Avomaan ensisadot juhannuspöytiin

Juhannusta juhlistamaan saadaan tänäkin vuonna upeita avomaan varhaisvihanneksia. Siemenet kylvettiin huhtikuun puolivälissä pelloille normaaliin tapaan. Toukokuun alun kylmä kausi tosin hidasti kasvua. Kevään rankkasateet sen sijaan eivät varhaisvihanneksia turmelleet, koska kasvit olivat ehtineet kehittyä jo riittävän pitkälle. Kasvaminen edistyi jälleen suotuisasti kesäkuun lämmössä, joten satojen valmistuminen jopa hieman aikaistui.

Ennen varsinaista satokautta maistiaisia on saatu pieniä määriä kasvihuoneista ja tunnelissa kasvatettuina. Nyt vihanneksia ja perunaa valmistuu sekä harson alta että suoraan avomaalta. Kauden avaus osuu juhlavasti juhannusviikolle. Pysähdy ostoksilla vihannestarjonnan äärelle ja poimi niitä vihanneksia, jotka juuri nyt ovat satokauden parhaita ja tuoreimpia.

Kesän odotetuimmat

Raparperi maistuu kesäkuussa kaikkein makoisimmalta. Raparperipiirakka tai raparperipaistos jäätelön kanssa kuuluvat kahvipöytään. Kevyesti kypsennetyt, makeutetut raparperipalaset täydentävät aamiaispöydässä niin jugurtin kuin puuronkin. Samalla voidaan jo herkutella ensimmäisillä avomaan mansikoilla.

Varhaiskaalista rakentuu kesän paras salaatti. Kotimaisen varhaiskaalin rapeutta ja raikkautta ei turhaan ylistetä. Kiinankaalia korjataan kärkikaartissa sitäkin, samoin jäävuorisalaattia. Niputetut porkkanat ja sipulit kuuluvat alkukesän herkkuihin. Kotimainen tuore valkosipuli on tämän kesän ehdoton huipputuote. Pirteät retiisit ja nauriit täydentävät makupalettia.

Keskikesän juhlaan kuuluvat tietenkin kotimaan varhaisperunat. Kypsennä ja tarjoa perunoita ensimaisteluun voin, tillin, ruohosipulin ja sillin kanssa. Varhaisperunat ovat myös loistava salaattiaines. Uuden sadon perunat ja vihannekset ansaitsevat juhannuspöydässä rinnalleen parhaita kotimaisia kauden kaloja, esimerkiksi graavisiikaa, ja vaihdellen laadukkaita kotimaisia liharuokia.

Kohtele hellästi

Varhaisvihannesten kasvatus vaatii Suomen oloissa viljelijältä aina erityistä huolenpitoa. Sen takia varsinkin ensisadon kasviksiin tulee suhtautua niille kuuluvalla arvostuksella. Vanha totuus on, että varhaisvihanneksia on opeteltava käsittelemään yhtä varoen kuin kananmunia.

Varhaisvihannekset eivät kestä kolhuja eivätkä pitkää säilytystä tai valoa, koska niiden kuiva-ainepitoisuus on alhainen ja kosteus haihtuu pinnasta helposti. Suojaava kuori on lähes olematon. Kosteutta haihtuu varsinkin naattien kautta, joten naatit on hyvä ostohetken jälkeen poistaa.

Nauti raikkaina

Varhaisvihannesten hienostuneet maut tulevat esiin, kun tarjoat niitä mahdollisimman usein tuoreina sellaisinaan, kypsennät vain lyhyen aikaa, mieluiten höyryssä ja maustat maltillisesti.

Pikainen kuumennus grillissä tai vokkipannulla tuo vaihtelua ja nostaa makuja esiin lempeällä tavalla. Varhaiskaalilohkoille ja kukkakaalille sopii myös uunissa paahtaminen. Kypsennettyjen vihannesten rakenteen tulee tuntua hampaissa.

Laadukas öljytilkka sopii sellaisenaan tai yrteillä ja sitruunalla maustettuna varhaisvihannesten kastikkeeksi. Kasvisesikoisten eli primöörien makeahkoa, puhdasta makua ei kannata peittää. Jugurttipohjainen tsatsiki on hyvä valinta kautta koko kesän. Pähkinät, mantelit ja siemenet sopivat makupareiksi.

Poimi ruokaohjeet alla näkyvistä linkeistä.

-------

Valtakunnallista varhaisvihannesten ja varhaisperunoiden teemaviikkoa vietetään 21.–27.6.2021.

Lisätiedot ja haastattelut:Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544 728

---------------

Vinkkejä täydelliseen perunaelämykseen, näin keität varhaisperunan

Kokeillut ruokaohjeet:

Marinoidut varhaisperunat

Kesän paras salaatti

Lähikasvisten parhaat

Paahdettu kukkakaali ja tillipesto

Kesäkeitto

Tsatsiki

Maatilan peltojen hiilivirtojen kokonaisuus näkyväksi uuden laskurin avulla – tavoitteena lisätä hiilensidontaa ja pienentää satokohtaisia ilmastovaikutuksia2.8.2021 08:43:52 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK julkaisi heinäkuun alussa jäsentensä käyttöön Maatilan hiililaskurin, joka on ollut jo noin 600 tilan käytössä. Laskuri osoittaa, että lyhytaikaisiin varastoihin eli satoon ja kasvintähteisiin sitoutuu merkittäviä määriä hiilidioksidia. Näillä määrillä on suuri vaikutus maatilan hiilitasetarkasteluun sekä siihen, kuinka viljelijät voivat suunnitella toimiaan ja muuttaa niitä ilmastoystävällisempään suuntaan. Tällä hetkellä lyhytaikaisia hiilivarastoja ei kuitenkaan kansallisissa laskentasäännöissä oteta huomioon. MTK:n kyselyn mukaan valtaosa viljelijöistä haluaa kehittää toimintaansa jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan.

Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan29.7.2021 12:50:01 EEST | Tiedote

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.