Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

-Käytännössä 100 prosentin velkavipu tarkoittaa, että asuntosijoittajalla täytyy olla muita vakuuksia turvaamassa lainansaantia. Asunto itse kelpaa vakuudeksi yleensä vain noin 70 prosentin osalta arvostaan. Huomionarvoista oli myös se, että 100 prosentin lainaa käyttävät olivat pääsääntöisesti yhden asunnon omistajia ja he sijoittivat vanhaan asuntokantaan, ei uudiskohteisiin. Koska 100 prosentin velkavivussa on ilmeisiä riskejä, on ensiarvoisen tärkeää, että kyseiset henkilöt pyrkivät mahdollisimman reippaalla tahdilla lyhentämään velkojaan lähemmäs turvallisena pidettyä 50 prosenttia asunnon arvosta, tähdentää Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

-Tällaisessa tilanteessa yksityisellä vuokranantajalla pitää kuitenkin olla myös muita vakuuksia ja hyvät tulot, jotta pankki on noin suuren velkavivun myöntänyt. Kyselytutkimus vahvistaa myös sitä käsitystä, että uudiskohteisiin sijoittavilla on pääsääntöisesti hyvä puskuri sijoitustoiminnalleen. Kyselyn mukaan uudiskohteisiin sijoittavilla on tyypillisesti myös muuta sijoitusvarallisuutta yleisimmin 50 000-100 000 euroa. Taloyhtiömaailmassa piensijoittajat ovat pääsääntöisesti vakavaraisia osakkaita, mikä on taloyhtiön talouden kannalta erittäin hyvä ja riskiä pienentävä asia, näkee Koro-Kanerva.

Pankit ovat kiristäneet luotonantoaan

Reilulla 12 prosentilla on velkaa suhteessa asuntojen arvoon yli 75 prosenttia. Lähes 70 prosentilla yksityisistä vuokranantajista velka-aste on alle 50 prosenttia ja neljäsosalla ei ole velkaa ollenkaan. Yksityiset vuokranantajat ovat Suomessa pienvuokranantajia. Noin 75 prosentilla vastaajista on 3 asuntoa tai vähemmän. Yleisimmin yksityiset omistavat yhden vuokra-asunnon. Näin ilmoittaa vastaajista reilu kolmannes. Kyselytutkimuksen mukaan yksityisten vuokranantajien velka suhteessa asuntojen arvoon keskimäärin jää noin 42 prosenttiin.

-Pankit ovat kiristäneet luotonantoaan viime vuosina asuntosijoittamiseen ja toivomme, että pankkien asiantuntemus olisi jatkossakin sellaisella tasolla, että asuntosijoittamisen riskejä, tuottoja ja arvonkehitystä osataan lainanmyöntämisessä arvioida oikein. Jos kohde on järkevä ja asuntosijoittajan osaaminen ja talous kunnossa, lähtökohdat lainan myöntämiselle ovat hyvät. Kohde on järkevä, jos se on alueella, johon kohdistuu kysyntää, se ei ole ylihintainen, taloyhtiön talous on kunnossa, korjaukset suunnitelmallisia ja sekä vuokratuotto että asunnosta saatava kassavirta ovat riittävällä tasolla, alleviivaa Koro-Kanerva.

Yksityisiä vuokranantajia on entistä enemmän

Verottajan tilastojen mukaan vuokratuloja osakehuoneistoista sai vuonna 2016 noin 270 000 henkilöä. Luku sisältää myös esimerkiksi liikehuoneistojen, autotalliosakkeiden ja varastojen tuloja. Myös lyhytvuokrauksesta saatavat tulot ovat kasvaneet uusien alustojen myötä. Vuokratuloja saavien määrä on kasvanut viime vuosina noin 10 000 vuodessa. Mediaanivuokratulo eli keskimmäinen luku on hieman alle 3000 euroa vuodessa. Käytännössä tuo vuokratulo tulee keskisuuren kaupungin yksiöstä. Mediaani ei ole juurikaan kasvanut viime vuosina eli vuokratuloa saavien joukko on edelleen piensijoittajia.

-Kotitalouksien velkaantuminen on puhuttanut kovasti. On myös puhuttu paljon asuntosijoituslainamäärien suuruudesta ja taloyhtiölainojen kasvusta. On hyvä muistaa, että myös yksityisiä vuokranantajia on tullut viimeisten vuosien aikana lisää. Pääsääntöisesti yksityiset ovat 1-2 asunnon omistajia, joten lainamäärät ja riskit ovat myös vuokranantajien määrän kasvaessa hajaantuneet. Siksi keskimääräinen velka suhteessa asunnon arvoon ei ole kasvanut hallitsemattomaksi, sanoo Koro-Kanerva.

Yksityisiä vuokranantajia asuu joka puolella Suomea ja heitä on kaikista ikäryhmistä. Kyselytutkimuksen vastaajista hieman yli puolet on naisia. Asuntosijoittaminen on suomalaisten sijoitusmuodoista tasa-arvoisin.

-Kansankapitalismin edistyminen ja asuntotuotannon vahvistuminen kannattaa ottaa ilolla vastaan. Riskeistä keskustelu ja tietoisuus on lisääntynyt ja se on erittäin hyvä asia. Velkaantumisen seuranta on erittäin tärkeää, mutta samalla on pidettävä huoli, että vuokramarkkinoiden tarjonta pysyy vahvana. Mitä enemmän asuntosijoittajia, sitä enemmän asuntoja ja sitä hillitympi vuokrien kehitys, toteaa Koro-Kanerva.

Arvot ja asenteet -kyselytutkimus tehtiin nyt ensimmäisen kerran. Suomen Vuokranantajat ry. tutki kyselyllä yksityisten vuokranantajien velkaantumista, arvoja ja asenteita. Kyselytutkimus pidettiin 14.6.-1.7.2018 ja siihen vastasi 1669 yksityistä vuokranantajaa. Yksityiset vuokranantajat omistavat Suomen vapaarahoitteisista vuokra-asunnoista noin 60 prosenttia, mikä on yli 300 000 asuntoa. Asunnot ovat koteja noin 500 000 suomalaiselle.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Vuokranantajat suuntaavat asuntokaupoille aiemmin kuin oman kodin ostajat, hoitokulujen kasvua pidetään suurimpana riskinä24.4.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Yksityisten vuokranantajien ostoaikeet ovat olleet varovaisessa nousussa viime syksystä ja jatkavat edelleen maltillista kasvua, mutta ostoaikeet eroavat merkittävästi kaupungeittain. Hoitokulujen nousua pidetään selvästi suurimpana riskinä, kun taas nykyinen korkotaso ei huoleta suurinta osaa yksityisistä vuokranantajista, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja-barometrista. Barometriin vastasi lähes 2500 asuntosijoittajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.