Båtsommaren kulminerar med den Flytande båtutställningen på Drumsö

Båtsommarens höjdpunkt, Helsingfors Flytande båtutställning öppnar i välkänd stil på Drumsö den 15 augusti. Båtfolkets gemensamma by samlar under fyra dagar 155 utställare och långt över 260 båtar i HSK:s klubbhamn.

Helsingfors Flytande båtutställning  är öppen i HSK:s klubbhamn (Hallonnäs parkväg 1) torsdag och fredag 15–16.8 klockan 12–20 och under veckoslutet 17–18.8 klockan 10–18.
Helsingfors Flytande båtutställning är öppen i HSK:s klubbhamn (Hallonnäs parkväg 1) torsdag och fredag 15–16.8 klockan 12–20 och under veckoslutet 17–18.8 klockan 10–18.

”Helsingforsutställningen inleder serien av nordiska flytande båtutställningar, så på Drumsö får man för första gången se många båtnyheter. Man kommer med hela familjen för att såväl trivas vid havet som att göra båt- och tillbehörsanskaffningar”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Utställningen är öppen i HSK:s klubbhamn (Hallonnäs parkväg 1) torsdag och fredag 15–16.8 klockan 12–20 och under veckoslutet 17–18.8 klockan 10–18.

Barnen är speciellt välkomna till den Flytande båtutställningen. Bredvid bryggorna finns en övervakad, kostnadsfri vagnparkering och familjerna som rör sig på bryggor och i båtar får låna räddningsvästar för barnen. Man får också komma till området med hundar.

Program och provkörningar under hela mässan

För dem som planerar anskaffning av båt erbjuds under alla fyra dagar tillfälle att provköra motorbåtar utanför Drumsö under ledning av proffsskeppare. Avgång sker vid Kipparis brygga, där man vid anmälningen också förses med räddningsväst. Man kan bekanta sig med segling av stora långfärdsbåtar tillsammans med Purjehduksenopettajat ry.

Utöver Kipparis provkörningsbrygga kan man även för första gången prova andra utställningsbåtar under Flytandes öppethållningstider. Flytandes fredag är nämligen Finlands största provkörningsdag, för på fredagen med början klockan 16 finns det möjligheter att vid varje brygga provköra båtar.

Mässans faktaprogram fortgår under hela evenemanget vid centraltorget på Venemestaris varv. Där framträder bl.a. kända seglarprofiler såsom Ari Huusela, Tapio Lehtinen och Kari ”Ruffe” Nurmi. Det utlovas praktiska råd och vinkar om bl.a. båtens garnering, fiske, båtvärmare, iståndsättning av bottnen och montering av syntetisk teak. Teman som intresserar långfärdsseglare är till exempel Balticums båtlivsmål samt Ocean Ladies’ erfarenheter av Atlantöverfarten under ARC-evenemanget.

Torsdag klockan 15 står på Venemestaris varv i turen en aktuell panel, som behandlar Östersjöns situation och miljö. Deltagare är riksdagsman och medlemmen av riksdagens miljöutskott Saara-Sofia Sirén,Håll Skärgården Ren rf:s generalsekreterare Aija Kaski, Baltic Sea Action Groups ombudsman Johan Schmidt, Finnboats styrelseordförande Anders Kurtén och elbåtstillverkaren Janne Kjellman.

För att garantera trivseln har man ytterligare utvidgat matutbudet på Flytandes centraltorg. Förutom för sina hamburgare kända Treffi Pub och korvmästaren Feri serverar The Alexander’s, Quickies och Fisu & Ranet sina läckerheter. Som tidigare rullar flyboard- och jetskiuppvisningarna dagligen på i centralbassängen mellan bryggorna. Under vardag arrangeras uppvisningarna klockan 14, 16 och 19, lördag och söndag klockan 11, 14 och 16.

Över 260 båtar, från roddbåtar till stora jakter

Även om flytande har med åren förändrats i och med matlångtradare, flyboard-uppvisningar och provkörningar allt mera till en trivselplats, är båtarna i huvudrollen. Årets nyhet är ett nytt roddbåtsområde, där bl.a. Suvi, Särki, Terhi, Veto5 och Esbo stadsroddbåtar presenterar sig.

En av utställningens största båtar är den danska lyxbåtsnyheten performance cruisern X4(15 meter) samt motorbåtarna Prestige 520 Fly (14,5 meter), Targa 46 (15,11 meter), Galeon 500 Fly (16 meter) och Princess S78 (24,66 meter).

Galeons specialitet är terrassen i babords sida, som breddar utdragen båten till hela sex meter. Publiken kan också bekanta sig med den nästa 20 meter långa charterfarkosten Sweet Hopes bekvämligheter, farkosten är en Nordhavn 64. Den stora motorbåtsavdelningens starkaste begivenheter är den populäraste motorbåtsklassens representanter, d.v.s. de 5–6 meter långa öppna båtarna med utombordsmotor. Alla betydande tillverkare är representerade såsom AMT, Bella, Brig, Falcon, Faster, Finnmaster, Silver, Sting, Terhi, Marino, Master, Zodiac och Yamarin Cross. Till nyheter för säsongen 2020 hör bl.a. Buster XL och Buster XXL i aluminium, som får sina världspremiärer vid Flytande.

De större långfärdsbåtarna representeras av bl.a. Nord Star, Sargo och Aquador. Jeanneau deltar med hela 12 båtar, varav den minsta är knappa sexmeters kajutbåten Jeanneau Merry Fisher 605 och den största Leader 36 på nästan 12 meter.

Daycruisers med förkajuta, som fortfarande är allt populärare, presenterar bl.a. Askeladden, Flipper, Nordkapp och Yamarin. Utställningens flottaste båt av daycruiser-typ är den av Pininfarina designade 11-meters skönheten Princess R35, som får premiär i Norden under Flytande. Båtens toppfart stiger med två 430 hästkrafters V8 Volvo Pentan till nästan 50 knop.

Fiskebåtarna har flyttats till en centralare plats och ligger nu sidoförtöjda vid de nya Laaksos bryggor rakt framför ingången. Av proffsguiderna såsom Pasi Tuike, gäddgurun Antti Heinonen och Jani Ollikainen utlovas förutom produktpresentationer även bra uppslag för fisketurer de inkommande månaderna.

Jordenruntfararna Tapio Lehtinen och Ari Huusela deltar

De som är intresserade av segling kan beundra två för oceanerna planerade kappseglingsbåtar: Tapio Lehtinens Asteria som i Golden Globe-traditionstävlingen rundade jordklotet samt Ari Huuselas IMOCA 60-offshorebåt Ariel2, med vilken han förbereder sig för Vendée Globe-ensamkappsegling runt jorden. Vid kvällningen på fredagen startar Ariel i Helsinki-Tallinna Race, men återvänder igen på lördagsmorgonen till Drumsö.

Lehtinen och Huusela kan man även höra på Venemestaris varv: Tapio Lehtinen uppträder torsdag, lördag och söndag klockan 14 samt fredag klockan 14.30, Huusela torsdag klockan 16.30 samt fredag 13.30, lördag klockan 14.30 och söndag klockan 13.30. Exakta tidpunkter för framträdanden lönar det sig att kolla på plats eller Flytandes webbplats www.uiva.fi.

Vid segelbåtsbryggan premiärvisas Beneteaus minsta långfärdsbåt Oceanis 30.1 bredvid den större Beneteau Oceanis 38.1 Performance. Danska X-Yachts, känt för sina sportiga långfärdsbåtar, deltar i utställningen förutom med fartfyllda X4även med cruiser-modellseriens Xc 45. På Lagoons avdelning finns den mäktiga långfärdskatamaranen, Lagoon 42. Nordiskt segelbåtskunnande representeras av förutom X-yachts även Arcona 380, vars Z-version är utrustad med finländska Oceanvolt elmotor.

Till utställningens vackraste båtar hör otvivelaktigt dagseglaren Nordwind 20. Jakobstads båtvarv har byggt den sex meter långa träsegelbåten.

Enkelt till mässhamnen med metro och mässbuss

Det finns begränsat med parkeringsutrymme på Drumsö så ett av de lättaste färdmedlen till utställningen är Västmetron. Till mässporten finns en avgiftsfri transport från Drumsö station: mässbussen avgår under utställningens öppethållningstider från köpcentrum Lauttis utgång till Karlavägen med 20 minuters intervaller.

Utställningens parkeringsplatser i ändan av Hallonnäs Parkväg sköts av sjöscoutkåren Vikingarna. Parkeringsavgiften är 8 euro och kan betalas kontant eller med kort.

Det är även lätt att komma med stadscykel. Närmaste station för stadscyklar finns på Heikasvägen, från vilken det är en trevlig promenadväg på 800 meter utmed stranden till mässområdet.

Det lönar sig inte att komma med egen båt till Flytande, för hamnens alla båtplatser är reserverade för utställningen och det finns knappast några gästbåtsplatser på Drumsö.

De som anländer från Helsingforshållet bör också uppmärksamma grundrenoveringen av Drumsö bro, som inleds före utställningen. Man kan ta sig över bron gående, med cykel och bil, men redan under Flytande är lederna smalare än normalt, för brons norra del mot Drumsö är stängd.

De som reser längre ifrån till Flytande kan utnyttja Clarion Hotel Helsinkis båtutställningserbjudande. Med koden UIVA får man ett enkelrum för ett dygn för 125 euro och ett dubbelrum för 140 euro.

Flytande båtutställningen på Drumsö 15–18.8.2019

• Helsingfors Flytande båtutställning i HSK:s klubbhamn på Drumsö (Hallonnäs parkväg 1)
  • Utställningen är öppen tisdag 15.8 och fredag 16.8 klockan 12–20, lördag 17.8 och söndag 18.8 klockan 10–18.
  • Biljetter i förköp 13 €, vid porten 15 €, barnbiljetter i förköp 4,35 €, vid porten 5 €, under 7-åringar gratis.
  • Gruppbiljetter endast via näthandeln 10 €, minimibeställning 10 stycken.
  • Tilläggsuppgifter och förköpsbiljetter Uiva Flytande 2019 www.uiva.fi/sv/

Presstillfälle 15.8 klockan 11

• Plats: Restaurang Blue Peter, Hallonnäs Parkväg 1, Helsingfors
  • Representanter för median är välkomna till presstillfället för Helsingfors Flytande båtutställning i Restaurang Blue Peter i HSK:s klubbhamn (Drumsö, Hallonnäs Parkväg 1, 00210 Helsingfors) torsdag 15.8.2019 kl. 11.00.
  • Anmäl dig till presstillfället på www.uiva.fi/media

Ladda ned bild
Vid segelbåtsbryggan premiärvisas Beneteaus minsta långfärdsbåt Oceanis 30.1.
Ladda ned bild
Nya Silver Hawk BR är mycket lämpad för familjeutflykter och rena nöjesturer tills havs och till sjöss, men den passar även utmärkt som förbindelsebåt till sommarstugan och givetvis för sportfiske.
Ladda ned bild
Yamarin 63 Bow Rider är en utmärkt allroundbåt för fritiden och speciellt för vattensport. Med en Yamaha-utombordare med maxeffekt 150 hk stiger toppfarten till över 44 knop.
Ladda ned bild

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi22.8.2019 13:19:15 EESTUutinen

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.

The Helsinki Boat-Afloat Show evolved into a summer event for the whole family22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

The Helsinki Boat-Afloat Show that ended on Sunday saw its attendance rise by seven per cent from the previous year. New boat registrations in Finland are on an upward trend, and the number of exhibitors at the event also reflected this: there were more than 155 exhibitors present with over 280 boats on display, and they were pleased with the show. Over the past years, the four-day event has expanded from a conventional boat show into a summer event for the entire family. People come there to spend time with family and friends.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.