Auschwitzin vapauttamisesta 75 vuotta – keskitysleiriltä Siperiaan viedyn Cilkan tarina ilmestyy

Heather Morrisin maailmanmenestysromaani kertoo naisesta, joka joutuu Auschwitzin keskitysleiriltä suoraan Siperiaan vankileirille. Cilka on todellinen historian henkilö, joka esiintyi myös Morrisin edellisessä menestysteoksessa Auschwitzin tatuoijassa.

Cilkan tarinan päähenkilö on Auscwitzin keskitysleirille 16-vuotiaana joutunut Cilka Klein. Kaunis tyttö joutui pian komentaja Schwarzhuberin leikkikaluksi. Kun Auschwitz vihdoin vapautettiin, neuvostojoukot syyttivät Cilkaa yhteistoiminnasta. Hänet lähetettiin suoraan Siperiaan Vorkutan vankileirille, jossa sekä uudet että tutut kauhut vaivasivat häntä: nälkä, kylmä, kuolema, vartijoiden ja vankien johtajien lähentely. Romaanissa on kuitenkin myös rakkautta ja toivoa.

Heather Morrisin edellinen Auschwitzin tatuoija on myynyt maailmanlaajuisesti reilusti yli neljä miljoonaa ja Suomessakin peräti 55 000 kappaletta (äänikirja mukaan laskettuna). Cilka esiintyy sivuhenkilönä myös siinä kirjassa. Molemmat teokset ovat kuitenkin romaaneja, vaikka pohjaavatkin tositapahtumiin.

Auschwitzin tatuoija Lale Sokolov on kuvaillut Cilka Kleiniä: "Cilka oli rohkein ihminen, jonka olen koskaan tavannut"

Auschwitzin keskitysleirin vapauttamisesta tulee 27. tammikuuta kuluneeksi 75 vuotta, ja presidentti Niinistökin osallistuu sen muistojuhlaan. Heather Morris itse joutuu odottamaan, yltävätkö tulipalot hänen kotialueelleen, sillä hän asuu Australiassa 50 kilometrin päässä Sydneystä.

Nora VarjamaKustantaja, viestintä ja markkinointi

Lisätiedot, materiaalit, haastattelupyynnöt
Pelkät arvostelukappalepyynnöt: info@aulakustannus.fi

Puh:050 547 6868nora.varjama@gmail.com

Aula & Co on pian nelivuotias, kasvava kustantamo. Julkaisemme sekä käännettyä että kotimaista tietoa ja kaunoa, hittejäkin on ehtinyt kertyä.

Uutta tietoa nuorena pysymisestä, "uusi Elena Ferrante", vuoden kaunein keittokirja ja muita kirjauutuuksia31.12.2020 18:36:23 EETTiedote

Kirjankustantamo Aula & Co jatkaa kasvamistaan itsenäisenä kustantamona. Kevään uutuuskirjoissa on menestyskirja Auschwitzin tatuoijan kirjoittajan Heather Morrisin uutuus, David Sinclairin hurjia mutta tieteeseen perustuvia väitteitä vanhenemisen hidastamisesta, poikkeuksellisen komea keittokirja sekä huippukirjoittajien sensuelli novellikokoelma keväästä, jolloin lähirakkauden puutosta korvattiin mielikuvituksella.

Ruotsin hipfilosofi Åsa Wikforss taistelee valeuutisia vastaan kirjallaan Vaihtoehtoiset faktat – Abban Björn lahjoitti 110 000 kirjaa kouluihin21.10.2020 11:39:04 EESTTiedote

Åsa Wikforss on tunnettu ruotsalainen filosofi sekä tuore Ruotsin akatemian jäsen, joka seurasi tehtävässään Sara Daniusta. Hänen tuore kirjansa Vaihtoehtoiset faktat esittää selkeästi, mitä tieto on ja mitä se ei ole. Kirjan kirjoittamisen motiivina on valeuutisten leviämisen estäminen. Kirjan kustantaja, Abbasta tuttu liikemies Björn Ulvaeus lahjoitti viime joulukuussa 110 000 kappaletta ruotsalaisille lukiolaiselle "vastustamaan salaliittoteorioiden ja tyhmyyden lumivyöryä", kuten Ulvaeus esitti Dagens Nyheterille. Wikforss keskustelee faktoista kirjansa pohjalta Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. klo 13.30. Hän vierailee myös Tieteen päivillä Helsingissä tammikuussa 2021.

Amerikan alkuperäisväestöön kuuluva esikoiskirjailija Tommy Orange kirjamessuille, Sofi Oksanen haastattelee16.10.2020 10:43:41 EESTTiedote

Tommy Orange on osittain arapaho, osittain cheyenne, mutta hän kutsuu itseään intiaaniksi. Cityintiaaneiksi hän kutsuu myös palkitun ja kiitetyn esikoisromaaninsa Ei enää mitään päähenkilöitä, sillä he ovat kadottaneet identiteettinsä. Tommy Orange vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla torstaina 22.10. klo 18.30. Hän keskustelee Sofi Oksasen kanssa identiteetistä ja kaunokirjallisuudesta romaaninsa Ei enää mitään pohjalta. Keskustelu on livemuotoinen.

Painosten kirjailijakuningatar Heather Morris Helsingin kirjamessuille12.10.2020 12:45:11 EESTTiedote

Auschwitzin tatuoija on yksi 2000-luvun myydyimpiä kirjoja. Se nosti kuusikymppisen Heather Morrisin maailmanmaineeseen. Romaani ja sen jatko-osa Cilkan tarina ovat koskettaneet lähes sataatuhatta lukijaa ja äänikirjan kuuntelijaa myös Suomessa. Heather Morris vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla lauantaina 24.10. kello 13. Haastattelu on livemuotoinen ja se käydään englanniksi.