Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari
Kuntaliitto tiedottaa 22.5.2019
Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari
Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.
Tuomaristo jakoi myös kaksi kunniamainintaa. Soinin kunta sai tunnustuksen kierrätykseen liittyvästä brändityöstä ja KUUMA-seudun liikelaitos kansainvälisestä elinkeinomarkkinoinnista.
Tämän vuoden SM-kisaan otti osaa 47 kunta- ja aluemarkkinoinnin kampanjaa. SM-kilpailu on osa Kuntaliiton koordinoimaa kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyötä.
- Kilpailun korkea taso osoittaa kuntien markkinoinnin ammattitaitoa ja rohkeutta. Kaikki kilpailutyöt herättävät huomiota, korostavat ajankohtaisia teemoja ja alueiden omia vahvuuksia. Arvioinnissa painoivat erityisesti markkinoinnin pitkäjänteisyys ja tuloksellisuus, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.
Avaruus, hiljaisuus ja ympäristö teemoina
Seinäjoen kehittämä avaruuden pääkaupunki -teema on saanut paikalliset toimijat laajasti mukaan toteuttamaan sanaleikin avaamia mahdollisuuksia matkailun, elämisen ja yrittämisen alueilla. Kaupunkien imagotutkimusten tulokset osoittavat Seinäjoen markkinoinnin tuloksia, ja mielikuva todentuu arjen toiminnassa. Kampanjaan liittynyt taivastelijan palkkaaminen nosti esiin alueen mahdollisuuksia uudella tavalla.
Kolarin kunta, yritykset ja asukkaat ryhtyivät nostamaan esiin Ylläksen matkailukeskuksen rinnalla kunnan muita kyliä, joissa ei ehkä ole käynyt yhtään turistia. Kyläyhteisöt innostuivat tapahtumien ja palvelujen kehittämisestä omilla vahvuuksillaan. Tuomariston mukaan aktiivisen toiminnan ohella myös hiljaisuus ja luonnonläheisyys ovat entistä vahvempia vetovoimatekijöitä, joita kunnan yhteinen markkinointi voi nostaa tyylikkäästi esiin.
Lahti jatkaa johdonmukaisesti profiloitumistaan ympäristökaupunkina. Teema nostettiin esiin myös uuden kaupunginjohtajan valintaprosessissa. Tuomaristo kehui rekrytointimainontaa ja siihen liittynyttä keskustelua strategisesti tyylikkäänä markkinointikeinona ja aiheeseen sopivaa kohderyhmä- ja mediavalintaa. Myös Piirin yhteistyökumppanit Sanoma ja Kuntalehti valitsivat Lahden kampanjan kilpailun mediapalkinnon saajaksi.
Yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä
Kunniamaininnan saanut Soinin kunta kehittää luonnonläheistä kuntaprofiilia, ja markkinoinnissa keskeiseksi nousi muovipakkausten kierrätysidea. Teema on ajankohtainen, ja myös viestintä toimi aikaan sopivasti sosiaalisen median avulla yhteisöllisyyttä ja ympäristövastuuta korostaen.
Toinen kunniamaininta annettiin KUUMA-seudun kuntien liikelaitokselle. Pääkaupunkiseudun ympärillä kymmenen kunnan alue on käynnistänyt strategista markkinointia vaativille kansainvälisille kohderyhmille. Yhteistyö on tuottanut tuomariston mielestä selkeän ja uskottavan kokonaisuuden alueen tarjonnasta.
Piiri-verkosto tukee kuntamarkkinointia
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona 22.5. Espoossa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Kunta- ja aluemarkkinoinnin koulutustapahtumassa esiteltiin muun muassa Espoon markkinointia sekä SM-kilpailun 12 finalistityötä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.
Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antaa koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinoinnista.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa.
Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.
SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.
Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, 045 316 1600
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2019 tulokset
Kultaa: Seinäjoen kaupunki, Avaruuden pääkaupunki + taivastelija
Hopeaa: Kolarin kunta, Kylien Kolari
Pronssia: Lahden kaupunki, #näkemyskaupungista
Kunniamaininnat:
Soinin kunta, MuoviSampo
KUUMA-seutu liikelaitos ja Teknologiakeskus TechVilla Oy, Boring - Helsinki Ring of Industry
Kuvissa vasemmalta oikealle:
Seinäjoki (ei koske selfietä)
Tytti Kettula
Anu Männikkö
Krista Rintala
Tuula Lahti
Kolari
Jyrki Vaattovaara
Lahti
Eero Larvus
Heini Moisio
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tony Hagerlundverkkoviestintäpäällikkö
Puh:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiMediapuhelin toimittajille arkisin klo 9-15 Medietjänstnummer för journalister vardagar kl. 9-15: 050 340 9977Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kuntaliitto / Finlands KommunförbundKuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Finalisterna i tävlingen Finlands aktivaste kommun 2025 är Karleby, Pelkosenniemi och Sotkamo25.11.2025 15:00:00 EET | Pressmeddelande
Karleby, Pelkosenniemi och Sotkamo har utsetts till finalister i tävlingen Finlands aktivaste kommun år 2025. Finalisterna offentliggjordes 25.11.2025. Temat för år 2025 är ”Energi från naturen” och i tävlingen sökte man i år kommuner där naturen fungerar som en motionsplats med låg tröskel och som en källa till välbefinnande. I ansökningarna betonades tillgänglighet, gemenskap, hållbar utveckling och engagerande av kommuninvånarna.
Suomen liikkuvin kunta 2025-kilpailun finalisteiksi Kokkola, Pelkosenniemi ja Sotkamo25.11.2025 15:00:00 EET | Tiedote
Kokkola, Pelkosenniemi ja Sotkamo on valittu vuoden 2025 Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finalisteiksi. Finalistit julkistettiin 25.11.2025 Liikunnan ja urheilun päivässä ja voittaja selviää 15.1.2026 Urheilugaalassa. Suomen liikkuvin kunta -kilpailun teemana on tänä vuonna “Energiaa luonnosta”, ja kilpailussa etsittiin kuntia, joissa luonto toimii matalan kynnyksen liikuntapaikkana ja hyvinvoinnin lähteenä. Hakemuksissa painottuivat esteettömyys, yhteisöllisyys, kestävä kehittäminen ja kuntalaisten osallistaminen. Tutustu finalistikuntien vahvuuksiin!
Saija Niemelä-Pentti, direktör för Rovaniemi utbildningssamkommun, blir ordförande för Kommunförbundets nätverk för yrkesutbildning20.11.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
Yrkesutbildningen är nu viktigare än någonsin. Finland behöver experter både för att lösa arbetsmarknadens matchningsproblem och för att höja utbildningsnivån. Nästan hälften av dem som inleder yrkeshögskolestudier kommer från yrkesutbildningen. Därför är det viktigt att stärka studiestigarna, konstaterar Arenans nya ordförande Saija Niemelä-Pentti. Arenan för yrkesutbildning är Kommunförbundets nätverk för sakkunniga inom yrkesutbildningen. Under ledning av sin ordförande deltar nätverket i den nationella utbildningspolitiska diskussionen och lyfter fram synpunkter från kommunalt anknutna yrkesutbildningsanordnare inom en bred skala yrkesutbildningar.
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDUn johtaja Saija Niemelä-Pentti puheenjohtajaksi Kuntaliiton ammatillisen koulutuksen verkostoon20.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
”Ammatillisen koulutuksen merkitys on nyt suurempi kuin koskaan. Suomi tarvitsee osaajia niin työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmien ratkaisemiseksi kuin koulutustason nostamiseksi. Lähes puolet ammattikorkeakouluopintonsa aloittavista tulee ammatillisesta koulutuksesta, joten väylien vahvistaminen on tärkeää”, toteaa Areenan tuore puheenjohtaja Saija Niemelä-Pentti Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDUsta. Myös väestökehitys haastaa järjestäjiä monella tapaa. Oppivelvollisuusikäisten määrä vähenee, mutta samanaikaisesti opiskelijoiden tuen tarve kasvaa. Kaikkiin tuen tarpeisiin ei voida vastata pelkällä koulutuksella. ”Tarvitsemme uudenlaisia ratkaisuja opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Kuntaliiton ja Areena-verkoston esittämä kuntouttavan opetuksen malli on yksi lupaava suunta. Siinä yhdistetään hyvinvointialueiden palvelut, työpajatoiminnan sisältöjä ja ammatillisen koulutuksen vahvuudet”, Niemelä-Pentti sanoo.
Kuntaveroprosentti nousee ensi vuonna 560 000 suomalaisella - korotukset keskittyvät samoihin kuntiin hyvinvointialueuudistuksen jälkeen18.11.2025 12:20:49 EET | Tiedote
Kunnat ovat päättäneet tulo- ja kiinteistöveroprosenteistaan seuraavalle vuodelle. Koko Suomessa tuloveroprosenttia nostaa 38 kuntaa ja laskee 5 kuntaa. Tuloveroprosenttiaan korottavissa kunnissa asuu noin 560 000 suomalaista, mikä on selvästi pienempi määrä kuin tavallisesti. Tuloveroprosentti säilyy ennallaan 265 kunnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme