Ateneums vänners jubileumsutställning Hundra år av vänskap öppnas

Ateneums vänner rf är Finlands äldsta och största museivänförening, grundad 1919 till stöd för Konstmuseet Ateneum. För att hedra föreningens hundraårsjubileum visas i en sal på Ateneums tredje våning 15.8–6.10.2019 utställningen Hundra år av vänskap som presenterar konstförvärv som donerats och bekostats av vänföreningen. Utställningen följs upp av en föreläsningsserie, Vännernas donationer, under augusti och september.

Sulho Sipilä: Vinterlandskap (1917–1923). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.

Hundra år av vänskap berättar om donationernas historia

Under hundra år (1919–2019) har Ateneums vänner donerat över 130 konstverk och skisser till Ateneum. På utställningen visas verk ur Ateneums vänners donationssamling som inte visats på länge. De verk som valts till utställningen är av stor betydelse för såväl Ateneums som också för Konstmuseets Sinebrychoffs samlingar, dit utländska verk från tiden före år 1800 hör. Genom de utställda verken får publiken insikt i olika synvinklar på hur och genom vilka källor konstförvärv sker, samt om konstverkens bakgrund och olika skeden.

Hundra år av vänskap är en förtätad, en sals utställning där vi bland annat får se verk av Alexander Lauréus, Hugo Simberg och Sulho Sipilä. Utställningen fokuserar på vilken betydelse Ateneums vänners stöd har haft för museets forsknings- och samlingsarbete.

Utställningens kurator Hanne Selkokari presenterar utställningen på öppningsdagen, torsdagen den 15 augusti 2019 kl. 12 och 16. På finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Genom en jubileumsinsamling förvärvas ett verk av Marcus Collin till Ateneums samlingar

När Ateneums vänner rf grundades för hundra år sedan var dess syfte att stödja Ateneums förutsättningar för att idka konstpedagogisk verksamhet genom att förvärva och donera konsthistoriskt betydelsefulla verk till museets samlingar. Under årens lopp har föreningens verksamhet utvidgats, men den ursprungliga uppgiften uppfylls alltjämt. På utställningen Hundra år av vänskap visas också Marcus Collins verk Dam i svart (1918) som kommer att doneras till samlingarna 2019. För detta ändamål har Ateneums vänner rf startat en jubileumsinsamling som vem som helst kan delta i. Läs mera om insamlingen (på finska)

Ateneums vänner har en närmare 2 000 medlemmar. Ett medlemskap ger medlemmarna en enastående möjlighet att få en närmare inblick i Ateneums samlingar och utställningar samt en gemenskap som byggs upp kring Ateneum.

Föreläsningsserien Vännernas donationer 21.8–25.9

Föreläsningsserien Vännernas donationer som inleddes våren 2019 fortsätter i augusti och september. Föreläsningarna ger en närmare presentation av verken och konstnärerna i Ateneums vänners donationssamling och hålls i Ateneumsalen kl. 17–17.45. Föreläsningarnas språk är finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort. Läs mera om föreläsningsserien

Ons 21.8 Hundra år av vänskap – bakgrunden till Ateneums vänners donationssamling. Amanuens Hanne Selkokari, Konstmuseet Ateneum.
Ons 4.9 Sulho Sipilä och Greta Hällfors-Sipilä. Intendent Timo Huusko, Konstmuseet Ateneum.
Ons 18.9 Anitra Lucander. Överintendent Sanna Teittinen, Finlands Nationalmuseum.
Ons 25.9 Helene Schjerfbecks ungdomsverk. Intendent Anna-Maria von Bonsdorff, Konstmuseet Ateneum.

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 17 € | Nedsatt inträdesavgift 15 € | Under 18 år gratis

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Kontakter

Mediernas kontaktperson: Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Tilläggsuppgifter om Ateneums vänner: Verksamhetsledare Anna Laamanen, tel. 040 171 9911, anna.laamanen at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Bilder

Ladda ned bild
Anitra Lucander: Konungarnas tillbedjan (1955). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri.
Ladda ned bild
Marcus Collin: Dam i svart (1918). Privatsamling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.
Ladda ned bild
Alexander Lauréus: Kalaset hos pastorns (1815). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Janne Mäkinen.
Ladda ned bild
Hugo Simberg: I gungstolen, Anni Bremer (1908). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Antti Karvinen.
Ladda ned bild
Jusepe de Ribera: Ecce Homo (1644). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Sinebrychoff, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Matti Janas.
Ladda ned bild

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Ateneums huvudsponsor är HOK-Elanto. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.nationalgalleriet.fi

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Natalia Goncharova’s exhibition to introduce the pioneer of “everythingism”12.12.2019 10:57:12 EETPress release

An exhibition of Natalia Goncharova’s work will be shown on the third floor of the Ateneum Art Museum from 27 February to 17 May 2020. Natalia Goncharova (1881–1962) is known as a central figure in Russian avant-garde art, inspiring experimental artists in both Russia and Western Europe. The exhibition offers a comprehensive overview of the artist’s work from the first four decades of the 20th century. Before coming to the Ateneum, the exhibition is on display at Tate Modern in London and the Palazzo Strozzi in Florence. The exhibition continues the work done by the Ateneum in highlighting women artists, examples of which are the Alice Neel exhibition, held in the summer of 2016, and displays by female Finnish artists.

Natalia Goncharovas utställning presenterar ”alltismens” banbrytare12.12.2019 10:56:48 EETTiedote

På Konstmuseet Ateneums tredje våning visas 27.2–17.5.2020 en utställning av Natalia Goncharova. Natalia Goncharova (1881–1962) är känd som en av den ryska avantgardekonstens centralgestalter som inspirerade såväl ryska som västeuropeiska experimentella konstnärer. Utställningen omfattar ett stort urval av konstnärens arbeten från 1900-talets fyra första decennier. Innan utställningen kommer till Ateneum visas den på Tate Modern i London och Palazzo Strozzi i Florens. Utställningen är en fortsättning på Ateneums strävan att lyfta fram kvinnliga konstnärer, av vilka Ateneum förutom finländska konstnärer arrangerade en utställning av Alice Neel sommaren 2016.

Natalia Goncharovan näyttely esittelee ”kaikkismin” edelläkävijän12.12.2019 10:56:07 EETTiedote

Ateneumin taidemuseon kolmannessa kerroksessa nähdään 27.2.–17.5.2020 Natalia Goncharovan näyttely. Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona, joka inspiroi niin Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Esille saadaan laajasti taiteilijan teoksia 1900-luvun neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Ennen Ateneumia näyttely on esillä Tate Modernissa Lontoossa ja Palazzo Strozzissa Firenzessä. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä taiteilijanaisten esiin nostamiseksi, josta esimerkki on kotimaisten taiteilijoiden ohella kesällä 2016 järjestetty Alice Neelin näyttely.