Barrikadeilta pankkimaailmaan - talousvaikuttajan kumouksellinen elämä

Talousvaikuttajan Björn “Nalle” Wahlroosin muistelmateos Barrikadeilta pankkimaailmaan - Eräänlaiset päiväkirjat 1952-1992 kuvailee Wahlroosin tapahtumarikkaan elämän käänteitä syntymästä aina investoinipankki Mandatumin perustamiseen vuonna 1992.

Pankkimaailman ytimeen jo nuorena edenneen Wahlroosin horisontissa väreili vallankumous. Vasta 32-vuotiaana Wahlroos nousi Suomen Yhdyspankin johtokunnan jäseneksi, ja neljä vuotta myöhemmin pankin varatoimitusjohtaksi. Wahlroos oli vahvasti järjestelemässä Suomen talouselämää uuteen uskoon 1980-luvulla.

Radikaali nuoruus sekä upeat urat yliopistossa ja pankissa ovat tehneet Wahlroosin elämästä hyvin tapahtumarikkaan. “Minulle on suotu enemmän kuin yksi elämä. Olen saanut tehdä akateemisen, yrittäjän ja liikkeenjohtajan uran,” kertoo Wahlroos. Jo nelikymppisenä Wahlroos oli kerännyt kokemusta monen eri elämän edestä. Muistelmiensa ensimmäisessä osassa hän kertoo mielenkiintoisen tarkasti erilaisten finanssitaistojen kiemuroista, kuten Nokian synnystä, kuuluisista Kouri-kaupoista, metsäteollisuuden muodonmuutoksesta sekä monista muista lähihistorian avainhetkistä.

Kirjassa Wahlroos kuvailee neljän ensimmäisen vuosikymmenensä elämää ja urapolkuja. Muistelmat päättyvät vuoteen 1992, jolloin Suomi kärvisteli lamassa ja tulevaisuus oli sumea. Oli silti aika jättää vanha taakse ja nostaa katse kohti tulevaisuutta. Wahlroos perusti investointipankkitoimintaan erikoistuneen Mandatumin jättäen varatoimitusjohtajan positionsa Suomen Yhdyspankissa. Yli kolmenkymmenen vuoden ajan Wahlroos kirjoitti päiväkirjoihinsa elämänsä tapahtumia - tekstien pohjalta syntyi teos Barrikadeilta pankkimaailmaan.

Kirja on kuunneltavissa Poditissa.

Kuuntele Poditista myös Wahlroosin vierailut podcasteissa.

Kovasen perheyhtiön sukupolvenvaihdossa Eeva Kovanen halusi rikkoa sukupuolirooleja: “Alalla naurettiin, että nyt ei kyllä tytöt ymmärrä niinku autolla ajamisesta mitään”20.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote