Työvene Oy

Baltic Workboats ja Työvene Oy perustavat yhteisen laivanrakennusyhtiön Nordic Yards Groupin

Vastikään perustettu Nordic Yards Group, joka koostuu kahdesta kokeneesta laivanrakennusalan yhtiöstä, Baltic Workboatsista ja Työvene Oy:stä, yhdistää kummankin yrityksen asiantuntemuksen ja toimittaa enimmillään 120 metrisiä aluksia Nasvan ja Uudenkaupungin tehtailta.
Baltic Workboats tehdas.

Baltic Workboatsin omistajan Margus Vanaseljan mukaan 50 % osuuden hankkiminen suomen suurimmasta työvenevalmistajasta, Työvene Oy:stä, on merkittävä askel pohjoismaisilla laivanrakennusmarkkinoilla. Pitkällä tähtäimellä kaupalla tavoitellaan myös suurempaa laivanrakennusryhmää alueella.

”Kilpailu on korvattu yhteistyöllä, synergialla ja parhaan ammattitaidon yhdistelmällä. Virolaisen ja suomalaisen laivanrakennusyrityksen osaamisen ja ammattitaidon yhdistelmällä voimme tarjota asiakkaillemme parhaat mahdolliset alukset,” sanoo Vanaselja.

”On ollut mielenkiintoista seurata Baltic Workboatsin kehitystä yhdeksi työvenemarkkinoiden suunnannäyttäjäksi heidän innovatiivisilla ja tuotteistetuilla ratkaisuillaan. Olemme aina seuranneet kilpailijoidemme tekemisiä ja pitäneet heitä eräänlaisina mittapuina osaamisellemme. Baltic Workboats on aina sijoittunut korkealle tässä vertailussa. On vielä entistäkin mielenkiintoisempaa pystyä yhdistämään resurssimme ja osaamisemme ja tarjota kaikkea tätä ammattitaitoa markkinoille,” sanoo Työveneen omistaja ja toimitusjohtaja Juha Granqvist.

Yritykset jatkavat aluksi itsenäistä toimintaansa omalla johdolla, samoilla työntekijöillä ja omien tavaramerkkiensä alla. Laivanrakennus jatkuu kummankin yrityksen telakoilla Nasvassa ja Uusikaupungissa. ”Työvene Oy:llä on vahvaa insinööriteknistä osaamista ja hyvä infrastruktuuri rakentaa aluksia, jotka ovat kokoluokaltaan 50–120 metrisiä. Nasvassa jatkamme enimmillään 60 metristen mittatilausalusten rakentamista,” sanoo Vanaselja.

Osapuolet ovat sopineet, ettei kaupan hintaa tai muita yksityiskohtia julkisteta.

Lisätietoa: www.nordicyardsgroup.com

Taustatietoa:

• Perustettu vuonna 1987
  • Suomalaisomisteinen
  • Vuotuinen liikevaihto 15–40 miljoonaa euroa
  • Kattavaa osaamista ammattilaiskäyttöisten veneiden ja alusten suunnittelusta ja rakennuksesta
  • Rakentanut yli 250 alusta tähän mennessä
  • Perinteiset telakkatoimitilat enimmillään 120 metristen alusten rakentamiselle
  • 50 työntekijää ja jopa 500 hengen työvoima alihankkijoiden kautta
  • Erikoistunut vaativien monitoimialusten suunnitteluun

Baltic Workboats AS

• Perustettu vuonna 1998
  • Virolaisomisteinen
  • Vuotuinen liikevaihto 25–40 miljoonaa euroa
  • Rakentanut yli 200 alusta tähän mennessä
  • Modernit tilat enimmillään 60 metristen alusten rakentamiselle
  • 200 työntekijää ja jopa 200 hengen työvoima alihankkijoiden kautta
  • Vahvaa kokemusta tutkimuksesta ja tuotekehityksestä, kattaen suunnittelun (muun muassa patentoitu aallonlävistävä runkorakenne) sekä työntövoiman (myös ympäristöystävällisiä ja hybridejä työntövoimajärjestelmiä)

Juha Granqvist
juha.granqvist@tyovene.fi
www.tyovene.com

Baltic Workboats
Helin Vaher
helin.vaher@agendapr.ee
www.bwb.ee

Baltic Workboats tehdas.
Työveneen veneitä.

Telakkatie 8
23500 UUSIKAUPUNKI

Uudenkaupungin Työvene on suomalainen laivanrakennusyritys, jolla on vankkaa kokemusta alumiini- ja teräsalusten suunnittelusta, rakentamisesta ja toimittamisesta ammattilaiskäyttöön. Korkeaan laatuun intohimoisesti suhtautuvalla yrityksellä on vakuuttava ansioluettelo, joka kattaa yli 250 toimitettua alusta. Yritys on erikoistunut muun muassa matkustajalauttoihin, losseihin, monitoimialuksiin, luotsiveneisiin, meripelastusaluksiin sekä partiointi- ja poliisiveneisiin.