Båttestdagarna blev igen en succé

Suomiveneilee.fi-båttestdagarna, som för andra gången arrangerades senaste veckoslut, blev igen en framgång. Båtlivets popularitet, som under denna vår ökat, märktes tydligt och bland besökarna fanns såväl de, som för första gången bekantade sig med båtlivet som speciellt många, som just nu planerar köpa båt.

Under fredag och lördag gjordes med cirka trettio båtar nästan 300 provkörningar och totalt deltog i dem över 700 personer. Förmiddagens regniga väder gallrade bort en del nyfikna på båtlivet, men ett smärre regn besvärade inte dem, som på allvar var intresserade av att skaffa båt. Under eftermiddagarnas solsken fick man till och med köa en del på bryggorna för sin provkörningstur.

”Det fanns klart och tydligt en beställning på ett dylikt evenemang under dessa exceptionella tider: båtlivet intresserar och provkörningstillfället är en ypperlig möjlighet att se och testa olika båtar vid ett och samma tillfälle”, berättar Jarkko Pajusalo, verkställande direktör för arrangören Båtbranschens Centralförbund Finnboat.

”De verkliga köparna kom genast då evenemanget började, och ett litet regnväder besvärade inte dem. Under eftermiddagen var det klart livligare då vädret klarnade och folk kunde efter arbetsdagen åka ut med båt. Besökarna var nöjda med det breda båtsortimentet, hos oss intresserar speciellt 6,5–8 meter långa daycruisers”, berättade Bike & Boat Worlds verkställande direktör Erkan Fere.

Evenemanget som arrangerades i samarbete med båtbranschens aktörer bjöd på provkörningsmöjligheter av en bred dukning båtar i olika storlekar och av skilda typer, från små utombordsmotorbåtar till en elbåt i lyxklass och en katamaransegelbåt.

Stug- och båtlivets växande popularitet syns

Stug- och båtlivets ökade popularitet syntes i mängden testförare och man kom för att provköra båtar i kompisgäng, och speciellt under lördagen med hela familjen. En del av besökarna kom enbart för att bekanta sig med båtlivet, men större delen funderade redan på ett båtköp. Många övervägde också anskaffningen av en gemensam båt.

”En överraskande stor del, kanske 75 % av testförarna stod just nu i beråd att skaffa båt. Bland besökarna fanns även ugnsfärska båtmänniskor, som i vår hade skaffat sig en sommarstuga och planerade nu att anskaffa en båt till den. Speciellt under lördagen kom man med hela familjen för att se och testa båtar”, berättar AMT-Veneet Oy:s verkställande direktör Mikael Winqvist.

”Man kunde klart skönja, att då man i sommar inte gör utlandsresor är man beredd att flytta investeringen till en båt. Speciellt små och medelstora båtar intresserar nu starkt. Anskaffningen av över 9-meters båtar har man under våren lite fördröjt, men under weekenden gjordes köpbeslut också för deras del”, tillägger Fere.

Mången besökare berömde möjligheten att prova olika båtar och fråga om saker som ansluter till båtlivet.

”En del av evenemangets besökare var för första gången ute och åkte båt, med dem gick man igenom grundprinciper om att lägga ut, om användningen av växlar och gasreglage. Man kommer inte åt att prova båtar på många ställen och för mången ny båtmänniska var detta ett fint tillfälle att både prova på båtlivet och jämföra olika båtar samt fundera över, vilken båt skulle bäst lämpa sig för den egna användningen”, fortsätter Winqvist.

Friluftsevenemang lämpar sig även under undantagstider

Det var lätt att under detta friluftsevenemang på ett vidsträckt område hålla säkerhetsavstånden och det erbjöds även engångshandskar och masker för dem som önskade. I båtarna gick man familjevis eller i eget sällskap och båtarnas skeppare instruerades att rengöra båtarna räck, rattar och handtag mellan provkörningarna. Kajutbåtarnas kajutor desinficerades mellan provkörningsdagarna med en väteperoxidbehandling.

”Området är stort och det uppstod ingen trängsel. Till lördagens provkörningar uppstod små köer då man inte ville sätta flera sällskap i samma testbåt, även om det varit möjligt på grund av båtens storlek. Säkerheten är dock viktigare – man höll avståndet och detta övervakades”, fortsätter Pajusalo.

Utöver branschorganisationen Finnboat och Marinhandlarna rf deltog Helsingfors Båtmässa och talrika finländska båttillverkare och –importörer i arrangemangen. En viktig roll innehade också företagen vid Båtbyggarvägen, Finlands största koncentration i båtbranschen, som samtidigt arrangerar sina traditionella öppningstillfällen av sommarsäsongen.

Flytande båtutställningen i augusti

Nästa storevenemang efter den aktiva båtsäsongen infaller i medlet av augusti, då Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras på Drumsö, i HSK:s klubbhamn. Över hundra utställare har redan anmält sig till evenemanget och under det kommer vi redan traditionellt att få se många båtpremiärer för det kommande modellåret. Flytande båtutställningen arrangeras 13–16.8.2020, ifall undantagstillståndets personantals- och övriga begränsningar möjliggör det.

Utmanande år för Finlands båtsektor, trots ökning i exportvärdet9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Konsumenternas försvagade köpkraft och den osäkra situationen återspeglades i båtsektorns försäljningssiffror. Enligt statistik över registrering och leveranser i grossistledet minskade antalet sålda nya båtar med nästan trettio procent jämfört med föregående år, och omsättningen för båtbranschens företag sjönk med 7 procent. Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland. Medlemsföretagen i Finnboat genererade en omsättning på över 800 miljoner euro.

Challenging year for Finnish boating industry, but value of exports rise9.2.2024 06:00:00 EET | Press release

The weakened purchasing power of consumers and the uncertain economic situation were reflected in the sales of the Finnish boating industry in 2023. According to statistics for registrations and wholesale deliveries, the number of new boats sold decreased by almost thirty percent from the previous year, while the net sales of boating industry companies decreased by 7 percent. The boating industry employs approximately 3500 people in Finland, and according to preliminary estimates, the net sales of Finnboat’s member companies exceeded EUR 800 million in 2023.

Suomen venealalla haastava vuosi, vaikka viennin arvo kasvoi9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Kuluttajien heikentynyt ostovoima ja epävarma tilanne heijastui venealan vuoden 2023 myyntiin. Myytyjen uusien veneiden määrä väheni rekisteröinti- ja tukkutoimitustilastojen mukaan lähes kolmekymmentä prosenttia edellisestä vuodesta ja venealan yritysten liikevaihto laski 7 prosenttia. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto ylitti alustavan arvion mukaan 800 miljoonaa euroa.