Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari

Jaa
Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.

Kuntaliitto tiedottaa 22.5.2019

Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari

Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.

Tuomaristo jakoi myös kaksi kunniamainintaa. Soinin kunta sai tunnustuksen kierrätykseen liittyvästä brändityöstä ja KUUMA-seudun liikelaitos kansainvälisestä elinkeinomarkkinoinnista.

Tämän vuoden SM-kisaan otti osaa 47 kunta- ja aluemarkkinoinnin kampanjaa. SM-kilpailu on osa Kuntaliiton koordinoimaa kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyötä.

- Kilpailun korkea taso osoittaa kuntien markkinoinnin ammattitaitoa ja rohkeutta. Kaikki kilpailutyöt herättävät huomiota, korostavat ajankohtaisia teemoja ja alueiden omia vahvuuksia. Arvioinnissa painoivat erityisesti markkinoinnin pitkäjänteisyys ja tuloksellisuus, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Avaruus, hiljaisuus ja ympäristö teemoina

Seinäjoen kehittämä avaruuden pääkaupunki -teema on saanut paikalliset toimijat laajasti mukaan toteuttamaan sanaleikin avaamia mahdollisuuksia matkailun, elämisen ja yrittämisen alueilla. Kaupunkien imagotutkimusten tulokset osoittavat Seinäjoen markkinoinnin tuloksia, ja mielikuva todentuu arjen toiminnassa. Kampanjaan liittynyt taivastelijan palkkaaminen nosti esiin alueen mahdollisuuksia uudella tavalla.

Kolarin kunta, yritykset ja asukkaat ryhtyivät nostamaan esiin Ylläksen matkailukeskuksen rinnalla kunnan muita kyliä, joissa ei ehkä ole käynyt yhtään turistia. Kyläyhteisöt innostuivat tapahtumien ja palvelujen kehittämisestä omilla vahvuuksillaan. Tuomariston mukaan aktiivisen toiminnan ohella myös hiljaisuus ja luonnonläheisyys ovat entistä vahvempia vetovoimatekijöitä, joita kunnan yhteinen markkinointi voi nostaa tyylikkäästi esiin.

Lahti jatkaa johdonmukaisesti profiloitumistaan ympäristökaupunkina. Teema nostettiin esiin myös uuden kaupunginjohtajan valintaprosessissa. Tuomaristo kehui rekrytointimainontaa ja siihen liittynyttä keskustelua strategisesti tyylikkäänä markkinointikeinona ja aiheeseen sopivaa kohderyhmä- ja mediavalintaa. Myös Piirin yhteistyökumppanit Sanoma ja Kuntalehti valitsivat Lahden kampanjan kilpailun mediapalkinnon saajaksi.

Yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä

Kunniamaininnan saanut Soinin kunta kehittää luonnonläheistä kuntaprofiilia, ja markkinoinnissa keskeiseksi nousi muovipakkausten kierrätysidea. Teema on ajankohtainen, ja myös viestintä toimi aikaan sopivasti sosiaalisen median avulla yhteisöllisyyttä ja ympäristövastuuta korostaen.

Toinen kunniamaininta annettiin KUUMA-seudun kuntien liikelaitokselle. Pääkaupunkiseudun ympärillä kymmenen kunnan alue on käynnistänyt strategista markkinointia vaativille kansainvälisille kohderyhmille. Yhteistyö on tuottanut tuomariston mielestä selkeän ja uskottavan kokonaisuuden alueen tarjonnasta.

Piiri-verkosto tukee kuntamarkkinointia

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona 22.5. Espoossa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Kunta- ja aluemarkkinoinnin koulutustapahtumassa esiteltiin muun muassa Espoon markkinointia sekä SM-kilpailun 12 finalistityötä. 

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.

Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antaa koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinoinnista.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa.

Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, 045 316 1600
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2019 tulokset
Kultaa: Seinäjoen kaupunki, Avaruuden pääkaupunki + taivastelija
Hopeaa: Kolarin kunta, Kylien Kolari
Pronssia: Lahden kaupunki, #näkemyskaupungista
Kunniamaininnat:
Soinin kunta, MuoviSampo
KUUMA-seutu liikelaitos ja Teknologiakeskus TechVilla Oy, Boring - Helsinki Ring of Industry

Kuvissa vasemmalta oikealle:

Seinäjoki (ei koske selfietä)
Tytti Kettula
Anu Männikkö
Krista Rintala
Tuula Lahti

Kolari
Jyrki Vaattovaara

Lahti
Eero Larvus
Heini Moisio

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Ammatillisen koulutuksen opiskelijat viihtyvät opinnoissaan jopa paremmin kuin lukiolaiset ja peruskoululaiset13.10.2025 01:00:00 EEST | Tiedote

Neljä viidestä ammatillisen koulutuksen opiskelijasta kertoo pitävänsä koulunkäynnistä, selviää vastikään julkaistusta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kouluterveyskyselystä. Osuus on kyselyssä mukana olevista koulutusmuodoista selvästi korkein, ohi perusopetuksen ja lukion. Tulokset kääntävät päälaelleen sitkeän käsityksen siitä, että ammatilliseen hakeutuisivat vähemmän motivoituneet nuoret. Samaa suuntaa osoittaa myös Kuntaliiton tuore selvitys, jonka mukaan ammatillisen koulutuksen opiskelijat kokevat vaikutusmahdollisuutensa ja kouluarjen työrauhan paremmiksi kuin muut toisen asteen opiskelijat.

Stark statlig styrning, oklar ansvarsfördelning och ekonomiska utmaningar skapar friktion mellan kommunerna och välfärdsområdena9.10.2025 01:00:00 EEST | Tiedote

Välfärdsområdesreformen är den största omstruktureringen någonsin i Finlands offentliga förvaltnings historia och dess effekter märks på många sätt i kommunerna. Reformen har skapat en ny förvaltningsstruktur med tre nivåer där statens starka styrning, en oklar ansvarsfördelning, ekonomiska utmaningar och det praktiska samarbetet skapar friktion mellan kommunerna och välfärdsområdena.

Valtion vahva ohjaus, epäselvät vastuut ja taloushaasteet kiristävät kuntien ja hyvinvointialueiden välejä9.10.2025 01:00:00 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueuudistus on Suomen julkisen hallinnon historian suurin muutos, ja sen vaikutukset näkyvät kunnissa monin tavoin. Uudistus on luonut uudenlaisen kolmikerroksisen hallintorakenteen, jossa valtion vahva ohjaus, epäselvät vastuut, taloushaasteet ja käytännön yhteistyön haasteet kiristävät kuntien ja hyvinvointialueiden välejä. "Kunnilla ja hyvinvointialueilla on oltava niille määritellyn itsehallinnollisen roolin mukaisesti riittävästi liikkumavaraa omassa toiminnassaan ja yhteistyössään, jota tehdään yhteisten asukkaiden hyväksi. Isot uudistukset vievät aikaa, mutta asukkaiden palvelutarpeet eivät odota", Kuntaliiton Liisa Jurmu alleviivaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye