Basam BooksBasam Books

Basam Books kirjaklubi - Muutoksentekijät ja vastuullinen huominen

Oodissa järjestettävässä Basam Books kirjaklubissa keskustellaan perjantaina 8.11. ihmisyydestä, vastuullisuudesta, kestävästä huomisesta ja hyvinvoinnin edellytyksistä. Mili Kaikkosen haastattelussa ovat mukana Basam Books kirjailijat Johanna Linner Matikka #muutoksentekijä (YTM), Mika Pekkola (filosofian tohtori), joka on toinen yhteisteos Tämä - Matka ei mihinkään -kirjoittajista sekä Apuna ryn toiminnanjohtaja Heidi Jaari, jonka esikoiskirja Äiti minulla on nälkä julkaistaan ensi vuonna.

Tule kuulolle ja pohtimaan kanssamme keskustakirjasto Oodiin perjantaina 8.11. kello 18.00 - 19.30 tulevaisuuden muutoksentekijöiden kanssa sitä, mitä yhteistä on ilmastonmuutoksella, eriarvoisuuden kasvulla ja hyvinvointivaltion heikentymisellä. Entä mitä yhteistä on ilmastoaktivismilla ja #metoo -liikkeellä? Minkälaiset arvot ja toimintatavat uhkaavat kestävää tulevaisuutta? Miten kaikille hyvää tulevaisuutta rakennetaan?

Ilmastonmuutos on muhinut pitkään, universaalien palvelujen leikkaukset ovat aiheuttaneet ongelmia useita vuosikymmeniä ja eriarvoisuus ihmisten välillä syvenee. Olemmeko unohtaneet ihmisyyden ytimessä olevat arvot – ihmisten ja luonnon väliset riippuvuussuhteet ja niihin kuuluvan jaetun huolenpidon periaatteen? Siksikö me riistämme luontoa ja kohtelemme kaltoin yhteiskunnan heikoimpia?

Ekokriisin aikakaudella tarvitaan näkemyksellisiä toimijoita, rohkeita visionäärejä ja tienviittojen asentajia. Yhteiskuntatieteilijä Johanna Linner Matikka (s. 1979) ottaa haasteen vastaan esikoisteoksessaan Muutoksentekijä – Kohti lempeyden vallankumousta (Basam Books). Kirja on raikas puheenvuoro elämän säilyttämisen puolesta ekofeministisellä otteella. Kirjoittaja suuntaa valonheittimellä patriarkaalisen kapitalismin synkkiin kellareihin tuoden esiin piilossa olevia sortavia rakenteita, jotka uhkaavat niin ympäristöä, hyvinvointivaltiota kuin ihmisoikeuksien toteutumista. Kirjassa liikutaan lähimenneisyyden, nykyajan ja tulevaisuuskuvien välillä. Äänessä ovat myös pitkän linjan yhteiskunnalliset toimijat: Vappu Taipale, Aulikki Kananoja, Sirkka Ahonen ja Pirkko Fihlman.

Mika Pekkolan (s. 1979, tutkija ja filosofian tohtori) ja Mikko Väänäsen (s.1980, yhteiskuntatieteiden maisteri, filosofi ja tutkija) Tämä - Matka ei mihinkään on kirja henkisyydestä, keskeneräisestä täydellisyydestä ja jokapäiväisen elämän zenistä. Samaan aikaan teos on runollinen matkakirja yksinäisyydestä ja erillisyydestä kohti yhteyttä, jakamista ja myötätuntoa.

Kirjassa ikivanha meditaatioperinne kohtaa tämän ajan, kulttuurin ja yhteiskunnan. Taide, filosofia ja psykoterapia toimivat keskustelukumppaneina henkisyydelle. Tämän kautta avautuu toisenlainen näkemys meditaatiosta ja sen mahdollisuuksista. Se on kokonaan uusi ääni suomalaisessa henkisessä kirjallisuudessa, runollinen tietokirja, joka haastaa ja lumoaa.

Valaistumisen sijaan kirja lähestyy henkistä harjoitusta arjen, ihmissuhteiden, halun ja ajattelun kautta. Tämä kutsuu nykyhetkeen, elämään sellaisenaan, ristiriitaiseen ja epävarmaan.

Äiti minulla on nälkä -kirjan tuotosta puolet lapsiperheköyhyyden poistamiseksi

Heidi Jaarin kirjoittama Äiti minulla on nälkä -teos kokoaa yksiin kansiin vähävaraisten perheiden sekä yksinäisten avun tarvitsijoiden tositarinoita. Kirja on kirjoitettu niiden nälkäisten lasten äänellä, jotka illalla koittavat saada unta nälästä kurnivasta vatsasta huolimatta, ja jotka kouluun mennessään saavat nälkänsä lisäksi niskaansa kiusaajat. He yrittävät selvitä lapsuudestaan päivä kerrallaan.

Kirjan keskeinen tarkoitus on vähentää kiusaamista ja syrjäytymistä tekemällä niihin johtavia kehityskulkuja näkyväksi. Se tuo ilmi rehellisesti sen, miten asiat ovat hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi vuonna 2020. Lapsiperheköyhyys koskettaa Suomessa yli 132 000 lasta. He kärsivät muun muassa ruoan puutteesta ja nälästä, erityisesti loma-aikoina, jolloin heiltä saattaa puuttua kokonaan lämmin ateria.

Basam Books –kustantamo lahjoittaa puolet Äiti minulla on nälkä (2020) -kirjan tuotoista pääkaupunkiseudulla toimivalle hyväntekeväisyysjärjestö Apuna ry:lle.

Perjantaina 8.11.2019

18.00 – 18.30 Johanna Linner Matikka
18.30 – 19.30 Paneeliskeskustelu, Johanna Linner Matikka, Mika Pekkola ja Heidi Jaari

Haastattelijana: Mili Kaikkonen

Pike Hilakari
Markkinointi- ja viestintä
pike@basambooks.fi

Meritullinkatu 21

040 500 8695, asiakaspalvelu@basambooks.fihttps://basambooks.fi

Helsinkiläinen erikoiskustantamo Basam Books on palannut juurilleen filosofian, kaunokirjallisten klassikkojen, runojen ja suurten hahmojen elämäkertojen pariin. Vanha kunnon Basam Books jatkaa tutulla laadusta tinkimättömällä linjallaan ja kustantamon puikkoihin on palannut yli 20 vuotta alalla toiminut kustannusjohtaja Batu Samaletdin. Jatkossa kustannusohjelmaamme kuuluvat vahvasti myös äänikirjat, tavoitteena on tuoda kaikki Basam Booksin mestariteokset kuunneltavaksi myös äänikirjoina!