Autoilija: muistitko pestä tuulilasin sisäpuolen?

Milloin sinä pesit viimeksi tuulilasin sisäpuolelta? Kevätaurinko paljastaa helposti, miten likainen sisäpinta onkaan. Ja jos ulkopuolikin on likainen, näkyvyys matalalta paistavassa auringonpaisteessa voi olla hyvin huono.

”Tuulilasin sisäpuolen pesu on auton pesun yksityiskohta, joka monesti jää. Se on yksi helpoin tapa parantaa omaa ajoturvallisuuttaan autoilijana”, suomalaisen vauriokorjaamoketjun InCarin Herttoniemen toimipisteen korjaamovastaava Mika Klemola vinkkaa.

Moni arkailee tuulilasin sisäpuolen pesemistä myös siksi, että siihen jää niin helposti autoilijaa ärsyttäviä raitoja. Oikeilla välineillä raidaton lopputulos on kuitenkin helpompaa saavuttaa ja hyödyt ovat kouriin – ja silmiin – tuntuvat!
”Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on monia tunneleita, joista ulos ajaessa jopa varoitetaan auringon häikäisevästä vaikutuksesta. Jos tuulilasi on likainen sisäpuolelta, ei tässä auta, vaikka auton olisi ajanut suoraan ulos pesulasta. Sisäpinta on muistettava pestä myös ja varsin hyvä aika siihen on juurikin kevät”, Klemola sanoo.

Vinkkejä pesuun

Likainen tuulilasin sisäpinta aiheuttaa valon taittumisesta johtuvaa häikäisyä. Mitä likaisempi pinta, sitä häikäisevämpi vaikutus.
”Ennen toimeen ryhtymistä kannattaa suojata kojelauta vaikkapa pyyhkeellä. Pesuaineen valinnassa kannattaa suosia tarkoitukseen tehtyjä aineita, jotta pääsee helpommalla kuivausvaiheessa”, Klemola neuvoo.

Vaikka suihkepullo ei olekaan välttämätön, helpottaa se pesuaineen levitätmistä luonnollisesti. Pesuaineen suihkutuksen jälkeen pinta pitäisi hieroa puhtaammaksi. Tämä kannattaa suorittaa välineellä, josta ei lähde nukkaa tai muuta ylimääräistä lasin pintaan.
”Mikrokuituliina on tässä hyvä. Valmiita varrellisia puhdistusvälineitäkin löytyy. Oma vinkkini on pestä lasin pinta kahteen kertaan kerralla: ensimmäisellä otetaan liat pois, toisella kuivataan nätisti raidattomaksi itse pinta. Käytän ensimmäiseen kierrokseen kostutettua mikrokuituliinaa, jotta lasi ei kuiva liikaa ensimmäiselläkään kerralla. Vasta pyyhkimiskierrokseen valitsen puhtaan ja kuivan mikrokuituliinan. Myös säämiskäpintaiset kuivaimet ovat tässä hyviä”, Mika Klemola toteaa.

Tuulilasia pestessä on hyvä muutenkin tarkastaa sen kunto.
”Kevät on erityisen altista aikaa tuulilasivaurioille. Muistathan, että tuulilasin säröt kannattaa aina korjata saman tien. Ensiavuksi käy särön puhdistus. Sen jälkeen särö kannattaa peittää läpinäkyvällä teipillä. Sitten kannattaakin kurvata ammattilaiselle korjaamaan lasi. Pienestä säröstä voi koitua suuret kustannukset, jos vaurio lähtee leviämään lasin haljetessa lisää. Keväällä lämmönvaihtelut ovat vielä suuria ja lasi voi lämmetessään haljeta helposti lisää”, Klemola muistuttaa.

Autoilijan kevätmuistilista

Käy läpi nämä kohdat ja kaasuta kesää kohti puhtaalla ja huolletulla autolla:

• Lasin puhdistus sisältä
• Auton pesu: hiekka & tiesuola pois
• Pyyhkijän sulat: laita kuntoon jo ennen kesän sateita!
• Imuroi auto sisältä ja pyyhi pinnat
• Vaihda kesärenkaat, tasapainotus
• Tarkista öljyt & pyyhkijän nesteet.

InCarin Vihreä Korjaamo muuttaa vauriokorjaamista pysyvästi18.1.2022 08:15:00 EET | Tiedote

Suomalainen vauriokorjaamisen johtaja InCar Oy haastaa pitkään perinteisenä pidetyn alansa vastuullisuuden lanseeraamalla Vihreän Korjaamon kehitysmallin. Vihreän Korjaamo uudistaa ja kyseenalaistaa totuttua, jotta koko alalle saadaan vastuullisempia toimintamalleja. Malli otetaan käyttöön InCarin Lappeenrannan toimipisteessä vuoden 2022 alussa ja toiminnan kehittyessä sitä laajennetaan läpi koko valtakunnallisen ketjun.