Autokuume iski sijoittajiin – auto-osakkeet nostivat Saksan pörssin osuutta suomalaisten kaupoista

Danske Bankin suomalaisasiakkaat keskittyivät aiempia kuukausia enemmän kaupankäynnissään suomalaisiin ja muihin eurooppalaisiin osakkeisiin. Saksan osuus on kuitenkin kasvussa aiempiin vuosiin verrattuna, mitä selittää kasvanut kiinnostus auto-osakkeisiin.

Auto-osakkeet kiinnostavat nyt paljon Danske Bankin suomalaisia piensijoittaja-asiakkaita. Saksassa vaihdetuimpien ja netto-ostetuimpien osakkeiden joukkoon nousivat Daimler, Volkswagen ja BMW.

”Autoalan muutos uusiin voimanlähteisiin on saanut paljon huomiota viime aikoina. Aiemmin sijoittajia ovat kiinnostaneet erityisesti uudet sähköautovalmistajat kuten amerikkalainen Tesla ja kiinalainen Nio. Nyt sijoittajat käyvät kauppaa paljon myös perinteisten autoyhtiöiden osakkeilla. Mahdollisesti usko yritysten menestykseen on kasvanut”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppainen.

Huhtikuussa Saksan pörssin osuus kaupasta nousi 3,4 prosenttiin ja tästä kaupasta noin neljännes käytiin autoyhtiöiden osakkeilla. Vuosi sitten Saksan osuus kaupoista oli 2,6 % ja autoyhtiöiden osuus oli niistä noin 18 prosenttia.

Yhdysvallat laskussa – kryptovaluutat isossa roolissa

Yhdysvaltojen houkuttelevuus sijoituskohteena on ollut esillä paljon viime aikoina, ja myös Danske Bankin suomalaisasiakkaat ovat käyneet ahkerasti kauppaa yhdysvaltalaisilla osakkeilla. Esimerkiksi helmikuussa Yhdysvaltojen osuus kaupankäynnistä nousi lähes 20 prosenttiin. Nyt osuus tasaantui 8 prosenttiin, joka on jopa vähemmän kuin viime vuonna huhtikuussa.

”Yhdysvaltojen markkinat ovat olleet houkuttelevat, mutta myös Danske Bank korostaa nykyään sijoitusnäkemyksessään eurooppalaisia osakkeita. 2021 Euroopan tuloskasvun odotetaan olevan valtavaa ja Euroopan osakkeet ovat lähellä ennätyshalpoja tasoja verrattuna muihin. Euroopan talous on alisuoriutunut elpymisen aikana, mutta rajoituksien poistuessa toipumispotentiaali on suuri. EU on ollut rokottamisen suhteen hidas verrattuna Yhdysvaltoihin tai britteihin, mutta toipuvan globaalin talouskasvun odotetaan tukevan syklistä Euroopan osakemarkkinaa. Näyttää siis siltä, että suomalaiset piensijoittajat ovat mukauttaneet sijoittamistaan suosituksiin”, Kemppainen sanoo.

Yhdysvalloissa 14. huhtikuuta listautunut kryptovaluuttojen kauppapaikka Coinbase nousi vaihdetuimpien sekä nettomyydyimpien osakkeiden joukkoon. Osakkeen hinta nousi listautumisen yhteydessä, mutta on nyt tasaantunut.

Suomen osuus osakekaupasta nousi korkeimmalle tasolleen tänä vuonna. Kaupoista yli 80 prosenttia tehtiin suomalaisilla osakkeilla. Viime viikolla tuloksen kertonut Nokia kiinnosti sijoittajia erityisesti positiivisen tuloksen jälkeen.

Danske Bankin suomalaisasiakkaiden osakekauppa huhtikuussa 2021

Maa

Yhdysvallat

Saksa

Ruotsi

Norja

Yhdysvallat

Plug Power Inc.

Microsoft Corp.

Coinbase Global Inc A

BioNano Genomics Inc

Nano-X Imaging Ltd

FUTURE FINTECH GROUP INC (US)

Vedanta Ltd. (ADR)

CHURCHILL CAPITAL CORP IV A

Riot Blockchain Inc

BlackBerry Ltd (USD)

CITIUS PHARMACEUTICALS INC (US)

Tesla Inc (US)

Moderna Inc.

Pinterest Inc. A

Saksa

Bayer AG

Bayer AG

Alibaba Group Holding Ltd ADR (DE)

Daimler AG

BMW Bayerische Motoren-Werke AG (Ord)

SAP SE (Ord)

Volkswagen AG (Pref)

Volkswagen AG (Pref)

Volkswagen (Ord)

Infineon Technologies AG

Allianz SE

Microsoft Corp (DE)

HeidelbergCement AG

Henkel AG & Co. KGaA (Pref)

Deutsche Telekom AG (Regd)

Nokia Oyj (FI)

Orion Oyj B

Fortum Oyj

Wärtsilä Oyj

Sampo Oyj A

BasWare Oyj

Elisa Oyj A

Neste Oyj

Neste Oyj

Finnair Oyj

Outokumpu Oyj

Qt Group Oyj

Kone Oyj B

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin huhtikuussa 2021.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi