Barn- och ungdomstelefonen har öppet hela sommarlovet

Barn- och ungdomstelefonen som upprätthålls av Mannerheims Barnskyddsförbund fortsätter att finnas till för barn och unga även om skolorna stänger för sommaren. Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 under samma öppettider som tidigare; må-ons kl. 14-17 samt to kl. 17-20. Nätbrevstjänsten är öppen dygnet runt på adressen skriv.mll.fi

Barn- och ungdomstelefonen samt nätbrevstjänsten är anonyma och gratis tjänster. Samtalen är alltid konfidentiella och besvaras av vuxna volontärer som genomgått MLL:s utbildning.

MLL:s svenskspråkiga Barn- och ungdomstelefonsamt nätbrevstjänst öppnade under våren 2020 och samtalsmängden har sedan dess ökat i jämn takt. Under det första hela verksamhetsåret 2021 besvarades närmare 1800 kontakter, vilket visar att barn har behov av att samtala med trygga vuxna om det man funderar kring. Att Barn- och ungdomstelefonen välkomnar alla sorters samtal har nått ut till barn och unga och resulterat i att barn vågat samtala om olika ämnen på sina egna sätt för att få svar på sina frågor eller utlopp för sina tankar och känslor.

I Barn- och ungdomstelefonen behöver ett barn aldrig bedöma ifall deras ärende är tillräckligt viktigt för att berättas.

“Oavsett om ett samtal handlar om hobbyer eller psykiskt illamående eller om ämnet framförs på allvar eller skoj är samtalen lika värdefulla och välkomna i Barn- och ungdomstelefonen”, berättar jourkoordinator Sofie Railila

Barn och unga använder tjänsten för att berätta eller fråga om saker som intresserar eller tynger dem. Under det gångna året har barn och unga själva speciellt lyft upp ämnen som ensamhet, psykisk ohälsa, relationer samt frågor gällande sex och sexualitet till diskussion både i samtalen och breven.

Mer om Barn- och ungdomstelefonen kan även läsas på ung.mll.fi

Barn- och ungdomstelefonen samt nätbrevstjänsten, som upprätthålls av Mannerheims Barnskyddsförbund, är stödtjänster för barn och unga upp till 25 år. Tjänsterna är nationella, gratis och anonyma. Dessa lågtröskeltjänster får målgruppen kontakta oavsett ärendets karaktär eller ämne. De som svarar är trygga och utbildade vuxna som lyssnar, stöder och finns där för barnet.  ung.mll.fi

Följ Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Senaste pressmeddelandena från Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.