Bangladesh: Cox’s Bazarin pakolaisleirillä hälyttävä tilanne jo ennen tulipaloa – leirillä asuvien pakolaisten ruoka-annoksia vähennetty

Ruoka-annosten leikkauksilla tulee olemaan vakavia terveysvaikutuksia, sanoo Lääkärit Ilman Rajoja
Rohingya-pakolaisia lähellä WFP:n elintarvikkeiden jakelukeskusta Cox’s Bazarin leirillä 1. maaliskuuta 2023. Kuva Olivier Malvoisin, Lääkärit Ilman Rajoja.

Cox’s Bazarin pakolaisleirillä, Bangladeshissa tapahtui sunnuntaina 5. maaliskuuta tuhoisa tulipalo.

Tulipalo syttyi hieman kello 14.00 jälkeen leirillä 11 Kutupalongissa, Cox's Bazarissa, ja se levisi kolmeen viereiseen leiriin. Liekit tuhosivat nopeasti lähes 2000 asumusta, ja tuhannet ihmiset jäivät kodittomiksi. Vaikka ihmishenkien menetyksiä ei raportoitu, tulipalon aiheuttamat vahingot ovat vakavia.

Lääkärit Ilman Rajoja tarjosi välittömästi avuksi ambulansseja ja mielenterveyden ammattilaisia.

Jo ennen tulipaloa tilanne leirillä oli hälyttävä, kun Maailman ruokaohjelma (WFP) ilmoitti vain päiviä ennen tulipaloa 17 prosentin leikkauksista Cox’s Bazarin pakolaisleirillä asuvien ihmisten ruoka-apuun. Kalorien määrä laski näin henkeä kohti alle hyväksytyn vähimmäisvaatimuksen, joka on 2 100 kaloria päivässä. Syyksi leikkaukselle WFP kertoi rahoituksen puutteen

Ruoka-annosten leikkaus lisää pakolaisten aliravitsemusriskiä ja tulee vaikuttamaan vakavasti heidän terveyteensä, sanoo Lääkärit Ilman Rajoja.

Maailman suurimmalla pakolaisleirillä Cox's Bazarin alueella asuvat rohingyat ovat lähes täysin riippuvaisia ruoka-avusta, sillä he elävät eristyksissä leireillä ja heiltä on kielletty virallisen työn tekeminen.

Vähäinen kalorien saanti altistaa aliravitsemukselle ja anemialle sekä heikentää immuunijärjestelmää, mikä lisää tartuntatautien, kuten tuhkarokon ja koleran, puhkeamisen riskiä.

Monet Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön hoitamat, raskaana olevat naiset ovat jo nyt aliravittuja. Viime vuonna Kutupalongin sairaalassa ja Balukhalin klinikalla 12 prosentilla raskaana olevista naisista todettiin akuutti aliravitsemus ja 30 prosentilla anemia.

Aliravittujen ja aneemisten äitien riski saada komplikaatioita synnytyksen aikana on muita suurempi, ja heidän vastasyntyneiden vauvojensa terveydentila on todennäköisemmin huono. Kutupalongin sairaalassa ja Balukhalin klinikalla syntyneistä vauvoista 28 prosentilla on alhainen syntymäpaino.

Monet leirillä asuvat pakolaiset kärsivät myös kroonisista sairauksista, kuten sydänsairauksista, verenpainetaudista ja kakkostyypin diabeteksesta. Terveellinen ruokavalio on tärkeä osa kroonisten sairauksien hallinnassa pitämistä. Jos ruokaa ei ole riittävästi, pakolaiset ovat entistä riippuvaisempia sairaanhoidosta, mikä voisi lisätä leirien jo ennestään ylikuormitettujen terveyspalvelujen kysyntää.

Leirien terveyspalvelut ovat jo nyt äärimmäisen paineen alaisena. Huonosta sanitaatiosta, seisovasta vedestä ja ylivuotavista käymälöistä johtuen leirillä puhkeaa usein syyhy-, dengue- ja koleraepidemioita.

"Lääkärit Ilman Rajoja on sitoutunut tarjoamaan palveluja rohingya-väestölle niin kauan kuin on tarpeen, mutta Cox's Bazarin leirien lääketieteellisten tarpeiden kattaminen ylittää järjestön kapasiteetin", sanoo Claudio Miglietta, Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön maavastaava Bangladeshissa. "Rohingyoiden auttaminen on priorisoitava ja kansainvälisiä rahoitussitoumuksia vahvistettava."

Lääkärit Ilman Rajoja on tarjonnut sairaanhoitoa pakolaisleireillä Bangladeshin Cox's Bazarin alueella vuodesta 1992 lähtien. Viime vuonna järjestön työntekijät tekivät yli 750 000 potilaskonsultaatiota ja ottivat yli 22 000 potilasta sairaalahoitoon.