Asuntokauppa nousee kohisten – käänne tapahtui toukokuun aikana

Suomen Kiinteistönvälittäjien (SKVL) viides poikkeusolojen aikainen kysely kertoo ratkaisevasta käänteestä asuntokaupassa toukokuussa. Toukokuun lopussa tehtyyn kyselyyn vastasi yli 70 % SKVL:n yrityksistä, joita Suomessa on yli 400, ja välittäjiä yli 1600 yli 475 toimipisteessä. SKVL:n jäsenten välityksellä tehdään Suomessa yli 40 % vanhojen asuntojen välittäjien kautta tehdyistä kaupoista.

Kerrostaloasuntojen kauppamäärä toukokuussa

Kesäkuussa jo lähes normaalitasolle

SKVL:n jäsenten kokonaiskauppamäärä oli toukokuussa enää noin 8 % alle normaalin tason. Nousu huhtikuun lukemista on merkittävä ja erityisesti yli 70-vuotiaiden toimeksiantajien uskallus myydä asuntojaan on noussut selvästi. Välittäjät raportoivat selvän käänteen tapahtuneen ylöspäin ja kaupankäynnin olevan lähes normaalia tai normaalia vilkkaampaa toukokuun lopulla. Asuntojen hinnat ovat pysyneet ennallaan.

”Jo tieto epidemian rauhoittumisesta toi liikettä asunnonvaihtajiin. Perus asunnonvaihtotarve ja vihreään ja valoisaan vuodenaikaan kuuluva vilkas pientalo- ja loma-asuntokauppa tuovat omalta osaltaan lisää nousua kauppamääriin”, toteaa SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Ennusteemme on, että kauppamäärät nousevat edelleen muutaman prosentin jo kesäkuussa. Alueellisesti nousu ei ole aivan tasaista Suomessa. Suurimmat odotukset osakehuoneistokaupan kasvusta ovat Tampereen, Turun, Oulun ja pääkaupunkiseudun alueella sekä yllättäen myös Kainuussa, Kaakkois-Suomessa ja Keski-Suomessa sekä Pohjanmaalla”, jatkaa Mannerberg.

55 % suunnittelee aloittavansa yleisesittelyt kesäkuussa

Koronan aikana käyttöön otettu rajoitus yleisistä esittelyistä poistui 1.6. Tästä huolimatta moni välittäjistä on huomannut yksityisesittelyiden olevan tehokkain tapa esitellä asuntoja ja aikoo jatkaa ainakin toistaiseksi samalla mallilla. Alueelliset erot ovat näkyvissä siten, että esimerkiksi Oulussa ja Kainuussa lähes kaikki ovat ottamassa yleisesittelyt käyttöön välittömästi. Pääkaupunkisedulla noin puolet välittäjistä on siirtymässä takaisin yleisnäyttöihin.

Omakotitalot selvästi halutuimpia

Kyselyn perusteella kysytyin asumismuoto on nyt omakotitalo. 36 % raportoi omakotitalon olevan kiinnostavin, 22 % kerrostaloasunnon ja 16 % rivitalon. 65 % kertoo omakotitalojen kysynnän kasvaneen paljon tai jonkin verran. Kiinnostus omakotitaloihin on vahvinta PKS-alueen ulkopuolella Uudellamaalla, Oulussa, Pirkanmaalla, Etelä-Savossa ja Pohjanmaalla.

”Perinteisesti kevät on muutenkin vilkasta pientalokaupassa mutta nyt on havaittavissa, että kiinnostus on korkeampaa jonkin verran kasvukeskusten ulkopuolella sijaitseviin hyväkuntoisiin omakotitaloihin”, kertoo Mannerberg.

Pankkien lainananto nihkeää

Kyselyn perusteella 44 % raportoi asuntolainan saannin vaikeutuneen asunnonostajille. Pankkien alhaiset näkemykset talojen vakuusarvioista vaikeuttavat asuntokauppaa merkittävästi. Erityisesti Pohjanmaalla, Hämeessä ja Pirkanmaalla pankit ovat poikkeuksellisen nihkeitä lainanmyönnössään.

Ostajat ovat vahvasti liikkeellä – myyjiä edelleen vähemmän tietyillä alueilla

Pääkaupunkiseudulla lähes 70 % välittäjistä raportoi, että ostajia kiinnostavaa myytävää on vähemmän kuin kysyntää. Myyjät ovat kuitenkin heränneet ja yhteydenottojen määrä on noussut merkittävästi toukokuussa.

”Asuntokaupassa ei ole enää odotettavissa mitään dramaattisia pudotuksia, ja kaupankäynti on kesän myötä normalisoitumassa kuten jo aiemmin ennustimme. Sama ilmiö on toistunut myös muualla Euroopassa ja USA:ssa kauppamäärät ovat palautumassa nopeaan tahtiin, sitä mukaa kun epidemia hellittää”, toteaa SKVL:n Mannerberg.

Mökkikaupassa selvää vilkastumista – rantapaikat kysytyimpiä

Loma-asuntokauppa on jatkanut selvää vilkastumista toukokuussa. Kysynnän vilkastumisesta koko maassa raportoi jopa 70 % välittäjistä. Ostajat ovat edelleen hyvin tarkkoja mökkien sijainnista ja varustelutasosta. Hyväkuntoinen mökki veden äärellä on selvästi halutuin, jos hintapyyntö on realistinen. Alueelliset erot kysynnässä ovat melko suuria. Esimerkiksi Etelä-Savossa, Kanta Hämeen alueella, Oulussa, Kainuussa ja Kaakkois-Suomessa sekä Uudellamaalla Porvoon suunnalla ja Hangossa on suurimmat nousut loma-asuntojen kysynnässä. Pohjois-Suomessa myyntikausi on vasta alkamassa kesäkuussa lumen ja tulvien hidastaessa kaupankäyntiä.

Kerrostaloasuntojen kauppamäärä toukokuussa
Rivitaloasuntojen kauppamäärä toukokuussa
Omakoti- ja paritaloasuntojen kauppamäärä toukokuussa
Loma-asuntojen kauppamäärä toukokuussa
Vuokrasopimusten määrä toukokuussa
Kiinnostus omakotitaloja kohtaan toukokuussa
Kiinnostus loma-asuntoja kohtaan toukokuussa
Mökkityyppien kysyntä asteikolla 1-5
Kerrostaloasuntojen kauppamäärä rajoitusten poistoa seuraavat 6 kuukautta
Rivitaloasuntojen kauppamäärä rajoitusten poistoa seuraavat 6 kuukautta
Omakoti- ja paritalojen kauppamäärä rajoitusten poistoa seuraavat 6 kuukautta
Loma-asuntojen kauppamäärä rajoitusten poistoa seuraavat 6 kuukautta

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun.  Liitto toimii yhdyssiteenä Suomen suurimmassa verkostossa, joka koostuu noin 470 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ja yli 1600 välittäjästä ympäri Suomen.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL on julkistanut vuoden parhaiden finalistit16.10.2020 12:34:13 EESTTiedote

Vuonna 2021 75 vuotta täyttävä Suomen suurin asuntokaupan verkosto SKVL valitsee vuosittain yli 470 yrityksen ja yli 1600 välittäjän joukostaan finalistit tarkan esikarsinnan perusteella. Vuoden parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2020 julkistetaan 27.11. SKVL 2020 -tapahtumassa. Esikarsinnassa painotetaan välittäjän kokemusta, koulutusta ja toimintatapoja sekä menestystä edeltävän vuoden aikana. SKVL:n Vuoden kiinteistönvälittäjä on palkittu 1980-luvulta lähtien. ”Olen todella iloinen kaikkien finalistien puolesta. He kaikki ovat jo voittajia. He edustavat kovia paikallisia ammattilaisia ympäri Suomen”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. SKVL Vuoden 2020 Kiinteistönvälittäjä -finalistit: Pekka Tähtinen, LKV, Turun Talokulma Oy LKV, Turku Mauri Ahvalo, LKV, kaupanvahvistaja, Kiinteistönvälitys Mauri Ahvalo Oy LKV, Joensuu Marjo Lehtinen, LKV, KiAT, kaupanvahvistaja, Aninkaisten kiinteistönvälitys Oy, Turku Tanja Komulainen, LKV, kaupanvahvistaja, Kii

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n markkinatiedote ja -ennuste loppuvuodelle 202029.9.2020 06:30:00 EESTUutinen

Korona muutti markkinoita mutta kauppa käy Suomen suurin asunto- ja kiinteistökaupan toimija SKVL on uusimman jäsenkyselyn perusteella laatinut loppuvuoden ennusteen ja tilannekatsauksen markkinoihin. Markkinat ovat muuttuneet merkittävästi koronaa edeltävästä ajasta ja eri alueiden erot ovat suuria kysynnässä ja tarjonnassa. 75 % välittäjistä raportoi asunto- ja kiinteistökaupan palanneen tai ylittäneen koronaa edeltävän määrän. 85 % raportoi, että syksyn ”toinen aalto” ei ole tai on vain vähän vaikuttanut asunto- tai kiinteistökauppaan. ”Markkinoilla on edelleen kevään jälkeistä patoutunutta kysyntää, joka ei ole täyttynyt myyjien varovaisuuden vuoksi. Silti hyvin monet SKVL:n jäsenyritykset ovat tehneet selvästi normaalia enemmän kauppaa tänä vuonna. Lähes 500 SKVL:n jäsenyrityksen toimipistettä, joissa työskentelee yli 1600 välittäjää, on tänä vuonna tehnyt jo yli 24000 asunto- ja kiinteistökauppaa”, iloitsee Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Alkusyksy

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n asuntomarkkinakatsaus – kesäkuu ja ennuste seuraavalla vuosineljännekselle1.7.2020 06:00:00 EESTTiedote

Kesäkuun 2020 kyselyyn vastasi yli puolet SKVL:n yli 400 yrityksestä. Toimipisteitä on yli 480 ja välittäjiä yli 1600 lähes kaikilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Koronan vaikutuksia näki kesäkuussa omalla alueellaan keskimäärin enää hiukan yli 20 % välittäjistä. Noin 60 % ei näe enää mitään vaikutuksia asuntokauppaan. Markkinoiden ennustetaan jatkavan kasvuaan seuraavalla vuosineljänneksellä kasvun painottuen enemmän omakotitalo- ja rivitalokauppaan sekä loma-asuntoihin.

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL toinen tiedote asuntomarkkinoiden kehityksestä korona tilanteen aikana30.3.2020 08:40:00 EESTTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL teki korona tilanteen ajan toisen jäsenkyselyn viime viikon lopulla 26.3 Kyselyyn vastasi lähes 80% jäsenyrityksestä Suomessa. SKVL jäsenyritysten toimipisteitä on lähes 500 ja välittäjiä lähes 1600 ympäri Suomea. Markkinakyselyt tehdään nyt poikkeuksellisesti lyhyin aikavälein, jotta saamme mahdollisimman ajantasaista tietoa.