Asuntokauppa muutoksessa: ostaja ja myyjä allekirjoittavat tällä viikolla kaupat eri mantereilla

Kiinteistömaailmassa tehdään tällä viikolla asuntokauppa, jossa myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupan eri mantereilla: toinen Afrikan- ja toinen Australian-matkallaan. Syyskuun alussa Kiinteistömaailman käynnistämä asuntojen digikauppa on levinnyt valtakunnalliseksi tavaksi toimia, ja jo ensimmäisten kuukausien tarinat kertovat, miten merkittävällä tavalla asuntokauppa on muuttumassa

Asunto-osakkeen kauppoja on tähän syksyyn asti edeltänyt kalentereitten sovittelu: pankille, myyjälle ja ostajalle sopivaa yhteistä asuntokauppa-aikaa on etsitty kaikkien osapuolten kalentereista välillä pitkäänkin. Kiinteistömaailman syyskuussa käyttöönottama digitaalinen asuntokauppa DIAS-alustalla on muuttamassa ja jo nyt muuttanut satojen asiakkaitten kohdalla tilannetta merkittävästi.

”Asuntokaupan kellonaika- ja paikkasidonnaisuus on digikaupan myötä poistumassa”, sanoo Kiinteistömaailman digitaalisten palvelujen kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg.

Jo kolmen ensimmäisen kuukauden kokemukset osoittavat, että uudistus tulee tarpeeseen: asiakkaiden kertoman mukaan asuntokauppoja on allekirjoitettu syksyn aikana työ- ja lomamatkoilla useissa eri maissa, vapaa-ajanvietossa, työpaikoilla…

”Osa kiinteistönvälitysalan toimijoista on julkisuudessakin spekuloinut, että asuntokauppa on niin iso asia, että ostaja ja myyjä tulevat mielellään paikan päälle yhteiseen kauppatilanteeseen. Näin voi joissain tapauksissa ollakin, mutta meidän kokemuksemme on isossa kuvassa aivan erilainen. Asiakkaille digikauppa tuo todellisen helpotuksen. Asuntokaupat voi hoitaa loppuun, vaikka samaan ajankohtaan sattuisi työ- tai lomamatka – tai vaikka ihan tavallinenkin työpäivä, josta ei enää tarvitse ottaa kaupantekovapaata”, Sjöberg kuvaa.

Digitaalisessa asuntokaupassa välittäjä laittaa asuntokauppaprosessin käyntiin sähköisessä järjestelmässä, kun kaupan yksityiskohdat on myyjän ja ostajan kanssa sovittu. Tämän jälkeen myyjän ja ostajan pankit suorittavat tarvittavat taustatoimenpiteensä, ja ostaja ja myyjä pääsevät allekirjoittamaan kaupat pankkitunnuksillaan siellä, missä he ovatkin. Nopeimmillaan koko prosessi on saatettu alusta loppuun maaliin muutamassa tunnissa, ja palveluviestien avulla asiakas voi jatkuvasti seurata, missä vaiheessa tapahtumien kulku etenee.

digitaalisten palvelujen kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 5755 409

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Vuosittaisella 12 000 - 13 000 asunto- ja kiinteistökaupallaan Kiinteistömaailma on maan johtava kiinteistönvälittäjä.

Lumeton talvi muuttaa mökkikauppaa – kaksi asiaa on toisin kuin tavallisesti22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Perinteinen lumitalvi hiljentää merkittävästi mökkikauppaa. Tänä vuonna tilanne on kuitenkin toisin. Kun lumiraja on Suomessa noudatellut jo viikkojen ajan Pähkinäsaaren rauhan rajaa, ovat mökkitiet sulia perille asti isossa osassa maata ja tontin pinnanmuodot näkyvissä lumettomassa maassa. Mökinostosuunnitelmia tehdään tänä talvena selvästi keskivertovuotta aikaisemmin, kertoo Mikkelin Kiinteistömaailma-yrittäjä Pertti Orava.

Päivi ja Hannu Salo valittu jälleen Kiinteistömaailman vuoden yrittäjiksi ja Satu Saranen huippumyyjäksi20.1.2020 09:45:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman yrittäjien Päivi ja Hannu Salon ketjuyritys Espoon Kodit Oy on valittu Vuoden ketjuyritykseksi Kiinteistömaailman vuosittaisessa päätapahtumassa Tampereella. Palkinto on jatkoa huomionosoitusten sarjalle, joita Salot ovat saaneet Kiinteistömaailma-urallaan. Vuoden huippumyyjä -palkinnon sai peräti neljättä kertaa peräkkäin Kiinteistömaailma Nurmijärvi Klaukkalan kiinteistönvälittäjä Satu Saranen.

Vuonna 2019 asunnot myyty keskimäärin 98 päivässä30.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Käytettyjen asuntojen kaupat on tehty Suomessa tänä vuonna keskimäärin 98 vuorokaudessa. Keskimääräinen myyntiaika on pidentynyt hiukan edellisvuodesta, jolloin se oli 95 päivää. Kiinteistömaailma on tänäkin vuonna myynyt asunnot lähes kaksi viikkoa nopeammin eli keskimäärin 85 päivässä. ”Digikauppa nopeuttaa kauppavalmisteluihin kuluvaa aikaa jatkossa”, arvioi Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman digikauppaa tehdään nyt laajasti - toistaiseksi nopeimmat kaupat on saatettu alusta loppuun neljässä tunnissa25.10.2019 09:20:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma on eturintamassa ottanut asuntojen digikaupan käyttöön ympäri Suomea. Tähän mennessä nopeimmin kauppaprosessi on tehty alusta loppuun Mikkelin Kiinteistömaailmassa: aikaa kului 4 tuntia ja 5 minuuttia, siinä missä perinteiseen asuntokaupan järjestelyyn saattaa kulua jopa viikkoja sen jälkeen kun myyjä ja ostaja ovat päässeet yhteisymmärrykseen kaupan ehdoista. Digikaupassa kiinteistönvälittäjä laittaa kaupat käyntiin sähköisessä järjestelmässä, minkä jälkeen pankit hoitavat oman osuutensa, ja lopuksi myyjä sekä ostaja allekirjoittavat kauppakirjan sähköisesti.

Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntomarkkina porskuttaa huolimatta ikävistä signaaleista3.10.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomen asuntomarkkina vaikuttaa ainakin toistaiseksi olleen immuuni globaaleille häiriöille. Kuluneen kesäkauden asuntokauppa on sujunut edellisvuotta selvästi paremmin, ja myös eteenpäin katsottaessa ylivoimainen valtaosa välittäjistä odottaa vakaata kehitystä. Kiinteistömaailma Oy:n tuore toimitusjohtaja Risto Kyhälä ei pidä tulosta yllättävänä: maailmantalouden riskejä vastaan suomalaisessa asuntomarkkinassa on poikkeuksellisen monta suojaavaa tekijää. ”Asunto-osakeyhtiöiden hallinta ja hoito ovat huippuluokkaa. Olemme kansainvälisesti kiinnostava vuokramarkkina, meillä on erinomaisesti toimiva asuntorahoitusjärjestelmä ja Suomeen rakennettavien asuntojen laatu on erittäin korkea. Monilla eri perusteilla voi sanoa, että Suomen asuntomarkkina on maailman kärkeä”, Kyhälä sanoo.