Asuntoluototuksen vihertymiseen tarvitaan pientalojen energiatodistukset - FA esittää ympäristöministeriölle lakimuutosta

Yhden ja kahden huoneiston asuinrakennusten energiatodistusten tiedot eivät tällä hetkellä ole pankkien saatavilla sähköisesti. Tämä jarruttaa asuntoluototuksen vihertymistä. Todistusten käytön laajentaminen kannustaisi rakentamaan ja remontoimaan asunnoista energiatehokkaita. Tämä hillitsisi ilmastonmuutosta.

Asumisessa ei ole kyse pienistä päästötuprahduksista: Rakennukset tuottavat yli kolmanneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Suomen asuinrakennuksista 90 prosenttia on yhden tai kahden huoneiston rakennuksia.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA ylläpitää rekisteriä energiatodistuksista, mutta yhden ja kahden huoneiston asuinrakennusten energiatodistusten tiedot eivät ole julkisia eivätkä pankkien saatavilla sähköisesti.

Finanssiala ry (FA) on esittänyt asuntoasioista vastaavalle ministerille Krista Mikkoselle, että asuntovakuudellisten luottojen antajille tulisi mahdollisuus saada käyttöönsä pientalojen energiatodistukset lainoitusprosessia varten. Tähän tarvitaan lainsäädäntömuutos.

”Energiatodistukset ovat standardoitu tietolähde rakennuksen energiatehokkuudesta. Ilman tietoa ei vihreää asuntolainaa pysty myöntämään”, toteaa FA:n johtava asiantuntija Ingalill Aspholm.

”Rahoitussektorilla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillintää edistävissä ratkaisuissa. Tietojen saanti auttaisi sektoria vastaamaan tähän haasteeseen”, Aspholm huomauttaa.

Ympäristön lisäksi laina-asiakas kiittää

Korkea energiatehokkuus laskee asumisen kuluja. Näin kotitaloudella on enemmän käytettävissä olevia varoja ja taloudellista liikkumavaraa. Tuoreen selvityksen mukaan energiatehokkaisiin rakennuksiin siis sisältyy pienempi riski, että asiakas ajautuu maksukyvyttömäksi.

”Luotonantajat tarvitsevat tietoja luottojen vakuuksien energiatehokkuudesta, jotta ne voivat laskea liikkeelle asuntovakuudellisia vihreitä joukkolainoja. Luottoja rahoitetaan näillä joukkolainoilla”, Aspholm sanoo.

Alkuvuonna tehdyssä FA:n kansalaiskyselyssä lähes 60 prosenttia vastaajista olisi valmis remontoimaan omaa asuntoaan energiatehokkaammaksi, jos se pienentäisi asuntolainan marginaalia. Alle 40-vuotiaista jopa 70 prosenttia on myönteisellä kannalla. Uudet asunnot ovat useimmiten energiatehokkaita mutta myös vanhempi asunto voidaan remontoimalla muuttaa sellaiseksi.

Webinaari: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta16.9.2020 08:41:42 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.

Sijoitusrahastoihin uusia sijoituksia 343 miljoonaa euroa elokuussa – osakerahastoihin eniten8.9.2020 12:09:32 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa nettomääräisesti yhteensä 343 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Sijoittajien kiinnostus jatkui - uusia rahastomerkintöjä 427 miljoonalla eurolla10.8.2020 14:18:57 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa nettomääräisesti yhteensä 427 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 119 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

FA:n kysely: Nuoret sijoittavat ilmastoystävällisesti ja odottavat pitkän aikavälin tuottoa4.8.2020 06:33:35 EESTTiedote

Suomalaiset osake- rahasto- ja vakuutussijoittajat välittävät tuoton lisäksi sijoitustensa ilmastovaikutuksista, ilmenee Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä. Yli puolet vastaajista olisi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tällä kannalla olivat etenkin nuoret vastaajat.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.