Basboga, Heinäluoma, Kontkanen, Lahti ja Sokka SDP:n eurovaaliehdokkaiksi

SDP:n puoluehallitus nimitti tänään uusia eurovaaliehdokkaita. Ehdokkaiksi asetettiin Alettin Basboga (Lahti), Eero Heinäluoma (Helsinki), Tomi Kontkanen (Helsinki), Yannick Lahti (Jyväskylä) ja Irja Sokka (Kuopio).

- Suomella on nyt merkittävä vaikuttamisen paikka tulevana EU-puheenjohtajamaana. Sosiaalinen ja taloudellinen oikeudenmukaisuus on nostettava EU:n keskeisiksi arvoiksi. EU:n oikeutus lunastetaan vain luomalla kansalaisille parempaa hyvinvointia. SDP pitää eriarvoisuuden vähentämistä eurooppalaisen yhteistyön keskeisenä tavoitteena, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin.

- Kansainväliset ongelmat eivät häviä ne kieltämällä tai sivuuttamalla, vaan ratkaisemalla yhteistyön kautta. Suomen paikka on EU:n eturivissä. Oli sitten kyse ilmastonmuutoksen torjunnasta tai veronkierron ja haitallisen verokilpailun kitkemisestä, on vahva yhteistyö avain näiden haasteiden ratkaisemiseen. Entistä enemmän yhteistyölle on tarvetta nyt, kun monenkeskistä sääntöpohjaista järjestelmää horjutetaan, sanoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

- Olemme erittäin iloisia joukkueestamme, jota nyt täydennettiin viidellä loistavalla ja osaavalla ehdokkaalla. SDP tulee tekemään eurovaalikampanjaa laajasti koko Suomessa. EU on uudistettava ihmisten Euroopaksi. Näillä ehdokkailla on siihen kaikki mahdollisuudet, päättävät Marin ja Rönnholm.

SDP:n tänään nimetyt eurovaaliehdokkaat:

Alettin Basboga (46) on lahtelainen yrittäjä. Hän on toiminut Lahden kaupunginvaltuuston jäsenenä vuodesta 2005 ja kaupunginhallituksen jäsenenä vuodesta 2017 lähtien.

Kansanedustaja Eero Heinäluoma (63) on politiikan konkari ja todellinen moniottelija. Hän on ehtinyt toimia niin rivikansanedustajana, puoluesihteerinä, eduskuntaryhmän puheenjohtajana kuin puolueen puheenjohtajana. Valtiollista kokemusta hänelle on kertynyt mm valtiovarainministerinä ja eduskunnan puhemiehenä. Tällä hetkellä hän toimii eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana ja EU-asioita käsittelevän eduskunnan suuren valiokunnan jäsenenä.

Tomi Kontkanen (28) on helsinkiläinen sosiaalipoliittinen tutkija. Hän on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Kontkanen on opiskellut myös eurooppapolitiikkaa Belgiassa ja toiminut harjoittelijana Euroopan parlamentissa.

Yannick Lahti (28) on jyväskyläläinen väitöskirjatutkija, joka tekee parhaillaan väitöskirjaansa viestinnästä ja eurooppalaisesta populistisesta retoriikasta Bolognan yliopistoon.

Kuopiolainen Irja Sokka (63) työskentelee johtavana asiantuntijana Etelä-Savon ELY-keskuksessa yrittäjyyden ja osaamisen palveluissa. Hän toimii Kuopion kaupunginvaltuutettuna.

Aiemmin syksyllä SDP:n eurovaaliehdokkaiksi on asetettu vaasalainen europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, rovaniemeläinen Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi, tamperelainen Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Kaisa Penny sekä helsinkiläinen Euroopan demarinuorten kattojärjestön pääsihteeri Tuulia Pitkänen.

SDP:n varapuheenjohtaja Malm: Puolustusteollisuus on osa kriittistä huoltovarmuutta koko Euroopassa14.3.2024 15:22:06 EET | Tiedote

Euroopan komissio antoi viime viikolla esityksen, jossa se kehotti jäsenmaita parantamaan varautumista ja kehittämään Euroopan puolustusalan teollisuusstrategiaa. SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm muistuttaa, että on elintärkeää paitsi päästä jäsenmaiden kesken yhteisymmärrykseen puolustusteollisuuden kasvattamisesta, myös turvata kotimaisen puolustustarviketeollisuuden toimintaedellytykset.

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Hallituksen paikallisen sopimisen avaaminen järjestäytymättömiin yrityksiin lisää työvoiman riistoa10.3.2024 11:47:32 EET | Tiedote

Työsuojeluviranomaisten tuoreet raportit metsäalalta kertovat monista väärinkäytöksistä ja jopa alle neljän euron tuntipalkoista. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen pitää esiin tulleita väärinkäytöksiä pintaraapaisuna ja on huolissaan siitä, että hallituksen paikallisen sopimisen avaaminen vain lisää etenkin ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä.