Attendon laatu- ja vastuullisuusjohtajana aloittaa Pekka Kallionpää

Pekka Kallionpää (KTM) on nimitetty Attendo Suomen laatu- ja vastuullisuusjohtajaksi ja osaksi yhtiön johtoryhmää. Hän vastaa strategisen tason laatu- ja vastuullisuustyön johtamisesta ja kehittämisestä. Kallionpää aloittaa tehtävässään 1.6.

"Vastuullisuustyö hoivassa on laadun ja luottamuksen peruskivi", toteaa Pekka Kallionpää.

Kallionpäällä on lähes kymmenen vuoden kokemus liikkeenjohdon konsultoinnista sekä monipuolisesta kehitystyöstä ja johtamisesta sosiaali- ja terveysalalla. Hän siirtyy Attendolle Nordic Healthcare Groupilta, jossa hän toimi Senior Managerina keskittyen erityisesti ikäihmisten palveluasumisen laadun arviointiin ja kehittämiseen sekä tulevaisuuden hoivapalveluiden strategiseen suunnitteluun.

“Laadun pitää lähteä aidosti asiakkaan kokemuksista, ja näiden kokemusten tarjoamisessa hyvinvoiva henkilöstö on keskeisin voimavaramme. Sekä asiakkaiden että henkilöstön kuunteleminen ja heidän kokemustensa järjestelmällinen mittaaminen luovat hyvän pohjan inhimilliselle ja korkealaatuiselle hoivalle. Olenkin hyvin innoissani päästessäni vahvistamaan jo olemassa olevia hyviä käytäntöjä sekä luomaan uusia toimintatapoja ja -standardeja alalle", sanoo Kallionpää.

Olen hyvin iloinen Pekan liittymisestä osaksi johtoryhmäämme. Uskon, että muutosmatkamme kohti parempia asiakas- ja henkilöstökokemuksia vahvistuu hänen myötään entisestään”, sanoo Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Laadun kehittämisen ja johtamisen lisäksi Kallionpää vastaa Attendon vastuullisuustyöstä.

Attendolla on yhteiskunnallisesti merkittävä rooli Suomen suurimpana palveluntarjoajana ja julkisten hoivapalveluiden yksityisenä tuottajana.  Tämä rooli tuo mukanaan suuren vastuun, mutta myös todellisen mahdollisuuden vaikuttaa siihen, miltä tulevaisuuden hoiva näyttää.  Vastuullisuustyö hoivassa on laadun ja luottamuksen peruskivi”, Kallionpää toteaa.

Haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle p. 044 494 2122 tai susanna.paloheimo@attendo.fi.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräyksen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EET | Uutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.