Asuntokauppa muutoksessa: ostaja ja myyjä allekirjoittavat tällä viikolla kaupat eri mantereilla

Kiinteistömaailmassa tehdään tällä viikolla asuntokauppa, jossa myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupan eri mantereilla: toinen Afrikan- ja toinen Australian-matkallaan. Syyskuun alussa Kiinteistömaailman käynnistämä asuntojen digikauppa on levinnyt valtakunnalliseksi tavaksi toimia, ja jo ensimmäisten kuukausien tarinat kertovat, miten merkittävällä tavalla asuntokauppa on muuttumassa

Asunto-osakkeen kauppoja on tähän syksyyn asti edeltänyt kalentereitten sovittelu: pankille, myyjälle ja ostajalle sopivaa yhteistä asuntokauppa-aikaa on etsitty kaikkien osapuolten kalentereista välillä pitkäänkin. Kiinteistömaailman syyskuussa käyttöönottama digitaalinen asuntokauppa DIAS-alustalla on muuttamassa ja jo nyt muuttanut satojen asiakkaitten kohdalla tilannetta merkittävästi.

”Asuntokaupan kellonaika- ja paikkasidonnaisuus on digikaupan myötä poistumassa”, sanoo Kiinteistömaailman digitaalisten palvelujen kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg.

Jo kolmen ensimmäisen kuukauden kokemukset osoittavat, että uudistus tulee tarpeeseen: asiakkaiden kertoman mukaan asuntokauppoja on allekirjoitettu syksyn aikana työ- ja lomamatkoilla useissa eri maissa, vapaa-ajanvietossa, työpaikoilla…

”Osa kiinteistönvälitysalan toimijoista on julkisuudessakin spekuloinut, että asuntokauppa on niin iso asia, että ostaja ja myyjä tulevat mielellään paikan päälle yhteiseen kauppatilanteeseen. Näin voi joissain tapauksissa ollakin, mutta meidän kokemuksemme on isossa kuvassa aivan erilainen. Asiakkaille digikauppa tuo todellisen helpotuksen. Asuntokaupat voi hoitaa loppuun, vaikka samaan ajankohtaan sattuisi työ- tai lomamatka – tai vaikka ihan tavallinenkin työpäivä, josta ei enää tarvitse ottaa kaupantekovapaata”, Sjöberg kuvaa.

Digitaalisessa asuntokaupassa välittäjä laittaa asuntokauppaprosessin käyntiin sähköisessä järjestelmässä, kun kaupan yksityiskohdat on myyjän ja ostajan kanssa sovittu. Tämän jälkeen myyjän ja ostajan pankit suorittavat tarvittavat taustatoimenpiteensä, ja ostaja ja myyjä pääsevät allekirjoittamaan kaupat pankkitunnuksillaan siellä, missä he ovatkin. Nopeimmillaan koko prosessi on saatettu alusta loppuun maaliin muutamassa tunnissa, ja palveluviestien avulla asiakas voi jatkuvasti seurata, missä vaiheessa tapahtumien kulku etenee.

digitaalisten palvelujen kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 5755 409

Analyysi koronakuukausista: Koronakevään ”kadonneet” kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja – yksiökauppa syöksähti ylös kesäkuussa23.9.2020 10:15:00 EESTTiedote

Poikkeusajat leikkasivat käytettyjen asuntojen kauppamääristä Suomessa noin 30 prosenttia viime kevään koronakuukausina eli huhti- ja toukokuussa. Keväällä toteutumatta jääneet kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja, käy ilmi Kiinteistömaailman analyysistä, joka pohjautuu sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) että ketjun omaan dataan. Kesäkuussa nähtiin kuitenkin hurja piikki pienimpien kerrostaloasuntojen kaupassa, kun patoutunut kysyntä purkautui, ja asuntokaupan kokonaisvolyymit palautuivat normaalitasoille. Rivi- ja omakotitalojen kaupassa kevään laskuprosentit olivat pienempiä, ja kesän ajan niiden myynnissä on eletty jopa hienoista buumia.

Vahva asunto- ja kiinteistökauppakesä jatkui elokuussa: Kiinteistömaailma teki 1158 kauppaa2.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.9.2020: Kiinteistömaailma teki elokuussa yhteensä 1158 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kauppavilkkaus jatkui näin kesä- ja heinäkuun tavoin hyvänä, ja ketju ylsi hyvinkin tarkalleen viime vuoden elokuun kauppamääriin (08/2019: 1157 kauppaa). Erityisesti uudisasuntokauppa vilkastui merkittävästi ja nousi jopa hienoisesti yli korona-aikaa edeltävän alkuvuoden tason.

Mika Laurikainen nimitetty Kiinteistömaailma Oy:n liiketoimintajohtajaksi24.8.2020 10:30:00 EESTTiedote

Mika Laurikainen on nimitetty Kiinteistömaailma-ketjun liiketoimintajohtajaksi ja Kiinteistömaailma Oy:n johtoryhmän jäseneksi. Laurikainen on erittäin kokenut franchising-liiketoiminnan johdon ja kiinteistökehittämisen ammattilainen, joka viimeksi on työskennellyt Suomen suurimpiin rakennetun ympäristön suunnittelu- ja konsultointitoimistoihin lukeutuvan Sitowisen toimialajohtajana.

Asuntokauppa palautunut kasvulukuihin: Kiinteistömaailman heinäkuusta 1125 kaupan ennätyskuukausi3.8.2020 12:15:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.8.2020: Kiinteistömaailma teki heinäkuussa yhteensä 1125 asunto- ja kiinteistökauppaa. Määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan, jolloin kauppoja tehtiin 1099 kappaletta. Vilkkaampaa heinäkuuta saa hakea liki kymmenen vuoden takaa. Kauppa oli vahvaa käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä, ja myös uudiskauppa osoitti selvää toipumista kevään poikkeusolojen jälkeen.