Avomaan kasvikset parhaimmillaan

Avomaan kasvisten viljelijät vahvistavat sen, minkä jokainen on voinut havaita: satokausi on edennyt poikkeuksellisen lämpimissä olosuhteissa. Kastelua on tarvittu aivan jatkuvasti. Kasvit ovat kärsineet kuumuudesta ja kuivuudesta. Sadot ovat jääneet normaalia pienemmiksi. Elokuun sateet ja viilennyt sää on saanut kasvit taas kasvamaan, joten kasvissadoista päästään nyt nauttimaan. Pitkää kasvukautta vaativia kasveja kesä on hellinyt.

Kasviksia. Kuvaaja: Kaija Stormbom. - -  Kuvat vapaasti käytettävissä
Kasviksia. Kuvaaja: Kaija Stormbom. - - Kuvat vapaasti käytettävissä

Maissi, kurkut, kurpitsat ja meloni menestyivät

Suurimpia tämän kesän voittajia kasvisrintamalla ovat olleet sokerimaissi, avomaan kurkut, kesäkurpitsa ja vesimeloni. Lämpö on tuottanut makeita ja aromikkaita yksilöitä. Tuholaiset ovat haitanneet osaa kasveista, mutta niin on lähes joka kesä, joten tämän kanssa on totuttu pärjäämään. Harsot ovat suojanneet esimerkiksi kukkakaali- ja parsakaalipelloilla tuholaisilta.

Tutustu juures- ja sipulivalikoimiin

Auringon paahde on koetellut salaatteja, ja myös esimerkiksi mansikoita. Laadun varmistamiseksi on täytynyt tehdä töitä. Osa kuluttajista sai juhannuksen jälkeen virheellisesti käsityksen, että näiden satokaudet alkavat olla ohi. Näin ollen kysyntä aika ajoin pysähtyi. Viljelijät kuitenkin muistuttavat, että satoja saadaan edelleen.

Juuresten ja sipulien kasvua kuivuus on hidastanut. Laajoista juures- ja sipulivalikoimista on kuluttajalla nyt varaa valita mieleisiään. Myös kotimaista valkosipulia on saatavilla.

Kaalien monipuolinen kirjo

Kerivät kaalit sopivat moniin eri ruokiin, niin tuoreina salaatteihin kuin kattilassa, padassa tai uunissa kypsennettäviksi. Suippokaalin sesonki on meneillään. Suippokaaliin voi tutustua maistelemalla vihreää ja punaista suippokaalia ensin salaateissa. Kevyt kypsennys vokkipannulla tai grillissä sopii myös kaaleille. Rapeat, mehevät kyssäkaalit ovat monen mieleen. Litteästä käärylekaalista saa herkkuruokaa. Varsiparsakaaleista eli broccoliineista on tullut yhä useampien suosikkeja.

Kasvisten käyttö tarkkailuun

Elokuu on otollinen ajankohta tarkistaa omaa ja perheen todellista kasvisten kulutusta. Monesti kasvisvalikoimasta poimitaan vain harvoja totuttuja tuotteita, eikä huomata, mitä kaikkea tarjolla on. Kun ei ole oltu ammattikeittiöiden salaattipöytien äärellä työpaikoilla eikä kesäkautena kouluissakaan, on kasvisten saanti voinut jäädä yksipuoliseksi.

Välipalakasviksia ja uusia kokeiluja

Nyt on aika varata jääkaappiin ja keittiön pöydälle syöntivalmiita kasviksia. Koululaisille nämä ovat hyviä välipaloja. Kun kasviksia on käden ulottuvilla, ne kyllä tekevät kauppansa. Kotimaisina kasviksina kannattaa kotikokkaajan tutustua ehkä monelle täysin uusiin kasviksiin kuten munakoisoon, härkäpapuun ja latva-artisokkaan.

Lisätiedot: Mika Virtanen, MTK, 0400 544 728.

----
Sadonkorjuuviikkoja vietetään koko maassa viikoilla 33 ja 34 (16.8. - 29.8.2021).

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Paras kesäkurpitsakeitto

Rouva Kasvis: Paras kesäkurpitsakeitto

Punajuuri-ricottasalaatti

Rouva Kasvis: Punajuuri-ricottasalaatti

Kulhoruokaa maissista

Rouva Kasvis: Kulhoruokaa tuoreesta maissista

Kyssäkaalista sosekeitto

Rouva Kasvis: Kyssäkaalista sosekeitto

Kasviksia. Kuvaaja: Kaija Stormbom. - -  Kuvat vapaasti käytettävissä
Kasviksia. Kuvaaja: Kaija Stormbom. - - Kuvat vapaasti käytettävissä
Kasviksia ja menua. Kuvaaja: Kaija Stormbom. - - Kuvat vapaasti käytettävissä.
Tuoreita kasviksia. Kuvaaja: Kaija Stormbom. Kuvat vapaasti käytettävissä.

MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa9.9.2021 17:22:03 EEST | Tiedote

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.