BE Groupin Q3/2018: Liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani edelleen

Vuoden 2018 kolmas neljännes:

• BE Group -konsernin liikevaihto kasvoi 15 prosenttia 1 111 miljoonaan Ruotsin kruunuun (968).
• Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) nousi 26 miljoonaan kruunuun (22).
• Liiketulos parani 33 miljoonaan kruunuun (19).
• Tulos verojen jälkeen nousi 23 miljoonaan kruunuun (9).
• Liiketoiminnan kassavirta oli –10 miljoonaa kruunua (97).
• Osakekohtainen tulos parani 1,73 kruunuun (0,72).

Kolmannella vuosineljänneksellä liiketoimintamme kasvoi ja kannattavuutemme kehittyi suotuisasti. Liikevaihto kasvoi 15 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos parani 22 prosenttia, mikä johtuu toimitettujen tonnien orgaanisesta kasvusta, suotuisasta hintakehityksestä, positiivisista valuuttavaikutuksista sekä kannattavuuden paranemisesta edelleen Ruotsin- ja Puolan-tuotantoyksiköissä. Keskittymisemme kustannusten valvontaan ja tehdyt rakenteelliset uudistukset tuottavat tulosta.

Teräksen hinnat jatkoivat nousuaan vuosineljänneksen aikana, minkä seurauksena raportoimme varastovoittoja 7 miljoonaa kruunua. Viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla raportoimme –3 miljoonan kruunun varastotappiot. Liiketulos nousi 33 miljoonaan kruunuun (19).

Katsauskauden päätyttyä pääsimme vuokranantajamme kanssa ilahduttavaan yhteisymmärrykseen Malmön-varastomme kunnossapidosta, ja allekirjoittamamme uuden sopimuksen mukainen vuokra on aiempaa alhaisempi. Sopimuksen seurauksena arviolta 4 miljoonaa kruunua vuoden 2017 päättyessä tehdystä varauksesta voidaan purkaa vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä.

Toimitetut tonnit ja myynti kasvoivat

Kysyntä on säilynyt vahvana päämarkkinoillamme. Kuluvalla neljänneksellä Ruotsin- ja Puolan-liiketoimintayksikkömme toimittamat tonnit kasvoivat 8 prosenttia ja liikevaihto peräti 20 prosenttia. Suomen- ja Baltian-liiketoiminta-alueella kilpailu jatkuu kovana erityisesti ohutlevyissä, jotka muodostavat merkittävän osan liiketoiminnastamme. Samaan aikaan kysyntä Baltiassa on hieman heikentynyt. Tästä huolimatta liikevaihto kasvoi neljänneksen aikana 14 prosenttia edellisvuodesta. Hinnat ovat nousseet edelleen ja volyymi kasvanut, mikä kasvatti käyttöpääomaa neljänneksen aikana. Positiivinen tuloskehitys kompensoi kehitystä osittain. Tämän seurauksena kassavirta kääntyi katsauskaudella negatiiviseksi, mutta uskomme sen korjaantuvan viimeisen neljänneksen aikana.

Seuraavan neljänneksen aikana odotamme kysynnän pysyvän hyvänä yhtiömme päämarkkinoilla ja teräksen hintojen pysyvän todennäköisesti kolmannen neljänneksen tasolla. Käynnissä olevat kehittämistoimenpiteemme vahvistavat konsernin kannattavuutta edelleen.

puh. +46 706-21 0222
anders.martinsson@begroup.com

puh. +46 705-60 3175
daniel.faldt@begroup.com