Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari

Jaa
Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.

Kuntaliitto tiedottaa 22.5.2019

Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari

Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.

Tuomaristo jakoi myös kaksi kunniamainintaa. Soinin kunta sai tunnustuksen kierrätykseen liittyvästä brändityöstä ja KUUMA-seudun liikelaitos kansainvälisestä elinkeinomarkkinoinnista.

Tämän vuoden SM-kisaan otti osaa 47 kunta- ja aluemarkkinoinnin kampanjaa. SM-kilpailu on osa Kuntaliiton koordinoimaa kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyötä.

- Kilpailun korkea taso osoittaa kuntien markkinoinnin ammattitaitoa ja rohkeutta. Kaikki kilpailutyöt herättävät huomiota, korostavat ajankohtaisia teemoja ja alueiden omia vahvuuksia. Arvioinnissa painoivat erityisesti markkinoinnin pitkäjänteisyys ja tuloksellisuus, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Avaruus, hiljaisuus ja ympäristö teemoina

Seinäjoen kehittämä avaruuden pääkaupunki -teema on saanut paikalliset toimijat laajasti mukaan toteuttamaan sanaleikin avaamia mahdollisuuksia matkailun, elämisen ja yrittämisen alueilla. Kaupunkien imagotutkimusten tulokset osoittavat Seinäjoen markkinoinnin tuloksia, ja mielikuva todentuu arjen toiminnassa. Kampanjaan liittynyt taivastelijan palkkaaminen nosti esiin alueen mahdollisuuksia uudella tavalla.

Kolarin kunta, yritykset ja asukkaat ryhtyivät nostamaan esiin Ylläksen matkailukeskuksen rinnalla kunnan muita kyliä, joissa ei ehkä ole käynyt yhtään turistia. Kyläyhteisöt innostuivat tapahtumien ja palvelujen kehittämisestä omilla vahvuuksillaan. Tuomariston mukaan aktiivisen toiminnan ohella myös hiljaisuus ja luonnonläheisyys ovat entistä vahvempia vetovoimatekijöitä, joita kunnan yhteinen markkinointi voi nostaa tyylikkäästi esiin.

Lahti jatkaa johdonmukaisesti profiloitumistaan ympäristökaupunkina. Teema nostettiin esiin myös uuden kaupunginjohtajan valintaprosessissa. Tuomaristo kehui rekrytointimainontaa ja siihen liittynyttä keskustelua strategisesti tyylikkäänä markkinointikeinona ja aiheeseen sopivaa kohderyhmä- ja mediavalintaa. Myös Piirin yhteistyökumppanit Sanoma ja Kuntalehti valitsivat Lahden kampanjan kilpailun mediapalkinnon saajaksi.

Yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä

Kunniamaininnan saanut Soinin kunta kehittää luonnonläheistä kuntaprofiilia, ja markkinoinnissa keskeiseksi nousi muovipakkausten kierrätysidea. Teema on ajankohtainen, ja myös viestintä toimi aikaan sopivasti sosiaalisen median avulla yhteisöllisyyttä ja ympäristövastuuta korostaen.

Toinen kunniamaininta annettiin KUUMA-seudun kuntien liikelaitokselle. Pääkaupunkiseudun ympärillä kymmenen kunnan alue on käynnistänyt strategista markkinointia vaativille kansainvälisille kohderyhmille. Yhteistyö on tuottanut tuomariston mielestä selkeän ja uskottavan kokonaisuuden alueen tarjonnasta.

Piiri-verkosto tukee kuntamarkkinointia

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona 22.5. Espoossa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Kunta- ja aluemarkkinoinnin koulutustapahtumassa esiteltiin muun muassa Espoon markkinointia sekä SM-kilpailun 12 finalistityötä. 

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.

Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antaa koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinoinnista.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa.

Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, 045 316 1600
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2019 tulokset
Kultaa: Seinäjoen kaupunki, Avaruuden pääkaupunki + taivastelija
Hopeaa: Kolarin kunta, Kylien Kolari
Pronssia: Lahden kaupunki, #näkemyskaupungista
Kunniamaininnat:
Soinin kunta, MuoviSampo
KUUMA-seutu liikelaitos ja Teknologiakeskus TechVilla Oy, Boring - Helsinki Ring of Industry

Kuvissa vasemmalta oikealle:

Seinäjoki (ei koske selfietä)
Tytti Kettula
Anu Männikkö
Krista Rintala
Tuula Lahti

Kolari
Jyrki Vaattovaara

Lahti
Eero Larvus
Heini Moisio

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Puoluejohtajat Kuntamarkkinoilla: ”In house -yhtiöitä koskeva hallitusohjelmakirjaus ei ole kiveen hakattu”18.9.2024 15:48:14 EEST | Tiedote

Puolueiden puheenjohtajat kokoontuivat keskiviikkona 18.9. Kuntamarkkinoille tenttiin, jossa etenkin hallituksen kaavailut säädellä kuntien omien in house -yhtiöiden toimintaa mekaanisesti herätti tunteita. Kaikki hallituspuolueiden puheenjohtajat valtiovarainministeri Riikka Purraa lukuun ottamatta vakuuttivat ymmärtävänsä pienten kuntien ahdingon palvelujen järjestämisessä, jos lakiluonnos etenee hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti.

Kuntalaistutkimus: Peräti 82 prosenttia aikoo äänestää kuntavaaleissa - vaalien merkitys koetaan entistä tärkeämmäksi18.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Äänestysaktiivisuus näyttää olevan nousussa ensi kevään kuntavaaleissa, selviää Kuntaliiton tuoreesta Kuntalaistutkimuksesta. Yli 10 000 henkilön vastauksista käy ilmi, että 82 prosenttia aikoo äänestää vuoden 2025 kuntavaaleissa. Lisäksi 76 prosenttia pitää kuntavaaleja tärkeimpänä tapana vaikuttaa oman kunnan asioihin.

Valtaosa peruskoululaisista asuu yhä kävelymatkan päässä koulusta – vaikka lapsimäärä vähenee, kouluja tarvitaan edelleen kaikkialla Suomessa17.9.2024 17:41:50 EEST | Tiedote

Valtaosa perusopetuksen oppilaista asuu edelleen kävelymatkan päässä koulusta, vaikka koulujen määrä onkin vähentynyt useissa kunnissa. Tulevina vuosina ikäluokat pienenevät entisestään, mikä asettaa kunnille paineita tarkastella kouluverkkoa ja opetuksen saavutettavuutta. Kuntaliitto arvioi, että perusopetuksen yhteistyötarpeet lisääntyvät, kun kouluikäisten lasten määrä vähenee radikaalisti seuraavien vuosien aikana.

Kuntaliitto on pyrkinyt keventämään byrokratiaa ja lisäämään palvelujen toimivuutta, selviää avoimuusrekisteristä29.8.2024 13:31:08 EEST | Tiedote

Ensimmäisen kolmen kuukauden raportointijakson (1.4.-30.6.2024) aikana Kuntaliitto on raportoinut avoimuusrekisteriin vaikuttamista 176 kontaktointia yhteensä 66 eri aiheesta. Avoimuusrekisteriin ilmoitetun vaikuttamistoiminnan lisäksi Kuntaliitto valvoo kuntien etua osana lukuisia työryhmiä sekä antamalla lausuntoja että osallistumalla kuulemistilaisuuksiin. Orpon hallituskauden ensimmäisen vuoden aikana Kuntaliitto on edustanut kuntia 125 työryhmässä, antanut 317 lausuntoa hallituksen esityksiin ja ollut kuultavana eduskunnan valiokunnissa 75 kertaa. Tämä toiminta ei näy avoimuusrekisterin luvuissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye