Vaasan Sähkö Oy

Aurinkosähkön suosio kasvaa vauhdilla

Yhä useampi tuottaa itse osan käyttämästään sähköstä aurinkopaneeleilla. Pientuotanto onkin nouseva trendi koko Suomessa. Vaasan Sähköverkon alueella uusia pientuottajia on tänä vuonna liitetty verkkoon 20 kpl heinäkuun alkuun mennessä. Määrä on viime vuoteen verrattuna kaksinkertainen.
Tuotantokäyttöpaikkojen määrä Vaasan Sähköverkko Oy:n alueella. Toteuma ja ennuste.

Vaasan Sähköverkon alueella verkkoon liitetyn pientuotannon kokonaismäärä oli viime vuonna enemmän kuin kaksi kertaa niin suuri kuin vuonna 2016, ja tälle vuodelle ennustetaan jälleen määrän tuplaantumista.

Energiavirasto ilmoitti kesäkuussa vuoden 2017 pientuotannon kasvusta Suomessa. Esimerkiksi aurinkosähkön tuotantokapasiteetti yli kaksinkertaistui vuoden aikana. Yleisin tapa tuottaa itse sähköä Suomessa onkin omakotitalon katolle asennettujen aurinkopaneelien avulla.

Kun harkitsee aurinkopaneelien asentamista tai pienen tuulivoimalan pystyttämistä, kannattaa ennen laitteiston hankintaa olla yhteydessä paikalliseen sähköverkkoyhtiöön. Näin voidaan varmistaa, että laitos on liitettävissä yleiseen sähköverkkoon.

Vaasan Sähköverkko Oy on verkkosivuillaan vaasansahkoverkko.fi/pientuotanto julkaissut ohjeet pientuotannon turvalliseen liittämiseen sekä muutamia tavallisia kysymyksiä vastauksineen.

käyttöpäällikkö Petter Södergran
Vaasan Sähköverkko Oy
etunimi.sukunimi@vaasansahkoverkko.fi

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy