AVEKin DigiDemo-tukea journalismia ja valeuutisia käsittelevälle tarinapelille

Digitaalisten kulttuurisisältöjen synnyttämiseen sekä luovien alojen kehittämishankkeisiin tarkoitetut DigiDemo- ja CreaDemo-tuet on myönnetty vuodelle 2022. Tukea sai muun muassa toimittajan työtä käsittelevä tietokonepeli, joka pyrkii viihteen kautta kehittämään pelaajien medialukutaitoa.

Entisen toimittajan, pelisuunnittelija ja tietokirjailija Juho Kuorikosken Local News with Cliff Rockslide -pelissä pelaaja toimii uutistoimittajan kamerahenkilönä kuvaten uutistilanteita ja oppien samalla journalistin työstä. Tavoitteena on hauskan ja mukaansatempaavan tarinan avulla lisätä pelaajien ymmärrystä tiedonhankinnasta sekä tiedon oikeellisuuden tarkastelusta.

”Entisenä toimittajana olen huolissani nykyisestä mediailmastosta ja ihmisten medialukutaidosta. Pyrin pelin kautta esittelemään, miten journalisti hankkii tietonsa ja varmistaa niiden paikkansapitävyyden. Kyseessä on ensisijaisesti viihdepeli, mutta se sisältää tällaisen kansanvalistuksellisen kerroksen, jota ei kuitenkaan hierota pelaajien naamaan”, Kuorikoski kuvailee.

50 hanketta sai yhteensä 600 000 € tukea

DigiDemo- ja CreaDemo-tukien haku oli käynnissä 2.5.−5.8.2022, minkä aikana hakemuksia vastaanotettiin yhteensä 151. Tukea myönnettiin 50 hankkeelle yhteensä 600 000 €. Päätöksistä vastaa kaksi asiantuntijaraatia.

AVEKin myöntämää 5000 €:n konseptitukea Kuorikoski kuvailee ensiarvoisen tärkeäksi. Se edistää pelattavan prototyypin kehittämistä, jotta peliä voidaan tarjota julkaisijalle.

”Tukea on tarkoitus käyttää käsikirjoitusavun hankkimiseen sekä 2D-grafiikkaan. Nämä ovat äärimmäisen tärkeitä elementtejä pelille, joka on ensisijaisesti tarinapeli”, Kuorikoski toteaa.

Pelien lisäksi hakemuksia tuli esimerkiksi kirjallisuuden, musiikin, animaatioiden, muotoilun sekä virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden aloilta.

”Audiovisuaalisen kulttuurin ja median erilaiset muodot olivat hakemusten kirjossa upeasti edustettuina. Mikään tietty kategoria ei noussut selkeästi yli muiden, vaan rahoitusta myönnettiin hyvin erilaisille hankkeille eri puolille Suomea”, kertoo DigiDemo-tuen asiantuntijaraatiin kuulunut, Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.

Tukea kulttuurisisältöjen tuotekehitykseen

AVEKin DigiDemo- ja CreaDemo-tuilla kehitetään uusia kulttuurisisältöjä, innovoidaan luovan alan tuotteita ja palveluja sekä edistetään kulttuurialan ja muiden alojen välistä yhteistyötä. Tuet rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadulla erityismäärärahalla, joka puolittui vuonna 2021 pelitoiminnan voittovarojen vähentymisen vuoksi.

DigiDemon asiantuntijaraatiin kuuluivat tänä vuonna Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen, peliasiantuntija Taina Myöhänen sekä Ylen Luovien sisältöjen ja median päällikkö Antti Hirvonen. CreaDemon asiantuntijaraatiin kuuluivat Taideyliopiston projektipäällikkö Kati Uusi-Rauva, Humakin asiantuntija Leena Janhila ja Punda Brands Oy:n toimitusjohtaja Petteri Kolinen. AVEKista molemmissa asiantuntijaraadeissa toimi tuotantoneuvoja Milla Moilanen.

AVEK tukee monimuotoista kotimaista audiovisuaalista kulttuuria tekijänoikeusvaroin. Tuellamme syntyy uusia dokumenttielokuvia, animaatioita ja lyhytelokuvia sekä mediataideteoksia. Toimimme osana tekijänoikeusjärjestö Kopiostoa. Varamme ovat pääasiassa peräisin valtion budjetista saatavasta yksityisen kopioinnin hyvityksestä.