Aurinkosähkön suosio kasvaa vauhdilla

Yhä useampi tuottaa itse osan käyttämästään sähköstä aurinkopaneeleilla. Pientuotanto onkin nouseva trendi koko Suomessa. Vaasan Sähköverkon alueella uusia pientuottajia on tänä vuonna liitetty verkkoon 20 kpl heinäkuun alkuun mennessä. Määrä on viime vuoteen verrattuna kaksinkertainen.

Tuotantokäyttöpaikkojen määrä Vaasan Sähköverkko Oy:n alueella. Toteuma ja ennuste.

Vaasan Sähköverkon alueella verkkoon liitetyn pientuotannon kokonaismäärä oli viime vuonna enemmän kuin kaksi kertaa niin suuri kuin vuonna 2016, ja tälle vuodelle ennustetaan jälleen määrän tuplaantumista.

Energiavirasto ilmoitti kesäkuussa vuoden 2017 pientuotannon kasvusta Suomessa. Esimerkiksi aurinkosähkön tuotantokapasiteetti yli kaksinkertaistui vuoden aikana. Yleisin tapa tuottaa itse sähköä Suomessa onkin omakotitalon katolle asennettujen aurinkopaneelien avulla.

Kun harkitsee aurinkopaneelien asentamista tai pienen tuulivoimalan pystyttämistä, kannattaa ennen laitteiston hankintaa olla yhteydessä paikalliseen sähköverkkoyhtiöön. Näin voidaan varmistaa, että laitos on liitettävissä yleiseen sähköverkkoon.

Vaasan Sähköverkko Oy on verkkosivuillaan vaasansahkoverkko.fi/pientuotanto julkaissut ohjeet pientuotannon turvalliseen liittämiseen sekä muutamia tavallisia kysymyksiä vastauksineen.

käyttöpäällikkö Petter Södergran
Vaasan Sähköverkko Oy
etunimi.sukunimi@vaasansahkoverkko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18Tiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00:02Tiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34:20Tiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.