Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari

Jaa

Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.

Kuntaliitto tiedottaa 22.5.2019

Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari

Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.

Tuomaristo jakoi myös kaksi kunniamainintaa. Soinin kunta sai tunnustuksen kierrätykseen liittyvästä brändityöstä ja KUUMA-seudun liikelaitos kansainvälisestä elinkeinomarkkinoinnista.

Tämän vuoden SM-kisaan otti osaa 47 kunta- ja aluemarkkinoinnin kampanjaa. SM-kilpailu on osa Kuntaliiton koordinoimaa kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyötä.

- Kilpailun korkea taso osoittaa kuntien markkinoinnin ammattitaitoa ja rohkeutta. Kaikki kilpailutyöt herättävät huomiota, korostavat ajankohtaisia teemoja ja alueiden omia vahvuuksia. Arvioinnissa painoivat erityisesti markkinoinnin pitkäjänteisyys ja tuloksellisuus, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Avaruus, hiljaisuus ja ympäristö teemoina

Seinäjoen kehittämä avaruuden pääkaupunki -teema on saanut paikalliset toimijat laajasti mukaan toteuttamaan sanaleikin avaamia mahdollisuuksia matkailun, elämisen ja yrittämisen alueilla. Kaupunkien imagotutkimusten tulokset osoittavat Seinäjoen markkinoinnin tuloksia, ja mielikuva todentuu arjen toiminnassa. Kampanjaan liittynyt taivastelijan palkkaaminen nosti esiin alueen mahdollisuuksia uudella tavalla.

Kolarin kunta, yritykset ja asukkaat ryhtyivät nostamaan esiin Ylläksen matkailukeskuksen rinnalla kunnan muita kyliä, joissa ei ehkä ole käynyt yhtään turistia. Kyläyhteisöt innostuivat tapahtumien ja palvelujen kehittämisestä omilla vahvuuksillaan. Tuomariston mukaan aktiivisen toiminnan ohella myös hiljaisuus ja luonnonläheisyys ovat entistä vahvempia vetovoimatekijöitä, joita kunnan yhteinen markkinointi voi nostaa tyylikkäästi esiin.

Lahti jatkaa johdonmukaisesti profiloitumistaan ympäristökaupunkina. Teema nostettiin esiin myös uuden kaupunginjohtajan valintaprosessissa. Tuomaristo kehui rekrytointimainontaa ja siihen liittynyttä keskustelua strategisesti tyylikkäänä markkinointikeinona ja aiheeseen sopivaa kohderyhmä- ja mediavalintaa. Myös Piirin yhteistyökumppanit Sanoma ja Kuntalehti valitsivat Lahden kampanjan kilpailun mediapalkinnon saajaksi.

Yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä

Kunniamaininnan saanut Soinin kunta kehittää luonnonläheistä kuntaprofiilia, ja markkinoinnissa keskeiseksi nousi muovipakkausten kierrätysidea. Teema on ajankohtainen, ja myös viestintä toimi aikaan sopivasti sosiaalisen median avulla yhteisöllisyyttä ja ympäristövastuuta korostaen.

Toinen kunniamaininta annettiin KUUMA-seudun kuntien liikelaitokselle. Pääkaupunkiseudun ympärillä kymmenen kunnan alue on käynnistänyt strategista markkinointia vaativille kansainvälisille kohderyhmille. Yhteistyö on tuottanut tuomariston mielestä selkeän ja uskottavan kokonaisuuden alueen tarjonnasta.

Piiri-verkosto tukee kuntamarkkinointia

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona 22.5. Espoossa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Kunta- ja aluemarkkinoinnin koulutustapahtumassa esiteltiin muun muassa Espoon markkinointia sekä SM-kilpailun 12 finalistityötä. 

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.

Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antaa koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinoinnista.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa.

Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, 045 316 1600
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2019 tulokset
Kultaa: Seinäjoen kaupunki, Avaruuden pääkaupunki + taivastelija
Hopeaa: Kolarin kunta, Kylien Kolari
Pronssia: Lahden kaupunki, #näkemyskaupungista
Kunniamaininnat:
Soinin kunta, MuoviSampo
KUUMA-seutu liikelaitos ja Teknologiakeskus TechVilla Oy, Boring - Helsinki Ring of Industry

Kuvissa vasemmalta oikealle:

Seinäjoki (ei koske selfietä)
Tytti Kettula
Anu Männikkö
Krista Rintala
Tuula Lahti

Kolari
Jyrki Vaattovaara

Lahti
Eero Larvus
Heini Moisio

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kostnaderna för hälso- och sjukvården har ökat i de stora städerna – i de medelstora kommunerna började kostnaderna minska något22.6.2020 09:22:52 EESTTiedote

Kommunförbundet har utrett kostnaderna för hälso- och sjukvården i stora städer och kostnaderna för social- och hälsovården i medelstora kommuner år 2019. Enligt utredningen har kostnaderna för hälso- och sjukvården ökat i de stora städerna, medan kostnaderna inom social- och hälsovårdssektorn har minskat något i de medelstora kommunerna år 2019. Befolkningens stigande medelålder och det ökade behov av service och vård som den ger upphov till har ökat kostnaderna för kommunernas social- och hälsovårdssektor. Samtidigt påverkar också de ökade kostnaderna för den specialiserade sjukvården ekonomin på ett betydande sätt i synnerhet i de stora städerna. Kostnaderna på väg uppåt i de stora städerna Alla icke-åldersstandardiserade totalkostnader för hälso- och sjukvården i stora städer uppgick 2019 till sammanlagt 5,5 miljarder euro, medan kostnaderna 2018 uppgick till sammanlagt cirka 4,9 miljarder euro. Enligt utredningens kategorisering uppgick kostnaderna för primärvården till cirka 2,6

Terveydenhuollon kustannukset kasvaneet suurissa kaupungeissa – keskisuurissa kunnissa kustannukset kääntyivät pieneen laskuun22.6.2020 09:21:04 EESTTiedote

Kuntaliitto on selvittänyt suurten kaupunkien terveydenhuollon sekä keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia vuodelta 2019. Selvityksen mukaan terveydenhuollon kustannukset ovat suurissa kaupungeissa kasvaneet, kun taas keskisuurissa kunnissa sosiaali- ja terveystoimen kustannukset olivat vuonna 2019 pienoisessa laskussa. Väestön ikääntyminen ja sen myötä palvelun ja hoidon tarpeiden kasvu ovat lisänneet kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannuksia. Samalla myös erikoissairaanhoidon kasvaneet kustannukset vaikuttavat erityisesti suurten kaupunkien talouteen merkittävällä tavalla. Suurissa kaupungeissa terveydenhuollon kustannukset nousussa Suurten kaupunkien terveydenhuollon kaikki ikävakioimattomat kokonaiskustannukset olivat vuonna 2019 yhteensä 5,5 miljardia euroa, kun vuonna 2018 kustannukset yhteensä olivat noin 4,9 miljardia euroa. Selvityksessä esitetyllä jaottelulla perusterveydenhuollon kustannukset olivat noin 2,6 miljardia euroa ja erikoissairaanhoi

Befolkningen i regionstäderna koncentreras – centrumen är attraktiva12.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Flyttningsrörelsen inom regionstäderna har gjort att de centrala tätorterna har vuxit på 2010-talet. Befolkningsutvecklingen, som är starkare i centrum än i övriga områden, leder till en urbanisering och förtätning av regionstäderna, även om hela stadens befolkningsutveckling inte nödvändigtvis är positiv. Uppgifterna framgår av en utredning som regionstäderna beställt av konsultbyrån för regionutveckling MDI.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme