AVEK-priset går till konstnär Tuomas A. Laitinen

AVEK-priset på 15 000 € ges i år till konstnär Tuomas A. Laitinen (f. 1976). I sin konst reflekterar Laitinen över materians och livets kretslopp genom mångsidig användning av video, ljud, glas, algoritmer och kemiska processer. Vinnaren av priset valdes av italienska Paolo Bertoli som är programkurator vid Venedigs filmfestival.
Tuomas A. Laitinen. Bild: Riitta Supperi.

Laitinens oeuvre är inte lätt att klassificera, då olika redskap och sätt att skapa kunskap ständigt varvar om varandra. Istället för enskilda ämnen koncentrerar sig konstnären på de reaktioner som uppstår när olika livsformer, saker och känslor agerar och möts i komplicerade system. Laitinens verk omfattar ofta element bekanta från bl.a. ekologi, mytologi, neurovetenskap och biologi, som sist och slutligen blir förkroppsligade erfarenheter.

AVEK-priset beviljas varje år som ett erkännande för kreativt arbete. Paolo Bertoli som valde årets mottagare av priset motiverar sitt beslut enligt följande:

”Tuomas A. Laitinen belönas med priset för ett oeuvre som inte lätt kan klassificeras. Hans verk rör sig ständigt mellan konst och vetenskap, i avsikt att väcka frågor och på överraskande nya sätt belysa koncept som det mänskliga och icke-mänskliga, förhållanden mellan kroppar och rum, hur tankar skapas, och mer. Laitinens oeuvre är polymorfiskoch samtidigt full av förundran och klarhet, är både i tiden och tidlös, och konstnären spelar rollen som en skapare av rum, objekt och bilder som speglar världen så som den är samtidigt som den omvandlas till något annat, något nästan outgrundligt.”

Laitinen har ordnat privata utställningar i Esbos moderna konstmuseum Emma (2014), Amado Art Space i Soul (2018), SADE LA-galleriet i Los Angeles (2015) samt i Helsinki Contemporary-konstgalleriet (senast 2017). Dessutom har Laitinens verk visats bl.a. vid Helsingforsbiennalen (2021), Macaobiennalen (2021), Kiasma (senast 2017) och i Sydneybiennalen (2018).

Till Laitinens verk för Helsingforsbiennallen, ΨZone, hör fullmånens ΨFm ambient-radiosändningar, som kan lyssnas på varje månad till slutet av året. Dessutom kommer konstnären mot slutet av året att ge ut sitt första soloalbum under skivbolaget Öm Sound (distributör Svart Records), som kurateras av musiker och tonsättare Timo Kaukolampi. Musiken på albumet har komponerats som ett kontinuum av verket som ställs ut i samband med Helsingforsbiennalen.

Att framhäva mångfald i rum och tid

”Det känns särskilt bra att belönas AVEK-priset, eftersom AVEK har gjort det möjligt för mig att skapa många av mina verk”, säger Laitinen. ”AVEK:s betydelse inom det audiovisuella fältet är enormt, och det här erkännandet verkar uppmuntra till verk vars processer är mångsidiga och experimentella, där olika medier och livsformer symbiotiskt kan leva tillsammans.”

Laitinen berättar att han ofta arbetar med genomskinliga och transparenta material, till exempel glas. Han simulerar och skiktar också glasets egenskaper i 3D-animationer.

”Att varva skikt är ett slags sätt att reflektera över övergångar inom biodiversitet och ekologi; hur man kan framhäva mångfald i tid och rum. Vad för slags metamorfoser sker under dessa processer? Ibland sker det genom enskilda ledare, till exempel via bläckfiskar eller koppar, och ibland är verken mer lika alkemiska soppor, där reaktionerna mellan många olika ämnen formar den upplevda situationen.”

Glasskulpturer som skapats för Laitinens bläckfiskar är utställda i New York för ögonblicket. I en privat utställning i Yeh Art Gallery visas dessutom två videon, som leds centralt av dessa blötdjur. The Boneless One-utställningen är öppen fram till den 20 november.

Laitinen berättar att hans intresse för glas hade sin början i tanken att glas är ett väsentligt element i historien om hur kunskap får en skepnad. Genom glas har man kunnat se mycket nära, och mycket långt bort.

”Glas, datorchips och optisk fiber kommer alla från samma källa, sand.En dylik länk kan leda till ett annorlunda förhållande gentemot redskapen för konstproduktion. Materialens ekologi blir en del av verkens berättelse. För mig har dessa kopplingar i tiderna öppnats genom nymaterialistisk feminism”, berättar Laitinen.

Tryckbara bilder på förfrågan: iina.saarinen (at) kopiosto.fi / 0442531311

Tuomas A. Laitinen. Bild: Riitta Supperi.
Ladda ned bild
Tuomas A. Laitinen: PsiZone (2021) / Helsinki Biennaali. Bild: Maija Toivanen, Helsingforsbiennalen / HAM
Ladda ned bild
Tuomas A. Laitinen: A Proposal for an Octopus, series, (2019-) / Bild: Jussi Tiainen.
Tuomas A. Laitinen: Haemocyanin (2019) / Still from the video
Ladda ned bild

AVEK, som lyder under Kopiosto, främjar den audiovisuella kulturen genom stöd till branschens professionalla aktörer för verk, produktioner och projekt som finansieras med upphovsrättsmedel. AVEK stöder produktionen av dokumentärfilmer, kortfilmer och korta animerade filmer samt mediekonstverk, internationalisering av branschen, fortbildning för aktörer inom den audiovisuella branschen samt arrangemang av branschrelaterade evenemang och festivaler.

Följ AVEK

Senaste pressmeddelandena från AVEK