Asuntoluottojen lainakaton tiukennuksesta pitäisi luopua – nyt on torjuttava asuntokaupan seisahtumista ja kahden asunnon loukkuja

Finanssiala pitää perusteltuna Finanssivalvonnan (Fiva) päätöstä pitää pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan 0 prosentissa. Myös asuntoluottojen lainakatto säilyy aiemmalla tasollaan. Finanssialan mielestä lainakattoon viime vuonna tehdyn tiukennuksen peruminen olisi ollut perusteltua asuntomarkkinoiden tukemiseksi.

Fiva ei tee muutoksia pankkien muuttuvaan lisäpääomavaatimukseen tai asuntoluottojen lainakattoon. Lisäpääomavaatimuksen pitäminen 0 prosentissa on Finanssiala ry:n mielestä perusteltua. Asuntoluottojen lainakattoon viime vuonna tehdyn tiukennuksen peruminen olisi sen sijaan ollut perusteltua.

”Talousnäkymien muutos on heijastunut selvästi myös asuntomarkkinoille. Energian hinnan ja korkojen nousu sekä yleinen epävarmuuden kasvu ovat hiljentäneet asuntoluottojen kysyntää. Asuntojen hintojen nousu on hidastunut ja kaupankäynti vähentynyt. Nyt olisi tärkeää välttää toimia, jotka entisestään jäädyttävät asuntokauppaa. Esimerkiksi ensi vuoden alussa voimaan tuleva suositus enimmäisvelanhoitorasitteesta osuu hankalaan saumaan”, toteaa Finanssiala ry:n johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Talouskasvun ja työllisyyden kannalta asuntomarkkinoiden toimintakyvyn turvaaminen on olennaista. Se myös ennaltaehkäisee esimerkiksi kahden asunnon loukkujen syntymistä. Samoin on pidettävä huolta siitä, että pankkien pääomavaatimukset eivät enää kiristy.

”On tärkeää, että pankkien lainanantokyky säilyy hyvänä, jotta niin yritys- kuin asuntoluototuskin voivat jatkua ennallaan ja tukea talouskasvua nykyisissä haastavissa olosuhteissa.”

Finanssialan näkemys makrovakaustilanteesta 1.9.2022

Fivan tiedote 29.9.2022

Korjaus rahastotiedotteeseen 9.12.2022 kello 14.249.12.2022 14:56:43 EET | Tiedote

Rahastoraporttitiedotteen 9.12.2022 kello 14.24 viimeistä taulukkoa edeltävän tekstikappaleen toisessa virkkeessä oli virhe. Varoja lunastettiin globaalisti luokiteltuihin ja korkeariskisiin yrityslainoihin, euroalueen valtionlainoihin ja kehittyville markkinoille sijoittavista rahastoista yhteensä 142 miljoonaa euroa, ei 131 miljoonaa, kuten alkuperäisessä tiedotteessa. Taulukoiden luvut olivat oikein. Korjattu tiedote kokonaisuudessaan alla.

Pankkibarometri: Talletustilit ja korkorahastot kasvattavat suosiotaan – heikentyvä taloustilanne vähentää selvästi luotonkysyntää8.12.2022 11:14:12 EET | Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan loppuvuoden aikana kotitalouksien luotonkysyntä on ollut selvästi vähäisempää kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Odotukset kotitalouksien lähikuukausien luotonkysynnästä ovat myös merkittävästi heikentyneet. Yritystenkin luotonkysyntä on ollut alavireistä ja odotukset ovat heikot. Barometrikysely IV/2022 tehtiin pankinjohtajille marraskuussa.

Älä jätä laskuja viime tippaan – suunnitellut alueelliset sähkökatkot vaikuttavat maksamiseen1.12.2022 06:30:00 EET | Tiedote

Sähköpulasta johtuvilla mahdollisilla kiertävillä sähkökatkoksilla on vaikutuksia myös finanssialaan. Pankkien järjestelmien sähkönsaanti on turvattu muun muassa varavoimakonein, mutta maksamisen toimivuus riippuu ennen kaikkea arvoketjun loppupäästä, eli esimerkiksi kaupasta tai apteekista. Kotitalouksien kannattaa varautua katkoksiin varaamalla tarvikkeita ja huolehtimalla sähkölaitteista. Käteisen hamstraamiseen ei ole syytä, sillä käteiselläkään maksaminenkaan ei todennäköisesti onnistu, jos kaupan sähköt ovat poikki.

Omaisten taakkaa kevennettävä – poliitikoilta vahva tuki vainajan asiat yhteen kokoavalle sähköiselle alustalle23.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Peräti 86 prosenttia päättäjistä kannattaa palvelualustaa, josta omaiset saisivat kaikki olennaiset tiedot vainajan sukulaissuhteista ja omaisuudesta heti, kun tieto kuolemasta on kirjattu. Vasemmistoliiton kannattajista alustaa puoltaa sata prosenttia vastaajista. Tieto käy ilmi Finanssiala ry:n (FA) Aula Researchilla teettämästä vaikuttajakyselystä. Finanssiala on yhteistyökumppaneineen edistänyt kuoleman ekosysteemiksi kutsuttua sähköistä järjestelmää, joka kokoaisi eri tahojen tiedot yhteen palveluun helpottamaan omaisten taakkaa. Aiheesta keskustellaan Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa 23.11.2022 kello 9. Linkki tilaisuuteen tiedotteen lopussa.