Aurinkosähkön suosio räjähdysmäisessä kasvussa

Yhä useampi kuluttaja tuottaa itse osan käyttämästään sähköstä aurinkopaneeleilla. Pientuotanto onkin räjähdysmäisesti kasvava trendi koko Suomessa. Vaasan Sähköverkon alueella asiakkaiden omien tuotantopaikkojen määrän odotetaan yli kymmenkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana.

Asiakkaat, joilla on omaa sähkön pientuotantoa Vaasan Sähköverkko Oy:n alueella. Toteuma ja ennuste.

Vaasan Sähköverkon alueella verkkoon liitetyn pientuotannon kokonaismäärä on viime vuosien ajan kasvanut huimasti, lähes tuplaantuen joka vuosi. Ennusteet näyttävät, että kehitys jatkuu yhtä jyrkkänä vielä vuonna 2022, jonka jälkeen prosentuaalinen kasvu hidastuu.

Kun katsoo Vaasan Sähköverkon ennustetta pidemmälle ajanjaksolle, näyttäisi tuotantokäyttöpaikkojen määrän olevan vuonna 2028 lähes satakertainen verrattuna vuoteen 2017. Mikäli ennuste pitää paikkansa, olisi silloin jo melkein 10 prosentilla jakelualueen asiakkaista omaa sähköntuotantoa.

- Lisääntyvä oma tuotanto tulee näkymään kuluttajien sähkön käytössä erityisesti kesäaikaan. Tosin muu yhteiskunnan sähköistyminen, esimerkiksi liikenteen ja lämmityksen osalta, tulee aiheuttamaan sen, että kokonaiskulutus kasvaa sähköverkon näkökulmasta entisestään, toteaa Vaasan Sähköverkon toimitusjohtaja Juha Rintamäki.

Kun harkitsee aurinkopaneelien asentamista tai pienen tuulivoimalan pystyttämistä, kannattaa ennen laitteiston hankintaa olla yhteydessä paikalliseen sähköverkkoyhtiöön. Näin voidaan varmistaa, että laitos on liitettävissä yleiseen sähköverkkoon.

Vaasan Sähköverkko Oy on verkkosivuillaan vaasansahkoverkko.fi/pientuotanto julkaissut ohjeet pientuotannon turvalliseen liittämiseen sekä muutamia tavallisia kysymyksiä vastauksineen.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Juha Rintamäki, puh. 050 400 7413,18.4. klo 10-12

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 140 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 146 milj. euroa.

Asiakasmäärää kasvoi 15 % tiukasta hintakilpailusta huolimatta9.4.2019 13:55:19 EESTTiedote

Pohjoismaiden kuiva kesä, polttoaineiden hintakehitys ja päästöoikeuksien jyrkkä hinnannousu korottivat vahvasti sähkön markkinahintaa vuoden 2018 toisen puoliskon aikana. Vaasan Sähkö onnistui kasvattamaan asiakasmääräänsä merkittävästi, mikä myös näkyi liikevaihdon kasvuna. Liikevoittoa rasitti Seinäjoen voimalaitoksen omistusjärjestelyistä johtunut 5 miljoonan euron kertaluonteinen sähkönhankintakulu.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18 EETTiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.