Ateneums vänner rf 100 år – jubileumsutställning på Ateneum hösten 2019

Ateneums vänner rf är Finlands äldsta och största museivänförening grundad år 1919 för att stöda Konstmuseet Ateneum. För att hedra föreningens hundraårsjubileum får vi se utställningen Hundra år av vänskap på Ateneum 15.8–6.10.2019 där konstverk som skaffats och donerats av vänföreningen visas. Ateneums vänner har också inlett en jubileumsinsamling, och i slutet av år 2019 kommer Marcus Collins verk Dam i svart (1918) att doneras till Ateneums samling.
Anitra Lucander: Konungarnas tillbedjan (1955). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri.

Hundra år av vänskap ger en inblick i donationernas historia

”Ateneums vänner rf är en viktig resurs för Ateneum. Föreningens medlemmar fungerar som en förbindelselänk mellan museets olika publikkategorier. Under sin hundraåriga historia har Ateneums vänner också hjälpt och stött museet konkret på olika sätt. Föremålet för jubileumsårets insamling är ett enastående och önskat tillskott till våra samlingar”, säger museichef Marja Sakari.

Utställningen Hundra år av vänskap öppnas i augusti 2019 och presenterar verk från Ateneums vänners donationssamling som inte visats på länge. De verk som valts till utställningen är av stor betydelse både för Ateneums samlingar, men också för Konstmuseet Sinebrychoffs samlingar dit utländska verk från före år 1800 hör. Utställningen visar hur konstsamlingen har byggts upp samt olika synpunkter på anskaffningssätt och källor. Dessutom ger utställningen information om konstverkens bakgrund och skeden.

I en av utställningssalarna ser vi tematiska konstverkspar: religiösa motiv (Jusepe de Ribera och Anitra Lucander), hur man avbildar ljus (Alexander Lauréus och Sulho Sipilä) samt kvinnoporträtt (Hugo Simberg och Marcus Collin). Utställningens kurator är Ateneums amanuens Hanne Selkokari. På Ateneums tredje våning visas samtidigt utställningen Stilla skönhet – Nordisk och Östasiatisk interaktion (14.6–6.10.2019).

Genom en jubileumsinsamling skaffas ett verk av Marcus Collin till Ateneums samling

Som avslutning på jubileumsåret doneras Marcus Collins verk Dam i svart (1918) till Ateneums vänners samling. Ateneums vänners samling ingår i Ateneums konstsamling. Verket kan ses i Ateneums biljetthall, och det konserveras och ramas in i samband med donationen. Vem som helst kan delta i anskaffningen av konstverket genom att ge en donation till Ateneums vänners jubileumsinsamling via webben eller direkt på platsen på Ateneum. Jubileumsåret når sin klimax när Ateneums vänner donerar verket och 100-årsjubileet firas på Ateneum onsdagen den 20 november 2019.

”Ateneums vänner har cirka 2 000 medlemmar. Föreningens verksamhet och samarbetet med Konstmuseet Ateneum är mångsidigt och aktivt. Ett medlemskap erbjuder många fördelar och en gemenskap med det fantastiska Ateneum i centrum. Jubileumsårets huvudtema är Vänskap är glädje”, konstaterar Ateneums vänners ordförande Johanna Piisi.

Under jubileumsåret arrangerar Ateneums vänner rf ett digert program såväl för sina medlemmar som för annan publik. Föreläsningsserien Donationer av Ateneums vänner i Ateneumsalen (torsdagarna 4.4, 25.4 och 2.5) fokuserar på verken och konstnärerna i Ateneums vänners samling. Vem som helst kan ansluta sig till Ateneums vänner i Ateneums information eller på Finlands Nationalgalleris webbplats.

Ateneums vänner rf har på hundra år donerat över 130 verk och skisser

År 1919 fyllde Konstmuseet Ateneum 30 år. Ekonomin var svag på grund av det sjunkande penningvärdet. En grupp kulturpersoner i Helsingfors blev bekymrad och beslöt sig för att med hjälp av ett rundbrev grunda en vänförening som hade till uppgift att stöda Ateneums konstpedagogiska förutsättningar genom att skaffa och donera konsthistoriskt värdefulla verk till museets samlingar. Redan samma år föreningen grundades donerades det första konstverket till Ateneum, och under hundra års tid har donationssamlingen vuxit till över 130 verk: 24 målningar och två skulpturer samt fem skissböcker och hundra skisser av Helene Schjerfbeck.

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 17 € | Nedsatt inträdesavgift 15 € | Under 18 år gratis

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Kontakter

Mediernas kontaktperson: Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Tilläggsuppgifter om Ateneums vänner: Verksamhetsledare Anna Laamanen, tel. 040 171 9911, anna.laamanen at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Bilder

Ladda ned bild
Alexander Lauréus: Kalaset hos pastorns (1815). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Janne Mäkinen.
Ladda ned bild
Hugo Simberg: I gungstolen, Anni Bremer (1908). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Antti Karvinen.
Ladda ned bild
Jusepe de Ribera: Ecce Homo (1644). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Sinebrychoff, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Matti Janas.
Ladda ned bild
Marcus Collin: Dam i svart (1918). Privatsamling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.
Ladda ned bild

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Ateneums huvudsponsor är HOK-Elanto. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.nationalgalleriet.fi

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Välkommen till presskonferensen för Eero Järnefelt-utställningen på onsdag den 3 april 2024 kl. 10.15.20.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 3.4.2024 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. På Konstmuseet Ateneum ses 5.4–25.8.2024 en utställning som omfattar Eero Järnefelts (1863–1937) hela karriär. Järnefelt växte upp i en kosmopolitisk kulturfamilj och var en mästerlig natur- och porträttmålare som i sin konst ständigt sökte känsla och sanning. Den nu aktuella utställningshelheten presenterar hans omfattande produktion och hans betydelse för Finlands konst och för finskheten. De mångsidiga naturskildringarna kan få betraktaren att undra om den natur konstnären skildrade på 1800- och 1900-talen ännu existerar.

Tervetuloa Eero Järnefelt -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 3.4.202420.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 3.4.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Ateneumin taidemuseossa nähdään 5.4.–25.8.2024 mestarillisen luonto- ja henkilökuvaajan, tunnetta ja totuutta etsineen Eero Järnefeltin (1863–1937) koko uraa käsittävä näyttely. Kokonaisuus esittelee kosmopoliitin kulttuuriperheen kasvatin mittavaa tuotantoa sekä taiteilijan merkitystä Suomen taiteelle sekä suomalaisuudelle. Monipuoliset luontokuvaukset saavat pohtimaan, onko taiteilijan 1800- ja 1900-luvuilla kuvaamaa luontoa enää olemassa.

Welcome to the Eero Järnefelt exhibition press conference on Wednesday, April 3, 2024, at 10:1520.3.2024 12:34:53 EET | Press release

The press conference for the exhibition will be held on Wednesday 3 April 2024 at 10:15, on site at the Ateneum and online. For more information, see below. From 5 April to 25 August 2024, the Ateneum Art Museum will present an exhibition that covers the entire career of Eero Järnefelt (1863–1937). A master depicter of nature and people, Järnefelt always sought emotion and truth. The exhibition will present the extensive oeuvre of Järnefelt, who grew up in a cultured, cosmopolitan family, and it will explore the artist’s significance for Finnish art and Finnishness. The varied nature depictions raise the question of whether the natural environments captured by the artist in the 19th and 20th centuries still exist.