Aurinkosähkön suosio kasvaa kohisten

Kevätaurinko paistaa kirkkaalta taivaalta ja saa yhä useamman harkitsemaan aurinkopaneeleja omallekin katolle. Vaasan Sähköverkon jakelualueella uusien aurinkosähkön pientuottajien määrä on jo useamman vuoden ajan kasvanut jyrkästi. Nykyisten ja uusien pientuottajien iloksi verkkoyhtiössä valmistellaan myös niin sanottua nettolaskutusta.

Aurinkopaneeleja omakotitalon katolla. Kuva: Mikko Lehtimäki

Aurinkosähkön suosio kasvaa koko maassa, niin myös Pohjanmaalla. Keväällä asian tekee ajankohtaiseksi paitsi auringonpaisteen lisääntyvä määrä, myös monet käynnistyvät rakennushankkeet. Jos uuden talon katolle suunnittelee aurinkopaneelien asennuttamista, kannattaa asia huomioida jo rakennusvaiheessa.

Vaasan Sähköverkon alueella lisääntyvä kiinnostus merkitsee yhä suurempaa määrää verkkoon liitettyjä aurinkosähköjärjestelmiä.

- Viime vuonna toteuma jäi hiukan ennustetusta, mutta kasvuvauhti on edelleen kova, kertoo Vaasan Sähköverkon yleissuunnittelija Ari Salo, joka pohtii eron johtuvan koronan vaikutuksista.

Vaasan Sähköverkko liitti vuonna 2020 yhteensä 134 uutta aurinkosähköjärjestelmää verkkoonsa.

- Lähivuosina odotamme kuitenkin kasvun jatkuvan samanlaisella käyrällä kuin aikaisemmin.

Nettolaskutus tuo pientuottajalle lisäsäästöjä

Nettolaskutus, josta käytetään myös sanaa netotus, yksinkertaistaa aurinkosähkötuotannon ja kulutuksen yhteensovittamista. Samalla se tuo myös lisää säästöjä pientuottajalle.

Kuluttaja saattaa saman tunnin aikana sekä ostaa sähköä että myydä mahdollista ylituotantoaan. Nettolaskutus tarkoittaa, että erotus tasataan automaattisesti ja tuntitasolla, mikä näkyy pientuottajan säästönä.

Mitä suuremman osuuden omasta aurinkosähköstään kuluttaja voi itse käyttää, sen taloudellisempi ratkaisu on. Nettolaskutus varmistaa, että yhä isompi osa paneelien tuottamasta sähköstä koituu pientuottajan hyödyksi.

- Netotus on pientuottaja-asiakkaillemme tärkeä asia, ja siksi kiiruhdamme sen käyttöönottoa. Tarkoituksena on saada se käyttöön kuluvan kevään aikana, kertoo Vaasan Sähköverkon toimitusjohtaja Juha Rintamäki.

Pientuottajilta muutos ei vaadi toimenpiteitä. Yhtiö informoi asiakkaitaan nettolaskutukseen siirtymisen ajankohdasta lähempänä.

Aurinkopaneeleja omakotitalon katolla. Kuva: Mikko Lehtimäki
Aurinkosähkön toteuma ja ennuste vuosille 2021 ja 2022 Vaasan Sähköverkon alueella.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Sähkön markkinatilanne vaatii uudenlaisia sopimuksia10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (51,0 M€). Korkea liikevaihto ei kuitenkaan tuottanut liikevoittoa. Liikevoitto jäi tappiolliseksi laskien - 3,3 miljoonaan euroon (6,5 M€). Omavaraisuusaste laski 45,3 prosenttiin (53,0 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat uusien toimintatapojen käyttöönottoa energia-alalla.

Yli 600 heijastinlippua muuttolintujen turvaksi11.3.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Vaasan Sähköverkko ripustaa jo seitsemättä vuotta ilmajohtoihin heijastinlippuja. Yhteensä niitä on asennettu tänä vuonna yli 600 kappaletta valikoituihin linjoihin etenkin vesistöjen läheisyydessä ja peltoalueilla Mustasaaressa, Maalahdessa, Närpiössä ja Korsnäsissa. Lippujen avulla pyritään estämään lintujen törmäyksiä linjoihin. Samalla myös törmäyksistä aiheutuvat sähkökatkot vähenevät.