Atte Harjanne: Budjetin valmistelua värittänyt Ukrainan sota - julkinen talous kuitenkin tasapainotettava keskipitkällä aikavälillä

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti Vihreiden ryhmäpuheen tänään käydyssä eduskunnan budjettikeskustelussa.

– Tämän kauden aikana poikkeuksellisuudesta on tullut normi; tämäkin budjetti on laadittu poikkeuksellisena ajankohtana. Pandemia alkaa olla väistynyt, mutta sen vaikutusten pitkä häntä painaa taloutta yhä. Nyt budjetin valmistelua on määrittänyt suurelta osin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, joka edellyttää meiltä panostuksia omaan turvallisuuteemme ja ukrainalaisten tueksi, Harjanne sanoi

Harjanne totesi puheessaan, että oppositio on kritisoinut hallitusta velanotosta.

– Jaan itsekin huolen Suomen julkisen talouden kestävyydestä. Vihreiden linjana on, että julkinen talous on tasapainotettava keskipitkällä aikavälillä. Se edellyttää sekä tulopohjan että menojen tarkastelua, työllisyyden vahvistamista, työperäistä maahanmuuttoa ja kestävän kasvun ja toimivan kilpailun turvaamista, sekä reipasta panostusta tutkimus- ja kehitystoimintaan, Harjanne sanoi.

– Mutta mitä velanottoon tulee, olen täysin varma, että mikä tahansa hallituspohja olisi ottanut roimasti velkaa koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan ravistellessa seurauksineen meitä ja maailmaa ympärillämme, Harjanne jatkoi.

Harjanteen mukaan energiakriisi lopulta selätetään vain rakentamalla korvaavaa, päästötöntä energiaa ja tätä on nyt vauhditettava.

– Siksi vihreän siirtymän investointien ohituskaista tulee tarpeeseen. Vaikka energiapolitiikan fokus on ymmärrettävästi nyt seuraavassa talvessa, ei pidä unohtaa sitä, että siirtymä pois fossiilisista polttoaineista olisi väistämättä edessä joka tapauksessa, jotta ilmastonmuutos saadaan taltutettua ja riittävä energiaomavaraisuus turvattua, Harjanne totesi.

– Teollisen mittakaavan investointien ohella kotitalouksien tasolla, aika arkisilla hankinnoilla voidaan saada paljon aikaan. Jokainen energiatehokkuusremontti ja katolle asennettu aurinkopaneeli on nyt avuksi ja isänmaan etu. Siksi energiaomavaraisuuslainan eteneminen on sekin hieno asia - koko yhteiskuntaa hyödyttävien investointien toteutuminen ei saa jäädä rahoituksesta kiinni, Harjanne sanoi.

Harjanne muistutti, että akuuttien kriisien ohella meitä koettelevat vaaralliset globaalit, hiipivät kriisit.

– Toinen näistä on ilmastonmuutos, toinen luontokato. Mikäli taloutta ei saada ympäristön kannalta kestäviin raameihin, koko talouden ja kaiken hyvinvoinnin pohja romahtaa lopulta. Talous ei ole pitkään vauras, jos luonto köyhtyy. Vaikka haasteet ovat globaaleja, niitä pitää ratkoa myös paikallisesti - erityisesti luonnon suhteen on hyvä muistaa, että suomalaista luontoa voidaan suojella vain Suomessa. Siksi on hienoa, että luonnonsuojelun historialliset satsaukset luonnonsuojeluun jatkuvat, muistutti Harjanne.

– Tämä budjetti vastaa vaikeaan aikaan kattavasti. Vihreille tärkeää on, että ajan haasteisiin tartutaan, että arki turvataan kaikille, ja että se tehdään kulkematta ojasta allikkoon, kestävää tulevaisuutta rakentaen: ihmisistä, luonnosta, taloudesta ja ilmastosta huolehtien, turvallisuudesta tinkimättä, Harjanne sanoi.

Lue koko puhe täältä:

Atte Harjanne: Vihreä siirtymä ei ole ongelma, vaan ratkaisu energiakriisiin24.9.2022 11:05:40 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne muistutti energiakriisin olevan seuraus Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta ja vihreän siirtymän olevan ratkaisu tähän kriisiin. Harjanne myöskin kannusti Suomea ottamaan aktiivisen ja ennakkoluulottoman roolin osana Nato-liittoumaa. Harjanne piti avauspuheenvuoron Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa lauantaina 24.9.

Maria Ohisalo: Valtio-omisteisten yritysten ei tulisi jatkossa laittaa uusia euroja kiinni fossiiliteollisuuteen24.9.2022 10:55:28 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo peräänkuuluttaa hiilinielujen pelastuspaketin kiireellisyyttä. Ohisalo korosti fossiilitaloudesta irtaantumisen tärkeyttä ja esitti valtion tukien kohdentamista niin, ettei niillä tehdä merkittävää haittaa luonnon monimuotoisuudelle, ilmastolle tai elinympäristölle. Ohisalo puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa 24.9.

Vihreät puolustivat luontoa ja uhanalaisia eläimiä maa- ja metsätalousvaliokunnassa20.9.2022 12:36:42 EEST | Tiedote

Vihreät puolusti ainoana puolueena uhanalaisten eläinten suojelua, kun maa- ja metsätalousvaliokunnassa käsiteltiin neljää kansalaisaloitetta. Ainoastaan vasemmistoliiton toinen jäsen äänesti vihreiden esitysten puolesta. Saimaannorppia ja uhanalaisia vesilintuja koskevien kansalaisaloitteiden kohdalla valiokunnan enemmistö torjui uhanalaisten eläinten suojelun parantamisen. Susia ja valkoposkihanhia koskevien kansalaisaloitteiden kohdalla valiokunnan enemmistö halusi heikentää rauhoitettujen eläinten suojelua. Aloitteet koskivat verkkokalastuskiellon pidentämistä saimaannorpan levinneisyysalueella, susien metsästystä, valkoposkihanhien metsästyksen sallimista sekä uhanalaisten lajien, käytännössä lähinnä uhanalaisten vesilintujen, metsästyksen kieltämistä metsästyslaissa.