Avomaan salaattien aika on nyt

Kotimaiset avomaan salaatit ovat nyt parhaimmillaan. Säät ovat suosineet salaattien kasvamista. Sesonki alkoi kesäkuun puolivälissä ja jatkuu syyskuun loppuun. Kuluttajat ovat melkein unohtaneet, että salaatteja saadaan myös avomaalta. Tutummiksi ovat tulleet kasvihuoneiden ruukkusalaatit. Ammattiviljelijät kasvattavat salaatteja avomaalla myyntiin jaksoittain. Nämä salaatit ovat kooltaan muhkeita ja maultaan aromikkaita.

Salaatteja. Kuva: Laura Riihelä

Kunnianpalautus jäävuorisalaatille

Rapealla keräsalaatilla on monta nimeä: jäävuorisalaatti ja amerikansalaatti lienevät ne tutuimmat. Tämä salaatti on kokenut viime aikoina lähes vastaavan maineenmenetyksen kuin kiinankaali aikoinaan. Tuontituotteena, valmiiksi pilkottuna, kuljetusten ja käsittelyiden takia mauttomana amerikansalaattia tarjotaan isoissa noutopöydissä ja pikaruokapaikoissa kautta Suomen ja kautta koko talven niin, että siihen on kyllästytty.

Nyt kuitenkin kannattaa huomata, että kesäkuun lopusta aina myöhäiseen syksyyn saakka saamme kotimaassa tuotettua, lähellä kasvanutta avomaan jäävuorisalaattia, joka on aivan eri juttu kuin buffettien talvitarjonta. Suomen valoisa kesä kasvattaa aromikkaat salaatit avomaalla. Tämän hetken rapea keräsalaatti on mehukasta, makeaa ja raikasta. Kannattaa itse maistaa ja arvioida!

Kuluttajat voivat ostopäätöksillään vaikuttaa siihen, kuinka laajaa salaattivalikoimaa kasvatetaan ja tarjotaan. Kuluttajan edun mukaista olisi saada maultaan, ulkonäöltään ja rapeudeltaan erilaisia salaatteja. Tällä hetkellä varsinkin rapean keräsalaatin kysyntä on ollut varsin heikkoa. Viljely kannattaa vain, jos on riittävästi kysyntää. Samallekin lautaselle voi yhdistää monenlaisia salaatinlehtiä, jolloin saadaan nautittavuutta ja näyttävyyttä moninkertaisesti. Maultaan ja suutuntumaltaan eri salaatit täydentävät toisiaan.

Salaattilohkoja voi grillata

Salaattien nauttiminen lämpiminä on yleistynyt. Kaikki tukeva- ja rapealehtiset salaatit sopivat grillattaviksi, paistettaviksi pannussa tai paahdettaviksi uunissa. Jäävuorisalaattikin sopii pikaiseen kuumennukseen. Päälle voi valuttaa laadukasta, tuoreyrteillä maustettua öljyä ja tarjota lämmin salaattilohko vaikkapa paahdettujen pähkinöiden, manteleiden tai siementen kanssa osana ateriaa.

Jäävuorisalaattia kylmänä

Lämpimillä ilmoilla salaattia halutaan syödä mieluiten kylmänä, raikkaan tuoreena. Kukapa ei pitäisi tutusta välimerellisestä salaatista, jossa jäävuorisalaatti kokoaa yhteen tomaatit, kurkut, vihreän paprikan, punasipulin, oliivit, oreganon ja vuohenjuuston.

Maalaissalaattiin puolestaan voit lisätä amerikansalaatin tueksi kypsennettyjä papuja ja perunoita, keitettyä kananmunaa, ruohosipulia ja avomaan kurkkuja sekä itselle mieleistä salaatinkastiketta. Äskettäin maasta nostettu raikas salaatti ei välttämättä tarvitse muuta kastiketta kuin tilkan laadukasta öljyä tai sitruunanmehua, jotta salaatin mehukkuus ja puhdas maku pääsevät oikeuksiinsa.

Kokeillut ruokaohjeet:

Pähkinäiset salaatinlohkot

1 kerä tiivistä amerikansalaattia
1–2 dl saksan- tai cashewpähkinöitä
1 dl lehtipersiljaa ja/tai minttua
¾ dl laadukasta oliivi- tai rypsiöljyä (tai sulatettua voita)
½ tl suolaa
ripaus mustapippuria myllystä
3 keitettyä kananmunaa
lehtipersiljaa

Paahda ja rouhi pähkinät. Hienonna yrtit. Lisää öljyyn tai voisulaan pähkinärouhe ja mausteet. Kuori ja lohko kananmunat.
Leikkaa salaatti lohkoiksi niin, että ne pysyvät kannastaan kiinni. Jos lohko meinaa hajota, kiinnitä se cocktailtikuilla.
Kuumenna salaattilohkot kevyesti öljytyssä parilassa, paistinpannussa tai kypsennä höyryssä.
Tarjoa salaattilohkot heti niin, että valelet päälle pähkinä-mausteseosta ja lisäät annoksiin kananmunanlohkoja ja lehtipersiljaa.

Vihreä smoothie

1 kotimainen omena
4 kpl manteleita
2 dl omenatäysmehua
1–2 rkl vahvaa tuoretta minttua
lohko rapeaa jäävuorisalaattia (100 g)
2 dl maustamatonta jogurttia (esim. bulgarian)
1 rkl juoksevaa hunajaa

Poista omenasta siemenkota ja paloittele omena kuorineen tehosekoittimen kannuun.
Lisää mantelit, omenamehu ja hienonnettu minttu sekä suikaloitu salaatinlohko. Lisää jogurtti ja hunaja.
Anna tehosekoittimen käydä, kunnes juoma on tasaista. Juomaa tulee noin 7,5 dl.

Punajuuri-vuohenjuustosalaatti

3 pientä punajuurta
2 rkl rypsiöljyä
¼ tl suolaa
mustapippuria myllystä
tuoretta timjamia
1–2 dl kypsiä, tummia linssejä
1 kerä jäävuorisalaattia
1 kerä pehmeälehtistä salaattia (esim. lollo rosso, tammenlehvä)
100 g vuohenjuustoa (chevre-kiekkoa)
½ dl kurpitsan- tai auringonkukansiemeniä
tuoretta timjamia

Kastike

4 rkl oliivi- tai rypsiöljyä
2 rkl tummaa balsamicoa
¼ tl suolaa
¼ tl mustapippuria

Pese ja lohko punajuuret. Pyöräytä öljyssä leivinpaperin päällä pellillä. Mausta. Paahda 200-asteisessa uunissa juuresten koon mukaan 20–30 minuuttia.
Huuhtele ja valuta linssit. Huuhtele ja kuivaa salaattien lehdet.
Paloittele salaatinlehdet tarjoiluvadille. Käytä mielellään rapeaa ja pehmeää, vihreää ja punertavaa, mietoa ja voimakasta salaattia.
Lisää punajuurilohkot ja linssit. Murenna päälle vuohenjuustoa.
Sekoita kastike ja valele salaattiin. Paahda siemenet ja ripauta päälle. Lisää yrtinlehtiä.

Ohjeet ja kuvausjärjestelyt: Pirjo Toikkanen

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544 728

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Salaatteja. Kuva: Laura Riihelä
Punajuuri-vuohenjuustsalaatti. Kuva: Laura Riihelä
Vihreä smotthie. Kuva: Laura Riihelä
Pähkinäiset salaatinlohkot. Kuva: Laura Riihelä

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.

Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin21.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.

EU:n Pellolta pöytään -strategia tuo EU-maataloutta kohti Suomen tasoa – MTK kiittää, mutta haluaa tehokkaampia toimia maatalouden kannattavuuden pelastamiseksi20.5.2020 15:42:30 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa lämpimästi ruokaketjun tarkastelua kokonaisuutena pellolta pöytään periaatteen mukaisesti. Tämä lähestymistapa ja huolehtiminen koko ruokaketjun kestävyydestä on ollut kotimaisen ruuantuotannon kulmakivi jo vuosikymmenien ajan. Suomalainen ruuantuotanto on vastuullisuudessaan maailman ehdotonta huippua ja meidän perheviljelmämme voivat jatkossa toimia esimerkkinä muulle Euroopalle.

Hyvistä aineksista kelvoton soppa – MTK kritisoi uutta EU:n biodiversiteettistrategiaa uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön unohtamisesta20.5.2020 14:45:46 EESTTiedote

EU:n komissio on julkaissut tänään uuden EU:n biodiversiteettistrategian. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen liittyvää päätavoitetta ja pitää biodiversiteettihaasteiden ratkaisemista tärkeänä myös EU-tasolla. MTK on kuitenkin erittäin huolissaan maa- ja metsätalouteen sekä biotalouteen liittyvien näkökulmien kapeudesta EU:n biodiversiteettipolitiikassa. Strategiassa esitetyt keinot ja toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pyritään, eivät MTK:n mielestä ole suomalaisen maa- ja metsätalouden tai maanomistajien kannalta tasapainoisia eivätkä hyväksyttäviä.