Auttava puhelin -hyväntekeväisyyskampanja tuotti 17 000 euroa

DNA:n Auttava puhelin -hyväntekeväisyyskampanja sai suomalaiset hyvin liikkeelle kamppailemaan digitaalista eriarvoistumista vastaan.

Lähes kaksi viikkoa kestäneen kampanjan aikana DNA Kauppoihin tuotiin yhteensä noin 1700 tarpeettomaksi käynyttä puhelinta ympäristöystävälliseen ja tietoturvalliseen kierrätykseen. DNA lahjoitti niistä jokaisesta kymmenen euroa lyhentämättömänä Hope ry:lle, ja hyväntekeväisyyspotin kokonaissummaksi tuli 17 000 euroa.

DNA haluaa tukea ja edistää digitaalisen yhdenveroisuuden toteutumista koko Suomessa, ja on valinnut sitä varten yhteistyökumppaneikseen ja hyväntekeväisyyskohteikseen osaavat ja vaikuttavat toimijat, joista yksi on Hope ry.

– Hope ry tekee lapsiperheiden parissa arvokasta työtä digitaalisen yhdenveroisuuden puolesta. Älylaitteen puuttuminen vaikeuttaa arkea ja leimaa varsinkin nuoria, joiden kohdalla oman älylaitteen puuttuminen voi tarkoittaa vaaraa kaveripiirin ulkopuolelle jäämisestä, toteaa DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Lahjoitetuilla varoilla Hope ry tulee hankkimaan asiakasperheilleen niiden kipeästi tarvitsemia älylaitteita. Laitteiden tarve on niin suuri, että jokaiselle laitteelle on vastaanottajat jo valittuina.

Älylaitteiden kierrätyksessä tietoturvallisuus ja ympäristöystävällisyys ovat välttämättömiä kriteerejä, sillä kännykässä on paljon materiaalia, joka voidaan ottaa uusiokäyttöön. Väärällä tavalla kierrätettynä vanha kännykkä taas on ympäristölle haitaksi. Kännyköiden kierrätys vähentää myös kasvihuonekaasupäästöjä: yhden matkapuhelimen kierrätyksellä DNA:n kautta voidaan säästää arviolta noin 40 kg hiilidioksidipäästöjä, mikä vastaa noin 220 kilometrin ajoa autolla.

DNA järjesti Auttava puhelin -kampanjan nyt toista kertaa. Edellisellä kerralla vuonna 2018 kampanjalla tuettiin SOS-Lapsikylän toimintaa.

Alun perin idea kampanjaan syntyi kesällä 2018 tehdystä tutkimuksesta, jossa DNA kysyi 6-16-vuotiaiden lasten vanhemmilta digitaalisesta yhdenvertaisuudesta. Tutkimuksen mukaan lähes puolet vastanneista oli havainnut, että mikäli lapsella ei ole älylaitetta, se asettaa lapsen ulkopuoliseen asemaan kaveripiirissään.

DNA:n tutkimus 2018: Vanhempien selvä enemmistö arvioi, että Suomessa esiintyy digitaalista eriarvoistumista lasten keskuudessa, lehdistötiedote 20.11.2018.

Vilhelmiina Wahlbeck, viestintäjohtaja, DNA Oyj,
puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Finns prefer to watch streaming services on a TV screen15.9.2020 11:51:59 EESTPress release

A TV screen is still the most popular choice for keeping up with the content in paid streaming services. This is what DNA’s Digital Lifestyle survey*) reveals. DNA Hubi device, based on the open Android ecosystem, combines various streaming services in one place and enables you to watch shows on the large TV screen you have at home in the best possible quality. The latest application compatible with DNA Hubi is the new streaming service Disney+, which was launched in Finland today.

Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella15.9.2020 11:51:09 EESTTiedote

Televisioruutu on edelleen suosituin valinta, kun halutaan seurata maksullisten suoratoistopalvelujen tarjontaa. Tämä selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta. *) Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Uusimpana sovelluksena DNA Hubi -laitteelle on saatavissa tänään Suomessa aloittanut uusi suoratoistopalvelu Disney+.

DNA examined the level of digitalisation in Nordic municipalities — Finland has a way to go when compared to its Nordic neighbours10.9.2020 12:00:00 EESTPress release

DNA examined Nordic municipalities’ capacity to launch and deploy new digital services in the era of 5G connections. In a comparison of 60 municipalities, the Danish town Aalborg was the most digitally advanced of the compared locations. Tampere was the only Finnish municipality to reach the top 10, while Oulu and Helsinki reached the top 20.