Automaattinen liikenneturvallisuusvalvonta Tampereen Rantatunneliin

Tampereen Rantatunnelin suuaukoille Naistenlahden ja Santalahden välille asennetaan marraskuussa neljä uutta kameravalvontapistettä. Uudet valvontapisteet otetaan käyttöön asennustöiden valmistuttua marras-joulukuun aikana. Valvontapisteet sijoitetaan 60 km/h nopeusrajoitusalueelle tunnelin suuaukkojen läheisyyteen liikenne- ja tunneliturvallisuuden kannalta riskialtteimpiin kohtiin. Tunnelin erikoistilanteissa nopeusrajoitus voi olla myös tätä matalampi.
Useita onnettomuuksia vilkkaan liikenteen aikaan
Vuosien 2017–2020 aikana Rantatunnelin alueella on tapahtunut yhteensä 35 onnettomuutta, joista suurin osa tunnelin päissä lähellä vilkkaita liittymiä. Ruuhka-aikaan sattuneet onnettomuudet ovat aiheuttaneet merkittävää liikenteen ruuhkautumista tunnelin läheisyydessä. Valvonnan avulla ajoneuvojen keskinopeutta voidaan laskea, vähentää nopeuseroja sekä puuttua tunnelissa tapahtuneisiin toistuviin korkeisiin ylinopeuksiin. Kansainvälisten tutkimusten mukaan automaattisella ajonopeusvalvonnalla voidaan vähentää kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia 18–32 % ja vakaviin loukkaantumisiin johtavia liikenneonnettomuuksia noin 20 %. Rantatunnelin onnettomuusmäärän vähentäminen on tärkeää tunneliympäristössä tapahtuvien onnettomuuksien aiheuttaman suuronnettomuusriskin vuoksi.
Onnettomuusherkkyydessä Rantatunneli on kuitenkin selvästi parantanut valtatie 12:n liikenneturvallisuutta aiempaan pintaratkaisuun verrattuna. Liikenneonnettomuusmäärät ovat tunnelia edeltävältä ajalta vähentyneetkin lähes 50 prosentilla.
Rantatunneliin on aiemmin suunniteltu keskinopeusvalvontaa
Rantatunnelin rakentamisen yhteydessä varauduttiin keskinopeusvalvonnan toteuttamiseen. Keskinopeusvalvonnan käyttöönotto on kuitenkin viivästynyt hankintaan ja valvonnan teknisiin vaatimuksiin liittyneiden haasteiden vuoksi. Pirkanmaan ELY-keskus on yhteistyössä Poliisin, Intelligent Traffic Management Finlandin, Väyläviraston ja Traficomin kanssa selvittänyt eri vaihtoehtoja valvonnan toteuttamiseksi ja päätynyt aloittamaan liikenneturvallisuusvalvonnan toteuttamalla pistemäiset valvontapisteet uudella tutkatekniikalla tunnelin päihin. Automaattivalvonnan vaikuttavuutta tunnelin alueella seurataan ja valvontaa voidaan tarvittaessa laajentaa lisäämällä valvontapisteitä.
Uudella tekniikalla entistä laaja-alaisempi liikennevalvonta
Uusi automaattivalvontatekniikka tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanha nopeusvalvontatekniikka. Kesäkuussa 2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä liikennevirhemaksun ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana.
Rantatunnelin automaattivalvonnan ovat suunnitelleet Pirkanmaan ELY-keskus ja liikenteenohjausyhtiö Intelligent Traffic Management Finland yhteistyössä Poliisin, Väyläviraston ja Traficomin kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pirkanmaan ELY-keskus:
Tienpidon asiantuntija (liikenteen hallinta)
Arto Luoma
Puhelin 0295 036 167
Liikenneturvallisuusasiantuntija
Leena-Maria Mäntylä
Puhelin 0295 036 317
Intelligent Traffic Management Finland:
Projektipäällikkö
Jussi Nykänen
Puhelin 040 701 2244
Poliisihallitus:
Poliisitarkastaja
Heikki Ihalainen
Puhelin 0295 481 756
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Huolehdimme sujuvasta arjesta; teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä yritysten tukemisesta. Maakunnan kehittäjänä ja rahoituksen myöntäjänä teemme ELY-keskuksessa päivittäin työtä kestävän tulevaisuuden ja Pirkanmaan parhaaksi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan ELY-keskus
Pirkanmaan työttömyysaste oli helmikuussa samalla tasolla kuin alkuvuonna – työttömiä oli edelleen vähemmän kuin vuosi sitten21.3.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Työttömien määrä oli tämän vuoden helmikuussa noin 800 henkilöä pienempi kuin vuotta aiemmin. Pirkanmaalla työttömien työnhakijoiden määrä oli vuoden 2023 helmikuussa 22 154 henkilöä. Tammikuusta 2023 kasvua tuli 361 henkilöä. Pirkanmaan työttömyysaste oli helmikuussa 8,7 prosenttia.
Sastamalassa uusitaan Kärppälänjoen ylittävä silta valtatie 12:lla17.3.2023 08:50:00 EET | Tiedote
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus uusii Sastamalassa sijaitsevan Kärppälänjoen sillan kokonaisuudessaan. Rakennustöiden ajaksi valtatie 12 liikenne siirtyy varta vasten rakennettavalle kiertotielle.
Vastaa ja vaikuta tulevaisuuden liikkumiseen – liikenneturvallisuuskysely Tampereen seudulle9.3.2023 09:30:00 EET | Tiedote
Tampereen kaupunkiseudulle laaditaan parhaillaan kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelmaa, jolla tavoitellaan turvallisempaa liikenneympäristöä kaikissa Tampereen seudun kunnissa. Vuoden lopussa valmistuvan suunnitelman polkaisee käyntiin tänään avautunut sähköinen asukaskysely.
Lylyharjun tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta voi antaa mielipiteitä 14.4.2023 asti1.3.2023 14:01:07 EET | Tiedote
Ilmatar Lylyharju Oy suunnittelee tuulivoimahanketta Lylyharjun alueelle. Hankealueelle suunnitellaan enintään 14 uuden tuulivoimalan rakentamista. Hanke sijoittuu Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan rajalle Kihniön, Kurikan ja Parkanon kuntien alueille. Hankkeesta järjestetään yleisötilaisuus 9.3.2023 Kihniössä etäosallistumismahdollisuuksin. Mielipiteitä hankkeesta voi esittää 14.4.2023 asti.
Pirkanmaan ELY-keskus antoi perustellun päätelmänsä Takakangas-Pihlajaharjun tuulivoimahankkeen YVA-selostuksesta1.3.2023 10:01:30 EET | Tiedote
Pirkanmaan ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisena perustellun päätelmänsä Parkanon Tuuli Oy:n suunnitteleman Takankangas-Pihlajaharjun tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Perustellussa päätelmässä otetaan kantaa arviointien riittävyyteen ja laatuun sekä esitetään yhteysviranomaisen käsitys hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista. Yhteysviranomainen katsoo, että arviointi on riittävä, mutta jatkosuunnittelussa tulee kiinnittää huomiota muun muassa maakuntakaavan mukaisen maankäytön ohjauksen huomioimiseen ja hankkeen luontovaikutusten arviointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme