Ateneumin taidemuseoon vapaa pääsy ke 14.6. klo 10–20

8.6.2017 09:00 | Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Ateneumin taidemuseoon on vapaa pääsy koko päivän ajan keskiviikkona 14. kesäkuuta klo 10–20. Esillä ovat näyttelyt Alvar Aalto – taide ja moderni muoto sekä Suomen taiteen tarina. Samana päivänä järjestetään myös Suomen taiteen tarina -lyhytelokuvien näytös Ateneum-salissa klo 18.

Viimeksi Ateneumiin oli vapaa pääsy joulukuussa 2016. Normaalisti Ateneumin sisäänpääsymaksu on 15 euroa aikuisilta, 14 euroa S-etukortilla ja 13 euroa alennusryhmiltä. Alle 18-vuotiaille sisäänpääsy on ilmainen.

Esillä olevat näyttelyt:

Alvar Aalto – taide ja moderni muoto 24.9.2017 asti

Alvar Aalto (1898–1976) on Suomen kansainvälisesti tunnetuin arkkitehti ja muotoilija. Alvar Aalto – taide ja moderni muoto avaa oivaltavia näkökulmia Aallon elämään ja tuotantoon. Kattava näyttely havainnollistaa, miten Aallon orgaaninen muotokieli kehittyi vuorovaikutuksessa ajan kuvataiteilijoiden kanssa. Näyttelyn on tuottanut Vitra Design Museum yhteistyössä Alvar Aalto -museon ja Ateneumin taidemuseon kanssa.

Lue lisää näyttelystä

Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttely

Ateneumin taidemuseossa on Suomen vanhin ja laajin taidekokoelma. Uusi kokoelmanäyttely esittää maan rakastetuimmat klassikot uudessa valossa. Se nostaa esiin uusia teoksia ja rinnastuksia, luoden samalla yhteyden niin Suomen kuin maailman historiaan.

Lue lisää näyttelystä

Suomen taiteen tarina -lyhytelokuvanäytös ke 14.6. klo 18, Ateneum-sali

Ateneum julkaisee vuoden 2017 aikana kolmetoista lyhytelokuvaa kokoelmiensa rakastetuista klassikkoteoksista. Lyhytelokuvat näyttävät tutut klassikot uudessa valossa. Näytöksessä nähdään neljä lyhytelokuvaa. Lisäksi museonjohtaja Susanna Petterssonin haastateltavina elokuvien ohjaaja Terhi Amberla ja käsikirjoittaja Anja Olavinen. Vapaa pääsy.

Lue lisää näytöksestä

Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG.

A major exhibition of works by the von Wright brothers at the Ateneum in October7.8.2017 10:33Tiedote

From 27 October 2017 to 25 February 2018, the Ateneum Art Museum will host the exhibition The von Wright Brothers. The artist brothers Magnus, Wilhelm and Ferdinand von Wright, who lived during the period of the Grand Duchy of Finland, are known as painters of landscapes, still lifes and nature subjects, and as scientific illustrators. The brothers' works will be accompanied by new art by the photographic artist Sanna Kannisto (born 1974) and the conceptual artist Jussi Heikkilä (born 1952). The exhibition is part of the programme celebrating the centenary of Finland's independence.

Bröderna von Wrights utställning till Ateneum i oktober 7.8.2017 10:32Tiedote

På konstmuseet Ateneum visas 27.10.2017–25.2.2018 utställningen Bröderna von Wright. Konstnärsbröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright levde under Finlands tid som storfurstendöme och de är kända för sina varierande landskap, stilleben, naturmotiv och vetenskapliga illustrationer. Vid sidan av brödernas konstverk presenteras nya verk av fotokonstnär Sanna Kannisto (f. 1974) och konceptkonstnär Jussi Heikkilä (f. 1952). Utställningen ingår i programmet för Finlands självständighets 100-årsjubileum.

Von Wrightin veljesten suurnäyttely Ateneumiin lokakuussa7.8.2017 10:30Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 27.10.2017–25.2.2018 näyttely Veljekset von Wright. Suomen suuriruhtinaskunnan aikana eläneet taiteilijaveljekset Magnus, Wilhelm ja Ferdinand von Wright tunnetaan monipuolisina maisemien, asetelmien, luontoaiheiden ja tieteellisten kuvitusten tekijöinä. Veljesten teosten rinnalla esitetään uusia teoksia valokuvataiteilija Sanna Kannistolta (s. 1974) sekä käsitetaiteilija Jussi Heikkilältä (s. 1952). Näyttely on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

The Ateneum acquires Heikki W. Virolainen's Ilman Impi for its collection19.6.2017 13:29Tiedote

The Ateneum Art Museum has acquired eight new sculptures for its collection during spring 2017. Of the works acquired, the sculptor Heikki W. Virolainen's (1936–2004) three-metre wooden sculpture Ilman Impi (Virgin Daughter of the Ether) (1970) will, from now on, be on permanent display as part of the Stories of Finnish Art exhibition in the Kalevala hall. The sculptures by Helena Pylkkänen (born 1945) and Marjo Lahtinen (born 1944), an important addition to the museum's collection, will be on show in future exhibitions.

Heikki W. Virolainens Luftens jungfru till Ateneums samling19.6.2017 13:23Tiedote

Konstmuseet Ateneum har under våren 2017 förvärvat sammanlagt åtta skulpturer. Av dem är bildhuggaren Heikki W. Virolainens (1936–2004) tre meter höga träskulptur Luftens jungfru (1970) permanent utställd i Kalevala-salen i utställningen Historier inom finsk konst. De övriga tillskotten i samlingen är betydande skulpturer av Helena Pylkkänen (f. 1945) och Marjo Lahtinen (f. 1944) och de kommer att ingå utställningar i framtiden.

Heikki W. Virolaisen Ilman Impi on hankittu Ateneumin kokoelmaan19.6.2017 13:20Tiedote

Ateneumin taidemuseo on hankkinut kokoelmaansa kevään 2017 aikana kaikkiaan kahdeksan veistosta. Näistä kuvanveistäjä Heikki W. Virolaisen (1936–2004) kolmemetrinen puuveistos Ilman impi (1970) on tästä lähtien pysyvästi esillä Suomen taiteen tarina -näyttelyn Kalevala-salissa. Kokoelmaa merkittävällä tavalla täydentävät Helena Pylkkäsen (s. 1945) ja Marjo Lahtisen (s. 1944) veistokset nähdään puolestaan tulevissa näyttelyissä.