Avomaan salaattien aika on nyt

Kotimaiset avomaan salaatit ovat nyt parhaimmillaan. Säät ovat suosineet salaattien kasvamista. Sesonki alkoi kesäkuun puolivälissä ja jatkuu syyskuun loppuun. Kuluttajat ovat melkein unohtaneet, että salaatteja saadaan myös avomaalta. Tutummiksi ovat tulleet kasvihuoneiden ruukkusalaatit. Ammattiviljelijät kasvattavat salaatteja avomaalla myyntiin jaksoittain. Nämä salaatit ovat kooltaan muhkeita ja maultaan aromikkaita.

Salaatteja. Kuva: Laura Riihelä

Kunnianpalautus jäävuorisalaatille

Rapealla keräsalaatilla on monta nimeä: jäävuorisalaatti ja amerikansalaatti lienevät ne tutuimmat. Tämä salaatti on kokenut viime aikoina lähes vastaavan maineenmenetyksen kuin kiinankaali aikoinaan. Tuontituotteena, valmiiksi pilkottuna, kuljetusten ja käsittelyiden takia mauttomana amerikansalaattia tarjotaan isoissa noutopöydissä ja pikaruokapaikoissa kautta Suomen ja kautta koko talven niin, että siihen on kyllästytty.

Nyt kuitenkin kannattaa huomata, että kesäkuun lopusta aina myöhäiseen syksyyn saakka saamme kotimaassa tuotettua, lähellä kasvanutta avomaan jäävuorisalaattia, joka on aivan eri juttu kuin buffettien talvitarjonta. Suomen valoisa kesä kasvattaa aromikkaat salaatit avomaalla. Tämän hetken rapea keräsalaatti on mehukasta, makeaa ja raikasta. Kannattaa itse maistaa ja arvioida!

Kuluttajat voivat ostopäätöksillään vaikuttaa siihen, kuinka laajaa salaattivalikoimaa kasvatetaan ja tarjotaan. Kuluttajan edun mukaista olisi saada maultaan, ulkonäöltään ja rapeudeltaan erilaisia salaatteja. Tällä hetkellä varsinkin rapean keräsalaatin kysyntä on ollut varsin heikkoa. Viljely kannattaa vain, jos on riittävästi kysyntää. Samallekin lautaselle voi yhdistää monenlaisia salaatinlehtiä, jolloin saadaan nautittavuutta ja näyttävyyttä moninkertaisesti. Maultaan ja suutuntumaltaan eri salaatit täydentävät toisiaan.

Salaattilohkoja voi grillata

Salaattien nauttiminen lämpiminä on yleistynyt. Kaikki tukeva- ja rapealehtiset salaatit sopivat grillattaviksi, paistettaviksi pannussa tai paahdettaviksi uunissa. Jäävuorisalaattikin sopii pikaiseen kuumennukseen. Päälle voi valuttaa laadukasta, tuoreyrteillä maustettua öljyä ja tarjota lämmin salaattilohko vaikkapa paahdettujen pähkinöiden, manteleiden tai siementen kanssa osana ateriaa.

Jäävuorisalaattia kylmänä

Lämpimillä ilmoilla salaattia halutaan syödä mieluiten kylmänä, raikkaan tuoreena. Kukapa ei pitäisi tutusta välimerellisestä salaatista, jossa jäävuorisalaatti kokoaa yhteen tomaatit, kurkut, vihreän paprikan, punasipulin, oliivit, oreganon ja vuohenjuuston.

Maalaissalaattiin puolestaan voit lisätä amerikansalaatin tueksi kypsennettyjä papuja ja perunoita, keitettyä kananmunaa, ruohosipulia ja avomaan kurkkuja sekä itselle mieleistä salaatinkastiketta. Äskettäin maasta nostettu raikas salaatti ei välttämättä tarvitse muuta kastiketta kuin tilkan laadukasta öljyä tai sitruunanmehua, jotta salaatin mehukkuus ja puhdas maku pääsevät oikeuksiinsa.

Kokeillut ruokaohjeet:

Pähkinäiset salaatinlohkot

1 kerä tiivistä amerikansalaattia
1–2 dl saksan- tai cashewpähkinöitä
1 dl lehtipersiljaa ja/tai minttua
¾ dl laadukasta oliivi- tai rypsiöljyä (tai sulatettua voita)
½ tl suolaa
ripaus mustapippuria myllystä
3 keitettyä kananmunaa
lehtipersiljaa

Paahda ja rouhi pähkinät. Hienonna yrtit. Lisää öljyyn tai voisulaan pähkinärouhe ja mausteet. Kuori ja lohko kananmunat.
Leikkaa salaatti lohkoiksi niin, että ne pysyvät kannastaan kiinni. Jos lohko meinaa hajota, kiinnitä se cocktailtikuilla.
Kuumenna salaattilohkot kevyesti öljytyssä parilassa, paistinpannussa tai kypsennä höyryssä.
Tarjoa salaattilohkot heti niin, että valelet päälle pähkinä-mausteseosta ja lisäät annoksiin kananmunanlohkoja ja lehtipersiljaa.

Vihreä smoothie

1 kotimainen omena
4 kpl manteleita
2 dl omenatäysmehua
1–2 rkl vahvaa tuoretta minttua
lohko rapeaa jäävuorisalaattia (100 g)
2 dl maustamatonta jogurttia (esim. bulgarian)
1 rkl juoksevaa hunajaa

Poista omenasta siemenkota ja paloittele omena kuorineen tehosekoittimen kannuun.
Lisää mantelit, omenamehu ja hienonnettu minttu sekä suikaloitu salaatinlohko. Lisää jogurtti ja hunaja.
Anna tehosekoittimen käydä, kunnes juoma on tasaista. Juomaa tulee noin 7,5 dl.

Punajuuri-vuohenjuustosalaatti

3 pientä punajuurta
2 rkl rypsiöljyä
¼ tl suolaa
mustapippuria myllystä
tuoretta timjamia
1–2 dl kypsiä, tummia linssejä
1 kerä jäävuorisalaattia
1 kerä pehmeälehtistä salaattia (esim. lollo rosso, tammenlehvä)
100 g vuohenjuustoa (chevre-kiekkoa)
½ dl kurpitsan- tai auringonkukansiemeniä
tuoretta timjamia

Kastike

4 rkl oliivi- tai rypsiöljyä
2 rkl tummaa balsamicoa
¼ tl suolaa
¼ tl mustapippuria

Pese ja lohko punajuuret. Pyöräytä öljyssä leivinpaperin päällä pellillä. Mausta. Paahda 200-asteisessa uunissa juuresten koon mukaan 20–30 minuuttia.
Huuhtele ja valuta linssit. Huuhtele ja kuivaa salaattien lehdet.
Paloittele salaatinlehdet tarjoiluvadille. Käytä mielellään rapeaa ja pehmeää, vihreää ja punertavaa, mietoa ja voimakasta salaattia.
Lisää punajuurilohkot ja linssit. Murenna päälle vuohenjuustoa.
Sekoita kastike ja valele salaattiin. Paahda siemenet ja ripauta päälle. Lisää yrtinlehtiä.

Ohjeet ja kuvausjärjestelyt: Pirjo Toikkanen

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544 728

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Salaatteja. Kuva: Laura Riihelä
Punajuuri-vuohenjuustsalaatti. Kuva: Laura Riihelä
Vihreä smotthie. Kuva: Laura Riihelä
Pähkinäiset salaatinlohkot. Kuva: Laura Riihelä

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).