Atean vuosi 2022 Suomessa: Kasvua niin liiketoiminnassa kuin palveluvalikoimassakin

Atean liikevaihto Suomessa kasvoi viime vuonna 16,2 prosenttia 394,9 miljoonaan euroon. Kasvua vauhdittivat palveluiden ja laitteiden vahva kysyntä.

Atea Finland Oy:n vuoden 2022 liikevaihto oli 394,9 miljoonaa euroa, ja se kasvoi 16,2 prosenttia vuodesta 2021. Liikevoitto (EBIT) oli 10,8 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 27,2 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna.

Vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä Atea Finland Oy:n liikevaihto kasvoi 43,2 prosenttia vuoden 2021 vastaavasta ajankohdasta 117,2 miljoonaan euroon. Liikevoitto (EBIT) puolestaan kasvoi loka–joulukuussa 71,5 prosenttia 4,5 miljoonaan euroon.

Atean liiketoiminta Suomessa kasvoi kaikilla tarjooma-alueilla: hybridialustoissa, tiedonhallinnassa ja digitaalisen työpaikan ratkaisuissa. Huhtikuussa Atea osti digitaalisiin palveluihin keskittyneen kasvuyritys Gambit Labs Ab Oy:n osana tavoitettaan kymmenkertaistaa tieto-ohjautuvien palveluidensa liikevaihto vuoden 2024 loppuun mennessä.

”Viime vuosi oli meille vahvan kasvun vuosi – niin liikevaihdon, tuloksen kuin palvelutarjoomankin osalta. Suomessa asiakkaitamme palvelee jo yli 600 atealaista, joita on lisäksi tukemassa konsernimme yli 7 000 asiantuntijaa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Erityisen ylpeitä olemme sijoittumisestamme maailman vastuullisimmaksi IT-palveluyritykseksi arvostetussa Global 100 -vertailussa. Haluammekin haastaa asiakkaitamme ja kumppaneitamme entistä vahvemmin mukaan yhteiseen vastuullisuustyöhön, jossa Atea on todistetusti maailman johtavia organisaatioita”, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

”Solmimme useita laajoja puitesopimuksia, ja palvelumme ja ratkaisumme ovat vastanneet hyvin asiakkaiden tarpeisiin niin julkishallinnossa kuin yksityiselläkin sektorilla. Alkuvuonna hankitun Gambitin tarjooman ja osaamisen integrointi on sujunut jopa odotuksia paremmin, ja kaikki tiedonhallinnan palvelumme löytyvät Atea-brändin alta huhtikuusta 2023 lähtien”, Juha Sihvonen kertoo.

Loppuvuodesta 2022 Atea selvitti Suomen TOP 500 -yritysten näkymiä IT-palveluihin ja vastuullisuuden ratkaisuihin liittyen.

”Tänä päivänä IT-päättäjät painottavat kumppaneita valitessaan vastuullisuutta, laitteiden elinkaaren hallintaa, liiketoiminta- ja toimialaymmärrystä sekä palveluiden hintaa. Laitemarkkinoilla komponenttipula on jo hellittänyt, mutta uusia haasteita luovat inflaatio ja epävakaa maailmantilanne. Tässä tilanteessa kumppanuuden rooli asiakkaidemme kanssa korostuu entisestään, ja rekrytoimmekin parhaillaan noin neljääkymmentä uutta osaajaa toimintaamme vahvistamaan.”

Atea-konsernin vuosi 2022 ja IFRS15:n mukainen raportointi

Atea-konserni on ottanut taloudellisessa raportoinnissa käyttöön IFRS15:n mukaisen liikevaihdon kirjaustavan agentti/päämiestulkinnan mukaisesti. Muutos koskee ohjelmistoliiketoimintaa sekä eräitä päämiesten tuottamia palveluita (esim. takuulaajennukset), joissa IFRS15:n mukaisesti agenttitoiminnassa saatu kate muodostaa Atealle kirjattavan liikevaihdon. Jatkossa raportoitava laskutus vastaa aiemmin raportoitua liikevaihtoa. Kirjaustavan muutoksella ei ole vaikutusta Atea-konsernin katteisiin, liiketulokseen, nettotulokseen eikä taseeseen. Suomen tilinpäätöksessään Atea noudattaa edelleen suomalaista kirjanpitokäytäntöä, eikä muutoksella ole siihen vaikutusta.

Atea-konsernin Q4/2022

• IFRS15:n mukainen laskutus: 1 350,0 miljoonaa euroa (+17,6 % vuoden 2021 vastaavasta ajankohdasta)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 950,5 miljoonaa euroa (+21,2 %)
  • Liikevoitto (EBIT): 43,7 miljoonaa euroa (+11,5 %)

Atea-konsernin koko vuosi 2022

• IFRS15:n mukainen laskutus: 4 619,2 miljoonaa euroa (+12,9 %)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 3 207,0 miljoonaa euroa (+13,7 %)
  • Liikevoitto (EBIT): 118,4 miljoonaa euroa (+14,4 %)

Atea Finland Oy:n Q4/2022

• IFRS15:n mukainen laskutus: 117,2 miljoonaa euroa (+43,2 % vuoden 2021 vastaavasta ajankohdasta)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 91,1 miljoonaa euroa (+47,9 % vuoden 2021 vastaavasta ajankohdasta)

Atea Finland Oy:n koko vuosi 2022

• IFRS15:n mukainen laskutus: 394,9 miljoonaa euroa (+16,2 % vuoden 2021 vastaavasta ajankohdasta)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 302,8 miljoonaa euroa (+33,1 % vuoden 2021 vastaavasta ajankohdasta)

Lisätietoja, Suomi:
toimitusjohtaja Juha Sihvonen, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:
CEO Steinar Sønsteby, Atea ASA, puh. +47 930 55 655
CFO Robert Giori, Atea ASA, puh. +47 934 09 188

Atea Finland on IT-palvelutalo, joka auttaa asiakkaitaan luomaan tuottavamman ja mielekkäämmän työympäristön – rakennamme Suomea tietotekniikalla. Olemme toimineet Suomessa yli 30 vuotta, ja meillä on yli 600 ammattilaista luomassa joustavia ja tuottavia IT-ympäristön ratkaisuja ja palveluja.

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on yli 8 000 työntekijää 88 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Atea-konsernin IFRS15:n mukainen laskutus vuonna 2022 oli noin 4,6 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä.

Kutsu medialle: Vuoden suurin IT-alan tapahtuma käsittelee kuumimmat ilmiöt ja pohtii teknologiaa toivon luojana5.10.2023 11:29:08 EEST | Kutsu

Tietotekniikan ja tekoälyn odotetaan tarjoavan ratkaisut niin terveydenhuollon, oppimisen kuin turvallisuudenkin valtaviin tulevaisuuden haasteisiin. Mutta millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio käytännössä tarjoaa? Vuoden suurimmassa IT-alan tapahtumassa Atea Focuksessa pohditaan teknologian roolia tulevaisuuden haasteiden ratkaisijana ja palkitaan Vuoden vastuullisimmat digiteot.