Bazarin kevään 2021 kirjakatalogi on ilmestynyt

Bazar Kustannus Oy:n ensi kevään uutuuskirjat tarjoavat runsaan kattauksen kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta. Keväällä menestyskirjailija Lucinda Rileyltä ilmestyy kaksi uutta romaania ja dekkareiden ystävät pääsevät tutustumaan Saksan menestyneimmän jännityskirjailijan Sebastian Fitzekin piinaaviin trillereihin. Kotimaisiin kaunokirjoihin kuuluvat muun muassa uudet dekkarit Christian Rönnbackalta, Kale Puontilta ja Tomas Gadsilta sekä Pirkko Soinisen romaani arkkitehti Wivi Lönnista. Kevään tietokirjat antavat näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin, kuten siihen, miten päästä masennuslääkkeistä eroon, kuinka vastata rasistisiin väitteisiin ja millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella tulee olemaan Suomen luontoon.

Kotimainen kaunokirjallisuus

Christian Rönnbackan huippusuosittu Antti Hautalehto -dekkarisarja jatkuu yhdeksännessä osassa Tulen aika, jossa porvoolaiskomisario joutuu törmäyskurssille kollegansa kanssa ratkoessaan jengiampumisten sarjaa. Kale Puontin Milo on toinen osa elokuussa 2020 alkanutta, Helsingin huumepoliisin työtä kuvaavaa Pasilan Myrkky -sarjaa, jossa tällä kertaa jäljitetään Albaniaan ulottuvan huumebisneksen parissa kasvaneita rikollisia. Tomas Gadsin Ryhmä Halme -dekkarisarjan kolmas osa, toukokuussa ilmestyvä Hymytyttö, kuorii esiin tavallisen lähiöperheen salaisuudet kuuluisan valokuvamallin murhaan liittyvän tutkinnan yhteydessä. Turkulaisen Ilona Tuomisen esikoisromaani Ja jollen sinua saa on painajaismainen trilleri paloittelusurman selvittelystä ja siitä, miten rakkaudenkipeys muuttuu sairaudeksi.

Pirkko Soinisen Valosta rakentuvat huoneet piirtää romaanin muodossa kuvan arkkitehti Wivi Lönnistä, joka oli työssään lahjakas ja menestynyt, mutta ammattinsa ulkopuolella herkkä ja yksityisyydestään nauttiva ihminen. Romanttisten komedioiden stereotypiat saavat riemukkaasti kyytiä Elina Kilkun romaanissa Vaimovallankumous, joka perustuu suosittuun, samannimiseen äänikirjasarjaan.

Käännetty kaunokirjallisuus

Kevään odotetuimpiin lukuromaaneihin kuuluvat uudet teokset Lucinda Rileyltä, joka on Suomen luetuin ja kuunnelluin kirjailija käännetyn kaunokirjallisuuden genressä. Maaliskuussa ilmestyvä Vaarallinen kirje on trillerimäinen, mehukasta juonittelua ja skandaalinkäryä sisältävä rakkaustarina, ja kesäkuussa julkaistava Oliivipuu vie lukijan auringonpaahteiselle Kyprokselle ja kertoo pojasta mieheksi kasvavan Alexin tarinan.

Lukuelämyksiä tarjoavat myös Victoria Hislopin Kreikan lähihistoriasta ammentava historiallinen romaani Ne, joita emme unohda, brittikirjailija Catherine Isaacin Italiaan sijoittuva Sekainen ihana elämämme ja ranskalaisen Katherine Pancolin yhdeksäs suomennettu romaani Parittelurituaaleja, joka tuo esiin vahvoja naishamoja raikkaan feministisellä otteella. Meren katedraali -romaanillaan maailmanmaineeseen nousseen espanjalaiskirjailijan Ildefonso Falconesin maaliskuussa ilmestyvä Sielujen maalari sijoittuu 1900-luvun Barcelonaan ja taiteen maailmaan.

Kevään ehkä erikoisimman lukukokemuksen tarjoaa Muistoja ja muita tarinoita, joka on hullunrohkea puolielämäkerrallinen romaani Jim Carreystä. Maailman kuuluisimpiin näyttelijöihin kuuluva Jim Carrey ja toimittaja Dana Vachon kutovat kirjassaan faktaa ja fiktiota railakkaasti sekoittavan, Hollywoodiin sijoittuvan tarinan.

Jännityskirjallisuuden puolella Bazar julkaisee ensi kertaa suomeksi kaksi piinaavan jännittävää trilleriä saksalaiselta menestyskirjailijalta Sebastian Fitzekiltä: Potilas ilmestyy tammikuussa ja Matkustaja 23 toukokuussa. Tanskalaisen Anne Mette Hancockin Ruumiskukka aloittaa tiheätunnelmaisen Kaldan & Schäfer -trillerisarjan, ja kanadalaiskirjailija Louise Pennyn Kuolettava kertomus on viides osa pieneen Three Pinesin kylään sijoittuvassa, suomalaisetkin lukijat hurmanneessa dekkarisarjassa.

Tietokirjallisuus

Televisiosta tutun meteorologi Kerttu Kotakorven tietokirja Suomen luonto 2100 tarjoaa havahduttavan, viimeisimpään tietoon perustuvan vision siitä, miltä tulevaisuuden Suomessa näyttää ilmastonmuutoksen myötä. Jenny Rostainin kirja Irti masennuslääkkeistä antaa tietoa, toivoa ja tukea masennuslääkkeistä vieroittumiseen ja kertoo samalla Rostainin oman selviytymistarinan. Kirjassaan Pirjo & Tyyne – Kesytä sisäiset äänesi Sanna Fäldt ja Sanna Salovuori kertovat huumorin keinoin, miten meidän kannattaa suhtautua päänsisäiseen kriitikkoomme Pirjoon ja myötätuntoisempaan Tyyneen. Janita Virtasen kirjassa Suuret sanat tunnetut suomalaiset lauluntekijät avaavat jo klassikon asemaan nousseiden sanoitustensa syntyä ja taustaa.

Filosofi Timo Airaksiselta ilmestyy helmikuussa seksin ja seksuaalisuuden roolia ja merkitystä pohtiva Himon ilo, joka päättää hänen suomalaisten arvoja käsittelevän trilogiansa. Aiemmin kirjat Lyhyt historia meistä kaikista ja Luomakunnan kruunu julkaissut brittitutkija ja -toimittaja Adam Rutherford käsittelee uutuuskirjassaan Vastaväitteitä rasisteille ihmislajin monimuotoisuutta ja tarjoaa tieteen keinoin aseita rasistisia ajattelu- ja puhetapoja vastaan.

Muut kirjat

Tarja Virolaisen sinkuille suunnattu Reissuvihko K-18 on huumorin maustama tehtävä- ja päiväkirja treffikohtaamisiin, joita voi purkaa muun muassa iskurepliikkibingon ja ihastuskaavion askeleiden avulla. Kirja minusta itsestäni on täytettävä kirja, joka auttaa ymmärtämään omaa syvintä olemasta. Brittiläisen Katie Kirbyn Oispa kaljaa tarjoaa riemukkaan vertaistukipaketin kaikille aikuiselämän sietämättömän vaikeuden kanssa kamppaileville. Mystisten rikostapausten ystävät pääsevät testaamaan nokkeluuttaan Tim Dedopuloksen kirjassa Kuka sen teki?, joka sisältää 60 kimuranttia rikosmysteeriä.

Tutustu Bazarin kevään 2021 luetteloon

Liity tiedotelistalle

Tilaa arvostelukappaleita

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä
minttu@bazarkustannus.fi

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 90 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

www.bazarkustannus.fi