Atenan kesän ja syksyn kirjat avaavat ovia suljettuihin maailmoihin

Atenan loppuvuoden kirjaohjelma on julkaistu. Pääset tutustumaan koko valikoimaan alla olevasta linkistä.

Tutustu koko kustannusohjelmaan:

Atenan kaunossa puhuttavat perhe- ja rakkaussuhteet. Erja Tulasalon väkevä esikoinen Oranssi puutarha kertoo nuoren lestadiolaisnaisen mahdottomasta rakkaudesta 1990-luvulla. Tiina Katriina Tikkanen kuvaa rohkeasti parisuhteen piilotettua vallankäyttöä ja manipulaatiota romaanissaan Ei mitään hätää. Maagisen realismin kuvaajana tunnetun Pasi Ilmari Jääskeläisen Kuurupiilon anatomiassa etsitään kadonnutta veljeä. Claire Powellin Yhdessä pöydässä -romaanissa perheen aikuiset lapset ovat edelleen lapsuudenperheensä lapsia, ja palkitun nigerialaisen Ayòbámi Adébayòn Onnenkauppaa-teos näyttää nyky-Nigerian ravistavan epätasa-arvoisuuden.

Kerronnallisten tietokirjojen valikoimassa tarkastellaan maailmoita, joihin ei tavallisesti ole pääsyä. William MacAskillin Ihmiskunnan tulevaisuuden historiaa on verrattu Yuval Noah Hararin teoksiin. Toiveikas teos osoittaa, että voimme vielä päättää kehityksemme suunnasta tämän hetken valinnoillamme. Keskiajan kiinnostavaa vuodenkiertoa valottaa Ilari Aallon ja Elina Helkalan teos Vuosi keskiajan Suomessa, ja kadonneeseen Itä-Saksaan ja entisten neuvostotasavaltojen elämään tutustutaan teoksissa Muurin takana ja Matkalla kadonneessa maailmassa. Yhteiskunnallisia näköaloja tarjoaa myös Veera Jääskeläisen Rouva diktaattori. Se avaa oven ensimmäisten naisten koteihin totalitarististen puolisoittensa rinnalla.

Vjatšeslav Skokov ja Mikko Porvali kertovat asiantuntevasti suomalaisten sotavainajien etsinnästä Karjalan Kannaksella teoksessa Kentälle jääneet. Antti Rämäsen kirjassa Rikottu rajamaa tarkastellaan saman alueen vaiheita vuonna 1918, jolloin kukoistava huvilaseutu suistui julmiin puhdistuksiin ja terroriin vuonna 1918. Ben Macintyren tositrillerien ystäville on luvassa hengästyttävää historiallista tietoviihdettä Colditzin vangeissa, kun kuullaan legendaarisen Natsi-Saksan aikaisen herrasmiesvankilan uskomattomista pakoyrityksistä. Sota keskiajalla -teos antaa piintyneimmällekin sotaharrastajalle uutta pureskeltavaa.

Atenan elämä ja hyvinvointi -valikoimasta löytyy pysäyttäviä tositarinoita suomalaisesta lähisuhdeväkivallasta sekä eliittiseuralaisen sampanjakuplaisesta työstä kirjoissa Vaitonaiset sekä Eliittiseuralaisen päiväkirja. Kirjassa Mielen käyttöohjeet mentalisti Jenni Sofia tarjoaa työkaluja joustavaan ajatteluun ja omien uskomusten muokkaukseen. Henriikka Rönkkösen uutuuskirjan nimi kertoo kaiken olennaisen: Olet ihana, rakas ja tärkeä.

Ovet ovat auki, astu sisään!

Tutustu koko kustannusohjelmaan: