Återvinning av glasförpackningsavfall utan pant överskred målet

Glasförpackningsavfall. Foto: Shutterstock

Sedan 2016 har för glasförpackningsavfall utan pant gällt ett återvinningskrav, enligt vilken återvinningsgraden ska vara minst 27 %. Det här innebär att var fjärde glasförpackning borde återvinnas. Från 2020 stiger kravet till 40 %. Återvinningskravet har presenterats i förordningen om förpackningar och förpackningsavfall.

Enligt förhandsuppgifter överskred den återvinningsgrad som uppnåddes 2016 rejält målet och var cirka 60 %. De finländska hushållen är aktiva sorterare av glasförpackningsavfall. Glasförpackningar kan returneras till över 1 850 Rinki-ekopunkter, som har placerats över hela Finlands område. Förpackningsglas samlas också allt oftare i avfallskärl i fastigheter.

Återvinningen förenklas av de riksomfattande sorteringsanvisningarna. Tidigare varierade sorteringsanvisningarna ortsvis. Tack vare enhetliga anvisningar har också sorteringen av glasförpackningar blivit noggrannare än förut och till insamlingsställena hämtas endast glasflaskor och glasburkar från hushåll. Ifråga om kvaliteten hos det sorterade glasförpackningsavfallet kan ännu göras förbättringar.

För att kvaliteten hos det insamlade glasmaterialet skulle bli bättre, får i insamlingskärl för glasförpackningar inte läggas glaskärl (t.ex. dricksglas, ugnsformar, kaffepannor), kristallglas, keramik, porslin och inte heller fönster- eller spegelglas. Dessa försämrar kvaliteten hos materialet och förorsakar problem i återvinningsprocessen.

Det insamlade glasförpackningsavfallet används ofta för tillverkning av nya glasförpackningar. Glas är ett tacksamt förpackningsmaterial, eftersom det alltid kan smältas på nytt och användas för tillverkning av nya förpackningar utan att kvaliteten lider.

Glasförpackningsavfall. Foto: Shutterstock

Finlands Förpackningsåtervinning RINKI Ab är ett icke-vinstdrivande tjänsteföretag som år 1997 har grundats av och ägs av Finlands industri och handel. Rinki har byggt upp ett nätverk av Rinki-ekopunkter för producenter och producentorganisationer inom förpackningsbranschen. Vid över 1 850 punkter insamlas kartong och glasförpackningar samt metall. Dessutom insamlas vid över 500 punkter plastförpackningar. Suomen Keräyslasiyhdistys ry ordnar mottagning och återanvändning av glasförpackningsavfall i samarbete med Finlands Förpackningsåtervinning RINKI Oy. Företag som förpackar sina produkter i glasförpackningar eller som importerar produkter som förpackats i glasförpackningar, kan överföra sina produktansvarsskyldigheter på Suomen Keräyslasiyhdistys genom att registrera sig i Rinki.

Följ Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy

Senaste pressmeddelandena från Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy