Automaattinen liikenneturvallisuusvalvonta Tampereen Rantatunneliin
Tampereen Rantatunnelin suuaukoille Naistenlahden ja Santalahden välille asennetaan marraskuussa neljä uutta kameravalvontapistettä. Uudet valvontapisteet otetaan käyttöön asennustöiden valmistuttua marras-joulukuun aikana. Valvontapisteet sijoitetaan 60 km/h nopeusrajoitusalueelle tunnelin suuaukkojen läheisyyteen liikenne- ja tunneliturvallisuuden kannalta riskialtteimpiin kohtiin. Tunnelin erikoistilanteissa nopeusrajoitus voi olla myös tätä matalampi.
Useita onnettomuuksia vilkkaan liikenteen aikaan
Vuosien 2017–2020 aikana Rantatunnelin alueella on tapahtunut yhteensä 35 onnettomuutta, joista suurin osa tunnelin päissä lähellä vilkkaita liittymiä. Ruuhka-aikaan sattuneet onnettomuudet ovat aiheuttaneet merkittävää liikenteen ruuhkautumista tunnelin läheisyydessä. Valvonnan avulla ajoneuvojen keskinopeutta voidaan laskea, vähentää nopeuseroja sekä puuttua tunnelissa tapahtuneisiin toistuviin korkeisiin ylinopeuksiin. Kansainvälisten tutkimusten mukaan automaattisella ajonopeusvalvonnalla voidaan vähentää kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia 18–32 % ja vakaviin loukkaantumisiin johtavia liikenneonnettomuuksia noin 20 %. Rantatunnelin onnettomuusmäärän vähentäminen on tärkeää tunneliympäristössä tapahtuvien onnettomuuksien aiheuttaman suuronnettomuusriskin vuoksi.
Onnettomuusherkkyydessä Rantatunneli on kuitenkin selvästi parantanut valtatie 12:n liikenneturvallisuutta aiempaan pintaratkaisuun verrattuna. Liikenneonnettomuusmäärät ovat tunnelia edeltävältä ajalta vähentyneetkin lähes 50 prosentilla.
Rantatunneliin on aiemmin suunniteltu keskinopeusvalvontaa
Rantatunnelin rakentamisen yhteydessä varauduttiin keskinopeusvalvonnan toteuttamiseen. Keskinopeusvalvonnan käyttöönotto on kuitenkin viivästynyt hankintaan ja valvonnan teknisiin vaatimuksiin liittyneiden haasteiden vuoksi. Pirkanmaan ELY-keskus on yhteistyössä Poliisin, Intelligent Traffic Management Finlandin, Väyläviraston ja Traficomin kanssa selvittänyt eri vaihtoehtoja valvonnan toteuttamiseksi ja päätynyt aloittamaan liikenneturvallisuusvalvonnan toteuttamalla pistemäiset valvontapisteet uudella tutkatekniikalla tunnelin päihin. Automaattivalvonnan vaikuttavuutta tunnelin alueella seurataan ja valvontaa voidaan tarvittaessa laajentaa lisäämällä valvontapisteitä.
Uudella tekniikalla entistä laaja-alaisempi liikennevalvonta
Uusi automaattivalvontatekniikka tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanha nopeusvalvontatekniikka. Kesäkuussa 2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä liikennevirhemaksun ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana.
Rantatunnelin automaattivalvonnan ovat suunnitelleet Pirkanmaan ELY-keskus ja liikenteenohjausyhtiö Intelligent Traffic Management Finland yhteistyössä Poliisin, Väyläviraston ja Traficomin kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pirkanmaan ELY-keskus:
Tienpidon asiantuntija (liikenteen hallinta)
Arto Luoma
Puhelin 0295 036 167
Liikenneturvallisuusasiantuntija
Leena-Maria Mäntylä
Puhelin 0295 036 317
Intelligent Traffic Management Finland:
Projektipäällikkö
Jussi Nykänen
Puhelin 040 701 2244
Poliisihallitus:
Poliisitarkastaja
Heikki Ihalainen
Puhelin 0295 481 756
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Huolehdimme sujuvasta arjesta; teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä yritysten tukemisesta. Maakunnan kehittäjänä ja rahoituksen myöntäjänä teemme ELY-keskuksessa päivittäin työtä kestävän tulevaisuuden ja Pirkanmaan parhaaksi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan ELY-keskus
Ajoksenkankaan tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely käynnistyy17.4.2024 09:45:24 EEST | Tiedote
Elements Suomi Oy suunnittelee tuulivoimahankkeen rakentamista Sastamalan kaupungin alueelle.
Maaperän puhdistamisen ilmastovaikutuksia voidaan vähentää – nyt kattava tietopaketti julki16.4.2024 09:01:00 EEST | Tiedote
Nyt on julkaistu laaja tietopaketti siitä, miten maaperän puhdistusmenetelmien ilmastovaikutuksia on mahdollista pienentää. Kyse on kehityshankkeesta, joka toteutettiin Pirkanmaan ELY-keskuksen ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n yhteistyönä osana Maaperä kuntoon -ohjelmaa.
Tutustu ELY-keskuksiin ilmastotoimijoina Ikkuna-työkalun avulla – yhteen koottu asiantuntijatieto palvelee ilmastotyössä15.4.2024 13:29:15 EEST | Tiedote
ELY-keskusten ilmastotyön mahdollisuuksia on koottu yhteen Ikkuna-työkaluun. Työkalu on suunnattu kaikille ilmastotyöstä kiinnostuneille, erityisesti kunnille, maakuntien liitoille ja muille organisaatioille, joissa tehdään ilmastoaiheista kehittämistyötä.
Kristiinankaupungin ja Nokian välisen voimajohtohankkeen täydennetty YVA-selostus ja Natura-arvioinnit ovat nähtävillä15.4.2024 10:04:39 EEST | Tiedote
Fingrid Oyj on toimittanut Pirkanmaan ELY-keskukselle Kristiinankaupunki–Nokia 400 + 110 kV:n voimajohtohankkeen täydennetyn ympäristövaikutusten arviointiselostuksen ja siihen liittyvät Natura-arvioinnit neljältä Natura-alueelta. Mielipiteitä täydennetystä selostuksesta voi esittää 14.5.2024 mennessä.
Kevät etenee nyt vauhdilla Pirkanmaalla − järvien vedenkorkeus nousee reippaasti9.4.2024 09:03:52 EEST | Tiedote
Nyt viedään viimeisiäkin lumia, kun säät lämpenevät. Vedenkorkeudet nousevat reippaalla vauhdilla Pirkanmaalla. Järvissä vesi nousee selvästi keskimääräistä korkeammalle tasolle, eikä tulvien aiheuttamilta rakennusten kastumisiltakaan voida välttämättä välttyä. Tulevien viikkojen sääennusteilla on suuri merkitys tulvien kehittymiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme