Befolkningsregistercentralens överdirektör Janne Viskari utsedd till årets digitala ledare 2019

”Att framgångsrikt skissa upp en strategi som förenar organisationens verksamhet och digitaliseringens möjligheter samt planera, genomföra och utvidga åtgärderna kräver en insats av hela organisationen. Detta gäller också för Befolkningsregistercentralen, som under de senaste åren har genomgått en avsevärd förändring och som tack vare att den har lyckats har utökat sitt ansvarsområde. Som ledare och garant för verksamheten krävs ändå en innovativ och målinriktad person som Janne Viskari, förespråkare för och realiserare av digitaliseringen. Han har som ledare för sin organisation och med stöd av den mod att förnya tjänsterna och förfaringssätten samt fungera som exempel när det gäller tillämpningen av digitaliseringen inom annan offentlig förvaltning. Dessutom har han en förmåga att få saker gjorda”, motiverar Tivi utnämningen.
Att Befolkningsregistercentralen, tillsammans med många andra aktörer inom den offentliga förvaltningen, har blivit en föregångare inom digitaliseringen har noterats också utanför Finlands gränser. Besökare och begäranden om tal strömmar in. Erkännandet som Janne Viskari har fått är samtidigt ett erkännande för den anmärkningsvärda utvecklingen av digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen. Via Suomi.fi har Befolkningsregistercentralens tjänster redan blivit en del av finländarnas elektroniska ärendehantering och liv samtidigt som nya tjänster målmedvetet utvecklas med medborgarna i fokus.
Befolkningsregistercentralens roll som föregångare och vägvisare inom digitaliseringen stärks ännu mer i framtiden när Befolkningsregistercentralen och magistraterna i början av år 2020 går samman och bildar myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ett centralt ämbetsverk som främjar digitaliseringen av samhället. Myndighetens ansvar kommer att vara att främja digitaliseringen av hela samhället, trygga tillgången till information och erbjuda tjänster.
”Vår största utmaning i framtiden är att bevara den servicenivå som kännetecknar ett välfärdssamhälle och digitala tjänster är den bästa lösningen. Tjänsterna inom offentlig förvaltning måste i fortsättningen kunna erbjudas i lika stor omfattning som tidigare men till lägre produktionskostnader. För att kunna svara mot medborgarnas behov bättre än tidigare måste vi satsa på att i bred skala utnyttja olika datalager i kommunikationen mellan olika aktörer och system. Vi måste få informationen att överföras tillförlitligt och automatiskt mellan olika system. Detta kräver att de som bygger upp systemen fäster särskild uppmärksamhet vid kompatibiliteten. Men samtidigt är det viktigt att se till att informationen används etiskt. Det mest centrala när det gäller digitaliseringen är att lyckas bevara medborgarnas tilltro till att den offentliga förvaltningen hanterar informationen om dem korrekt. Tilltron kunde höjas genom att öka transparensen, alltså genom att ge medborgarna insikt i var informationen om dem hanteras”, säger Janne Viskari.
”Digitaliseringen genomförs ändå inte bara genom att förbättra systemen eller lagstiftningen. Medborgare som vant sig vid elektroniska redskap måste fås att uträtta ärenden också med den offentliga förvaltningen uttryckligen via elektroniska kanaler. En satsning bör göras på att utveckla enskilda människors digitala kunskaper. Alla utbildningsområden bör gå in för att ge baskunskaper i digital kompetens. Också kompetensen och färdigheterna hos förvärvsarbetande och äldre personer bör stärkas så att kunskapsklyftan som föranleds av förändringarna i arbetslivet kan minskas”, fortsätter Viskari.
Nyckelord
Kontakter
Janne ViskariYlijohtaja / Överdirektör
Tel:0295 535 022janne.viskari@vrk.fiBilder
Om
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

