Basam Booksin kevään katalogi on julkaistu!

”Kirjallisuudessa meitä viehättää vain villiys.” (Henry David Thoreau, Kävelystä)

Basam Booksin kevään 2022 katalogi on julkaistu. Kevään kirjojen joukossa on monipuolisesti tieto- ja kaunokirjallisuutta, klassikoita sekä runoutta. Alla muutamia nostoja katalogista – koko katalogi on katsottavissa Issuu-palvelussa.

Tietokirjallisuus

Tietokirjallisuuden satoon kuuluu muun muassa Suomen ensimmäisen mentaalivalmentajan Minna Marshin uusi kirja Kaikkea et voi saada – mutta tärkeimmät voit. Kirja sisältää harjoituksia, jotka auttavat lukijaa tunnistamaan tärkeimmät tavoitteensa. Lisäksi Marsh neuvoo kirjassansa, kuinka nämä tavoitteet voi saavuttaa.

Psykologi Tony Dunderfeltin Hyvä fiilis paneutuu syvällisesti siihen, miten mielen hyvinvointia voidaan toteuttaa käytännönläheisesti niin yksilön kuin yhteisönkin tasolla. Lari Karjulan Uupuneen ääni käsittelee uupumista. Kirja on suunnattu johtajille, esihenkilöille ja kaikille niille, jotka haluavat olla mukana rakentamassa parempaa ja terveellisempää työkulttuuria ja -ilmapiiriä.

Tarmo Kunnaksen Nietzsche ajattelijana – Aamuruskosta epäjumalten hämärään on kokonaisvaltainen katsaus Nietzschen ajatteluun filosofina. Kirjassa käsitellään Nietzschen totuuskäsitystä, ihmiskuvaa ja suhtautumista elämään, minkä lisäksi Kunnas ruotii filosofin ja fasismin paradoksaalista suhdetta sekä avaa uusia näkökulmia tämän henkilöhistoriaan.

Karoliina Maanmielen ja Kati Sarvelan Yhteinen mieli – traumatietoisuutta mielenterveystyöhön tarjoaa tietoa traumoista ja kokemuksellista viisautta siitä, kuinka jokainen meistä voi olla osa hoivaavaa kohtaamista. Kati Sarvela on aiemmin toimittanut yhdessä Elisa Auvisen kanssa teoksen Yhteinen kieli – Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen, joka tarjoaa tietoa ja työkaluja traumatietoisen kulttuurin luomiseksi. Yhteinen kieli -kirjasta julkaistaan keväällä 2022 uusi painos

Kaunokirjallisuus

Petri Vartiaisen moniulotteinen kasvuromaani Kuolemanlahti on selviytymistarina äidistä ja pojasta, jotka yrittävät pyristellä irti perhetaustansa aiheuttamista traumoista. Vartiaisen aiempia teoksia ovat Isäasentoja, Miehen ryhti ja Isän linnoitus. Tiinamari Tikkasen Matilda Myrskytuuli on omakohtainen esikoisromaani, joka kertoo nuoren naisen riipivän kauniin kasvutarinan irti vanhoillislestadiolaisuudesta.

Kulkija Venetsiassa on kirjailija ja säveltäjä Eero Hämeenniemen värikäs kuvaus Venetsian tasavallan viimeisten vuosisatojen elämästä 1500–1700-luvuilla. Teoksessa historialliset henkilöt ja fiktiiviset hahmot rakentavat yhdessä samaa rikasta tarinaa. Hämeenniemeltä on julkaistu aiemmin muun muassa suosittu Etelä-Italiaa käsittelevä teos Napolista etelään.

Klassikot

Itsekkyydestä (suom. Sampsa Laurinen) on kokoelma François de La Rochefoucauld’n maksiimeja, jotka ovat parhaimmillaan kuin miniatyyriromaaneja, jotka kiteyttävät kokonaisen elämäntarinan yhteen virkkeeseen. Matthew Arnoldin Kulttuuri ja anarkia (suom. Anssi Halmesvirta) kohottaa kulttuurin ansaitsemaansa arvoon ja puolustaa sitä ihmisen parhaimpien ominaisuuksien, kauneuden ja järjen, valon kantajana.

Henry David Thoreaun Kansalaistottelemattomuus (suom. Antti Immonen) on kannanotto yksilön itsenäisyyden puolesta hallituksen pakkovaltaa vastaan. Thoreaulla on ollut suuri vaikutus rauhanomaisiin aktivismin muotoihin ympäri maailmaa – muun muassa Gandhi ja Martin Luther King perustivat ajattelunsa väkivallattomasta vastarinnasta Thoreaun kirjoituksiin

Runous ja Puhuttava runo -sarja

Basam Books julkaisi vuonna 2000 yli 300 runon valikoiman japanilaisen 1700–1800-luvuilla eläneen zenmunkki Ryookanin runoja. Kirjan nimeksi tuli yksi Ryookanin käyttämistä kirjailijanimistä, Suuri hupsu. Suomentaja Kai Nieminen on valinnut osan jo julkaistuista runoista ja suomentanut lukuisia uusia tähän uuteen, entistä mietteliäämpään valikoimaan.

Puhuttava runo -sarjassa ilmestyvät muun muassa Aino Krohnin esikoiskokoelma Mustarastas on minunkin nimeni sekä Kirsi-Marja Mobergin esikoiskokoelma Kaksoissisäinen. Krohnin runot kertovat luopumisen kipeydestä ja kauneudesta, kun taas Mobergin teos läpileikkaa yksinäisyyden todellisuutta ja mielen murtumista traumaattisissa ihmissuhteissa.

Koko katalogi on katsottavissa Issuu-palvelussa (linkki alla).

Anni Pesosen “Credo – Tieni mystiikkaan” Vuoden kristillinen kirja 2021 -voittaja!1.11.2021 08:50:00 EET | Tiedote

Anni Pesosen Credo – Tieni mystiikkaan (Basam Books 2021) on voittanut Vuoden kristillinen kirja 2021 -kilpailun. Vuoden kristillinen kirja 2021 -voittajan valitsi piispa Mari Leppänen. Valintaperusteina mainittiin muun muassa se, miten kirja on tallentanut yhden ihmisen hengellistä ja henkilökohtaista pohdintaa kriisiaikana. Lisäksi ansioksi katsottiin se, kuinka Pesonen käy kirjassaan vuoropuhelua tämän ajan kaipaajien ja etsijöiden kanssa. Anni Pesonen on teologi, joka on toiminut raamatuntutkijana ja opettajana Helsingin yliopistossa ja kouluttajana Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Nykyisin hän toimii seurakuntapappina Nurmijärvellä.