Ateneums vänners jubileumsutställning Hundra år av vänskap öppnas

Ateneums vänner rf är Finlands äldsta och största museivänförening, grundad 1919 till stöd för Konstmuseet Ateneum. För att hedra föreningens hundraårsjubileum visas i en sal på Ateneums tredje våning 15.8–6.10.2019 utställningen Hundra år av vänskap som presenterar konstförvärv som donerats och bekostats av vänföreningen. Utställningen följs upp av en föreläsningsserie, Vännernas donationer, under augusti och september.

Sulho Sipilä: Vinterlandskap (1917–1923). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen.

Hundra år av vänskap berättar om donationernas historia

Under hundra år (1919–2019) har Ateneums vänner donerat över 130 konstverk och skisser till Ateneum. På utställningen visas verk ur Ateneums vänners donationssamling som inte visats på länge. De verk som valts till utställningen är av stor betydelse för såväl Ateneums som också för Konstmuseets Sinebrychoffs samlingar, dit utländska verk från tiden före år 1800 hör. Genom de utställda verken får publiken insikt i olika synvinklar på hur och genom vilka källor konstförvärv sker, samt om konstverkens bakgrund och olika skeden.

Hundra år av vänskap är en förtätad, en sals utställning där vi bland annat får se verk av Alexander Lauréus, Hugo Simberg och Sulho Sipilä. Utställningen fokuserar på vilken betydelse Ateneums vänners stöd har haft för museets forsknings- och samlingsarbete.

Utställningens kurator Hanne Selkokari presenterar utställningen på öppningsdagen, torsdagen den 15 augusti 2019 kl. 12 och 16. På finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Genom en jubileumsinsamling förvärvas ett verk av Marcus Collin till Ateneums samlingar

När Ateneums vänner rf grundades för hundra år sedan var dess syfte att stödja Ateneums förutsättningar för att idka konstpedagogisk verksamhet genom att förvärva och donera konsthistoriskt betydelsefulla verk till museets samlingar. Under årens lopp har föreningens verksamhet utvidgats, men den ursprungliga uppgiften uppfylls alltjämt. På utställningen Hundra år av vänskap visas också Marcus Collins verk Dam i svart (1918) som kommer att doneras till samlingarna 2019. För detta ändamål har Ateneums vänner rf startat en jubileumsinsamling som vem som helst kan delta i. Läs mera om insamlingen (på finska)

Ateneums vänner har en närmare 2 000 medlemmar. Ett medlemskap ger medlemmarna en enastående möjlighet att få en närmare inblick i Ateneums samlingar och utställningar samt en gemenskap som byggs upp kring Ateneum.

Föreläsningsserien Vännernas donationer 21.8–25.9

Föreläsningsserien Vännernas donationer som inleddes våren 2019 fortsätter i augusti och september. Föreläsningarna ger en närmare presentation av verken och konstnärerna i Ateneums vänners donationssamling och hålls i Ateneumsalen kl. 17–17.45. Föreläsningarnas språk är finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort. Läs mera om föreläsningsserien

Ons 21.8 Hundra år av vänskap – bakgrunden till Ateneums vänners donationssamling. Amanuens Hanne Selkokari, Konstmuseet Ateneum.
Ons 4.9 Sulho Sipilä och Greta Hällfors-Sipilä. Intendent Timo Huusko, Konstmuseet Ateneum.
Ons 18.9 Anitra Lucander. Överintendent Sanna Teittinen, Finlands Nationalmuseum.
Ons 25.9 Helene Schjerfbecks ungdomsverk. Intendent Anna-Maria von Bonsdorff, Konstmuseet Ateneum.

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 17 € | Nedsatt inträdesavgift 15 € | Under 18 år gratis

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Kontakter

Mediernas kontaktperson: Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Tilläggsuppgifter om Ateneums vänner: Verksamhetsledare Anna Laamanen, tel. 040 171 9911, anna.laamanen at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Bilder

Ladda ned bild
Anitra Lucander: Konungarnas tillbedjan (1955). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri.
Ladda ned bild
Marcus Collin: Dam i svart (1918). Privatsamling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.
Ladda ned bild
Alexander Lauréus: Kalaset hos pastorns (1815). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Janne Mäkinen.
Ladda ned bild
Hugo Simberg: I gungstolen, Anni Bremer (1908). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Antti Karvinen.
Ladda ned bild
Jusepe de Ribera: Ecce Homo (1644). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Sinebrychoff, Ateneums vänners samling. Bild: Finlands Nationalgalleri / Matti Janas.
Ladda ned bild

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Ateneums huvudsponsor är HOK-Elanto. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.nationalgalleriet.fi

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

The opening of late 2019 exhibitions to be advanced by one week: Through My Travels I Found Myself – Helene Schjerfbeck and Finnish Artists in Ruovesi to open already on 15 November 201910.9.2019 14:24:26 EESTPress release

The exhibitions scheduled to open at the Ateneum Art Museum in November will run for one week longer. The exhibitions Through My Travels I Found Myself – Helene Schjerfbeck and Finnish Artists in Ruovesi will, contrary to a previous announcement, open already on 15 November 2019, and will be on display until 26 January 2020. The common theme of the exhibitions, which divide the Ateneum’s third floor exhibition space in two, is the importance of place in an artist’s work. In addition to Helene Schjerfbeck, the names to be featured at the Ateneum in late 2019 and early 2020 include Werner Holmberg, Akseli Gallen-Kallela, Elga Sesemann, Hugo Simberg and Ellen Thesleff, all of whose works will be on display at the Finnish Artists in Ruovesi exhibition.

Årsskiftets utställningar tidigareläggs med en vecka: Resorna ledde till mig själv – Helene Schjerfbeck och Konstnärernas Ruovesi öppnas redan den 15 november 201910.9.2019 14:21:00 EESTTiedote

Konstmuseet Ateneums utställningar som öppnas i november får en tilläggsvecka. Utställningarna Resorna ledde till mig själv – Helene Schjerfbeck och Konstnärernas Ruovesi öppnas tidigare än aviserat redan den 15 november 2019 och pågår fram till den 26 januari 2020. En gemensam nämnare för utställningarna som delar in museets tredje våning i två delar är att de talar om platsens inverkan på konstnärens produktion. Årsskiftesutställningarnas konstnärer är utöver Helene Schjerfbeck bland annat Werner Holmberg, Akseli Gallen-Kallela, Elga Sesemann, Hugo Simberg och Eller Thesleff i utställningen Konstnärernas Ruovesi.

Vuodenvaihteen näyttelyt aikaistuvat viikolla: Maailmalta löysin itseni – Helene Schjerfbeck ja Taiteilijoiden Ruovesi avautuvat jo 15.11.201910.9.2019 14:20:00 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseon marraskuussa avautuvat näyttelyt saavat lisäviikon. Näyttelyt Maailmalta löysin itseni – Helene Schjerfbeck ja Taiteilijoiden Ruovesi avautuvat aikaisemmin ilmoitetusta poiketen jo 15.11.2019 ja ovat esillä 26.1.2020 asti. Näyttelyitä, jotka jakavat Ateneumin kolmannen kerroksen tilat puoliksi, yhdistää paikan merkitys taiteilijan tuotannolle. Helene Schjerfbeckin lisäksi Ateneumin vuodenvaihteen nimiä ovat muun muassa Werner Holmberg, Akseli Gallen-Kallela, Elga Sesemann, Hugo Simberg ja Ellen Thesleff, joiden teoksia nähdään Taiteilijoiden Ruovesi -näyttelyssä.

The Ateneum to open Fokus, a new exhibition gallery, with a display by Olli Lyytikäinen27.8.2019 10:02:00 EESTPress release

From 8 October 2019 to 5 January 2020, the Ateneum Art Museum presents an exhibition of works by the visual artist Olli Lyytikäinen (1949–1987). The year 2019 marks the 70th anniversary of Lyytikäinen’s birth. Lyytikäinen’s works from the 1970s anticipated the spirit of the art of the 1980s: among his contemporaries, the artist has taken on an almost mythical sheen as a modern Finnish artistic genius. The Fokus gallery will in the future present concise displays, featuring selected artists or themes from the Ateneum collection.

Ateneum öppnar en ny Fokus-sal med utställning av Olli Lyytikäinen27.8.2019 10:01:00 EESTTiedote

I Konstmuseet Ateneum visas 8.10.2019–5.1.2020 en utställning av bildkonstnär Olli Lyytikäinen (1949–1987). I år har det gått 70 år sedan Lyytikäinen föddes. I hans verk kunde man redan på 1970-talet se en fläkt av 1980-tal: konstnären har av sina samtida fått en nästan mytisk glans av ett modernt, finskt konstnärsgeni. I Fokus-salen lyfts utvalda konstnärer och teman från Ateneums samlingar fram i koncentrerad form i fortsättningen.

Ateneum avaa uuden Fokus-salin Olli Lyytikäisen näyttelyllä27.8.2019 10:00:00 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 8.10.2019–5.1.2020 kuvataiteilija Olli Lyytikäisen (1949–1987) näyttely. Lyytikäisen syntymästä on vuonna 2019 kulunut 70 vuotta. Lyytikäisen teokset heijastivat jo 1970-luvulla 1980-luvun taiteen henkeä: taiteilija on saanut aikalaisten piirissä lähes myyttistä hohdetta modernina suomalaisena taiteilijanerona. Fokus-sali esittelee jatkossa tiiviitä nostoja Ateneumin kokoelmien taiteilijoista tai teemoista.