Båtbranschens nyckeltal förutspår en livlig sommar

Båtregistreringen växer starkt, Helsingfors Flytande båtutställning blir rekordpopulär.

Helsingfors flytande båtutställning 2018

Den finländska båtbranschen accelererar mot våren i milda vindar. Registreringen av nya båtar växer med 40 procent jämfört med senaste år och också till den Flytande båtutställningen kommer anmälningarna in i rekordfart.

”Våren har inletts i en mäktig stämning”, myser Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo. ”I bakgrunden inverkar den tidiga våren och senaste sommars fina båtsäsong. Även om konsumenternas förtroende har försvagats från årets 2018 toppnivå är förtroendet fortfarande starkt och den ekonomiska tillväxten som fortsatt länge har förstärkt båtbranschens utsikter i Finland”, fortsätter Pajusalo.

Om den gynnsamma stämningen förtäljer också den Flytande båtutställningens popularitet, i vilket evenemang båtsäsongen årligen kulminerar. Över hundra företag har anmält sig till den Flytande båtutställningen fram till påsk, då man samma tid senaste år hade 47 anmälningar. Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras på Drumsö 15–18 augusti.

”Vi förväntar oss, att publiken kan på Flytande bekanta sig med ett urval på nästan 300 båtar och att drygt 150 utställare finns på plats. Ännu fler roddbåtar än tidigare finns med, men också allt flottare större motorbåtar”, berättar Pajusalo.

43 % fler nya båtar än senaste år har registrerats

Även båtregistret som upprätthålls av trafik- och kommunikationsverket Traficom berättar om de positiva utsikterna. Försäljningstoppen för nya båtar infaller i allmänhet i maj-juni, men redan under årets tre inledande månader har de nya vattenfarkosternas registrering stigit med 43 procent jämfört med år 2018.

Under början av år 2019 har 233 båtar registrerats, varav merparten olika motorbåtar. I spetsen av registreringsstatistiken under januari-mars ligger Yamarin, Buster och Faster-aluminiumbåtarna samt Sea Doo vattenjetarna.

Speciell livligt har båthandeln startat i Helsingfors, där man registrerat dubbelt så många båtar som under inledningsmånaderna senaste år. Båthandeln har varit livlig också i övrigt i huvudstadstrakten och Egentliga Finland, medan Insjö-Finlands båtfolk förväntas aktivera sig under de kommande veckorna.

Helsingfors flytande båtutställning 2018

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.