Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

B-to-B-myyjä tienaa 4500 euroa kuukaudessa

Jaa
B-to-B-myyjien mediaanipalkka eli keskimmäinen bruttokuukausiansio oli 4 500 euroa joulukuussa 2013. Palkat nousivat vuodessa keskimäärin 4,7 prosenttia.

Tiedot perustuvat Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ:n Taloustutkimuksella teettämään työmarkkinatutkimukseen. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2014 ja tiedot vastaavat joulukuun 2013 tilannetta. Työmarkkinatutkimukseen vastasi 1660 Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ:n jäsentä.

Hyvät myyjät tienaavat

Yritysten välistä kauppaa tekevien myyjien palkkakehitys on ollut pitkällä aikavälillä suotuisaa. Kymmenessä vuodessa myyntialan mediaanipalkka on noussut yli 40 prosenttia. Vuonna 2012 B-to-B-myyjän mediaanipalkka oli 4300 euroa kuukaudessa ja vuonna 2011 se oli 4050 euroa.

– Samalla kun alan työttömyys on lisääntynyt, alalle jääneet tienaavat entistä paremmin. Niin sanotut huippumyyjät menestyvät työssään myös vaikeina aikoina, SMKJ:n koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jouni Röksä sanoo.

– Toisaalta on positiivista huomata, että erityisesti pienet palkat ovat parantuneet vuoden aikana.

B-to-B-myyjät työskentelevät esimerkiksi teollisuudessa, tukkukaupassa, palvelualalla ja vähittäiskaupassa. Tyypillisiä titteleitä ovat myyntipäällikkö, tuotepäällikkö, aluepäällikkö ja myyntijohtaja.

Kannustava palkkarakenne motivoi

Samaan aikaan kun mediaanipalkat ovat parantuneet, myös myyntityötä tekevien palkkarakenne on muuttunut entistä kannustavammaksi. Myyntialalla kahdella kolmesta työntekijästä on kannustava palkkarakenne, jolloin kiinteän pohjapalkan päälle maksetaan joko yrityksen tulokseen sidottua bonusta tai henkilökohtaiseen myyntitulokseen sidottua provisiota.

Yleisin palkkaustapa B-to-B-myyjillä on kiinteän palkan ja bonuksen yhdistelmä, jota saa neljäkymmentä prosenttia kyselyyn vastanneista. Bonus on yleensä sidottu joko yrityksen tai myyntitiimin tulokseen

33 prosenttia vastaajista tienaa kiinteää palkkaa, johon myyntitulos ei vaikuta. Vielä vuonna 1995 kiinteää palkkaa sai 39 prosenttia vastaajista. 19 prosentilla palkka muodostuu kiinteän palkan ja provision yhdistelmästä.

Pelkkää provisiopalkkaa, takuupalkkaa tai bruttoprovisiota saa 4 prosenttia vastaajista. Takuupalkka on matala pohjapalkka, joka maksetaan, mikäli myynnistä saatu provisio ei yllä takuupalkan tasolle.

– Kannustavuus sopii myyntialalle, mutta osalle palkansaajista se on merkinnyt yrittäjävastuun siirtämistä työntekijälle. Palkkaneuvotteluissa kannattaa aina tähdätä siihen, että kiinteän palkan osuus palkasta on 80–90 prosenttia, Röksä muistuttaa.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Keskusjärjestömme on Akava.

Lisätietoja:
koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jouni Röksä, 020 122 4404, jouni.roksa@smkj.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Keskusjärjestömme on Akava.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.

Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote

Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye