Aurinkovoimala viiteen Asuntosäätiön kohteeseen

Asuntosäätiö asentaa aurinkovoimalat viiteen asuinkiinteistöönsä pääkaupunkiseudulla. Tulevina vuosina aurinkovoimalat lisätään kaikkiin lähes 50 maalämpökohteeseen.
Espoon Karakallioon syksyllä valmistuvaan asumisoikeuskohteeseen tulee aurinkovoimala.

Asuntosäätiö asentaa kevään aikana aurinkovoimalat viiden kerrostalonsa katolle. Tavoitteena on lisätä aurinkovoimalat tulevina vuosina myös kaikkiin yhtiön 50 maalämpökohteeseen.

”Pyrimme rakentamaan aurinkovoimaloita noin viiden kohteen vuosivauhdilla. Uusiutuvan energian hyödyntäminen tukee tavoitettamme saavuttaa kiinteistöjemme hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä. Maalämpökohteissamme aurinkovoimaloiden käyttöönotto parantaa maalämpölaitteen hyötysuhdetta”, kertoo Asuntosäätiön kiinteistöpäällikkö Teemu Jalomäki.

Aurinkovoimaloiden arvioidaan tuottavan noin 10 prosenttia koko kiinteistön sähköntarpeesta. Auringosta saatava hyöty vaihtelee hieman aurinkopaneelikentän koon ja sääolosuhteiden mukaan. Esimerkiksi lumettomina talvina aurinkoenergiaa voidaan hyödyntää myös talvella.

Asuntosäätiö arvioi aurinkovoimaloiden kannattavuuden myös kaikissa peruskorjattavissa ja uusissa kohteissa. Tällä hetkellä rakenteilla olevista uudiskohteista aurinkovoimala tulee syksyllä Espoon Karakallioon valmistuvaan asumisoikeuskohteeseen. Kyseessä on Asuntosäätiön ensimmäinen kohde, jolle haetaan Joutsenmerkki-ympäristömerkkiä.

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme lähes 18 000 kotia 32 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli lähes 200 miljoonaa euroa. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.