Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari
Kuntaliitto tiedottaa 22.5.2019
Avaruuden pääkaupunki on kuntamarkkinoinnin Suomen mestari
Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopealle nousi Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssille Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi.
Tuomaristo jakoi myös kaksi kunniamainintaa. Soinin kunta sai tunnustuksen kierrätykseen liittyvästä brändityöstä ja KUUMA-seudun liikelaitos kansainvälisestä elinkeinomarkkinoinnista.
Tämän vuoden SM-kisaan otti osaa 47 kunta- ja aluemarkkinoinnin kampanjaa. SM-kilpailu on osa Kuntaliiton koordinoimaa kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyötä.
- Kilpailun korkea taso osoittaa kuntien markkinoinnin ammattitaitoa ja rohkeutta. Kaikki kilpailutyöt herättävät huomiota, korostavat ajankohtaisia teemoja ja alueiden omia vahvuuksia. Arvioinnissa painoivat erityisesti markkinoinnin pitkäjänteisyys ja tuloksellisuus, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.
Avaruus, hiljaisuus ja ympäristö teemoina
Seinäjoen kehittämä avaruuden pääkaupunki -teema on saanut paikalliset toimijat laajasti mukaan toteuttamaan sanaleikin avaamia mahdollisuuksia matkailun, elämisen ja yrittämisen alueilla. Kaupunkien imagotutkimusten tulokset osoittavat Seinäjoen markkinoinnin tuloksia, ja mielikuva todentuu arjen toiminnassa. Kampanjaan liittynyt taivastelijan palkkaaminen nosti esiin alueen mahdollisuuksia uudella tavalla.
Kolarin kunta, yritykset ja asukkaat ryhtyivät nostamaan esiin Ylläksen matkailukeskuksen rinnalla kunnan muita kyliä, joissa ei ehkä ole käynyt yhtään turistia. Kyläyhteisöt innostuivat tapahtumien ja palvelujen kehittämisestä omilla vahvuuksillaan. Tuomariston mukaan aktiivisen toiminnan ohella myös hiljaisuus ja luonnonläheisyys ovat entistä vahvempia vetovoimatekijöitä, joita kunnan yhteinen markkinointi voi nostaa tyylikkäästi esiin.
Lahti jatkaa johdonmukaisesti profiloitumistaan ympäristökaupunkina. Teema nostettiin esiin myös uuden kaupunginjohtajan valintaprosessissa. Tuomaristo kehui rekrytointimainontaa ja siihen liittynyttä keskustelua strategisesti tyylikkäänä markkinointikeinona ja aiheeseen sopivaa kohderyhmä- ja mediavalintaa. Myös Piirin yhteistyökumppanit Sanoma ja Kuntalehti valitsivat Lahden kampanjan kilpailun mediapalkinnon saajaksi.
Yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä
Kunniamaininnan saanut Soinin kunta kehittää luonnonläheistä kuntaprofiilia, ja markkinoinnissa keskeiseksi nousi muovipakkausten kierrätysidea. Teema on ajankohtainen, ja myös viestintä toimi aikaan sopivasti sosiaalisen median avulla yhteisöllisyyttä ja ympäristövastuuta korostaen.
Toinen kunniamaininta annettiin KUUMA-seudun kuntien liikelaitokselle. Pääkaupunkiseudun ympärillä kymmenen kunnan alue on käynnistänyt strategista markkinointia vaativille kansainvälisille kohderyhmille. Yhteistyö on tuottanut tuomariston mielestä selkeän ja uskottavan kokonaisuuden alueen tarjonnasta.
Piiri-verkosto tukee kuntamarkkinointia
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona 22.5. Espoossa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Kunta- ja aluemarkkinoinnin koulutustapahtumassa esiteltiin muun muassa Espoon markkinointia sekä SM-kilpailun 12 finalistityötä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.
Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antaa koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinoinnista.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa.
Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.
SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.
Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, 045 316 1600
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2019 tulokset
Kultaa: Seinäjoen kaupunki, Avaruuden pääkaupunki + taivastelija
Hopeaa: Kolarin kunta, Kylien Kolari
Pronssia: Lahden kaupunki, #näkemyskaupungista
Kunniamaininnat:
Soinin kunta, MuoviSampo
KUUMA-seutu liikelaitos ja Teknologiakeskus TechVilla Oy, Boring - Helsinki Ring of Industry
Kuvissa vasemmalta oikealle:
Seinäjoki (ei koske selfietä)
Tytti Kettula
Anu Männikkö
Krista Rintala
Tuula Lahti
Kolari
Jyrki Vaattovaara
Lahti
Eero Larvus
Heini Moisio
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tony Hagerlundverkkoviestintäpäällikkö
Puh:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiMediapuhelin toimittajille arkisin klo 9-15 Medietjänstnummer för journalister vardagar kl. 9-15: 050 340 9977Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin: lakihankkeiden lausuntoaikoja pidennettävä kesälomakaudella26.6.2025 12:10:12 EEST | Tiedote
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin, jotta lakihankkeiden lausuntokierroksia ei ajoitettaisi kesälomien ajaksi. Kunnille ei jää kesäkaudella aikaa valmistella ja jättää lausuntoja niitä koskeviin lakeihin ja asetuksiin.
Kuntaliitto selvitti: Suomalaiset samaistuvat vahvasti kotikuntaansa - kiinnostavia kuntakohtaisia eroja18.6.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Mihin kuntiin tai alueisiin samaistut? Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus osoittaa, että suomalaiset samaistuvat yhä vahvasti kotikuntaansa, erityisesti pienissä kunnissa ja iäkkäämmissä ikäryhmissä. Paikallisuus elää vahvana arjessa, vaikka samaan aikaan Eurooppa ja maakunta kasvattavat merkitystään. Kärkikolmikkona samaistumisessa ovat Suomi, Pohjoismaat ja kotikunta. Kotikuntaansa samaistuvien määrä kuitenkin vaihtelee merkittävästi eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta selviää myös, että mitä vahvemmin suomalaiset kokevat kuuluvansa kotikuntaansa, sitä enemmän he luottavat päätöksentekoon ja ovat tyytyväisempiä kunnan palveluihin. Samaan aikaan uudet hallinnolliset rakenteet etsivät vielä paikkaansa ihmisten arjessa: hyvinvointialueet eivät vielä tunnu omilta. Kuntalaistutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista 46 kunnasta ja kaupungista. Liitedioista pääsee tutustumaan kuntakohtaisiin tuloksiin. Esimerkiksi Naantalissa ja Inarissa samaistuminen kotikuntaan on poikkeuksellisen vahvaa. S
Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.
Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote
Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.
Vasa är Årets klimatkommun 202522.5.2025 14:40:00 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet premierade Vasa stad med titeln Årets klimatkommun vid Kommunernas klimatkonferens i Åbo 22.5.2025. Kommunförbundet delar ut priset vartannat år. Urvalskriterierna baserar sig på resultaten av kommunernas arbete för att uppnå koldioxidneutralitet. Den premierade kommunen ska kommunicera på ett effektfullt och ansvarsfullt sätt, vara engagerad i förändringen och få konkreta resultat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme