Befolkningsregistercentralens överdirektör Janne Viskari utsedd till årets digitala ledare 2019

”Att framgångsrikt skissa upp en strategi som förenar organisationens verksamhet och digitaliseringens möjligheter samt planera, genomföra och utvidga åtgärderna kräver en insats av hela organisationen. Detta gäller också för Befolkningsregistercentralen, som under de senaste åren har genomgått en avsevärd förändring och som tack vare att den har lyckats har utökat sitt ansvarsområde. Som ledare och garant för verksamheten krävs ändå en innovativ och målinriktad person som Janne Viskari, förespråkare för och realiserare av digitaliseringen. Han har som ledare för sin organisation och med stöd av den mod att förnya tjänsterna och förfaringssätten samt fungera som exempel när det gäller tillämpningen av digitaliseringen inom annan offentlig förvaltning. Dessutom har han en förmåga att få saker gjorda”, motiverar Tivi utnämningen.
Att Befolkningsregistercentralen, tillsammans med många andra aktörer inom den offentliga förvaltningen, har blivit en föregångare inom digitaliseringen har noterats också utanför Finlands gränser. Besökare och begäranden om tal strömmar in. Erkännandet som Janne Viskari har fått är samtidigt ett erkännande för den anmärkningsvärda utvecklingen av digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen. Via Suomi.fi har Befolkningsregistercentralens tjänster redan blivit en del av finländarnas elektroniska ärendehantering och liv samtidigt som nya tjänster målmedvetet utvecklas med medborgarna i fokus.
Befolkningsregistercentralens roll som föregångare och vägvisare inom digitaliseringen stärks ännu mer i framtiden när Befolkningsregistercentralen och magistraterna i början av år 2020 går samman och bildar myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ett centralt ämbetsverk som främjar digitaliseringen av samhället. Myndighetens ansvar kommer att vara att främja digitaliseringen av hela samhället, trygga tillgången till information och erbjuda tjänster.
”Vår största utmaning i framtiden är att bevara den servicenivå som kännetecknar ett välfärdssamhälle och digitala tjänster är den bästa lösningen. Tjänsterna inom offentlig förvaltning måste i fortsättningen kunna erbjudas i lika stor omfattning som tidigare men till lägre produktionskostnader. För att kunna svara mot medborgarnas behov bättre än tidigare måste vi satsa på att i bred skala utnyttja olika datalager i kommunikationen mellan olika aktörer och system. Vi måste få informationen att överföras tillförlitligt och automatiskt mellan olika system. Detta kräver att de som bygger upp systemen fäster särskild uppmärksamhet vid kompatibiliteten. Men samtidigt är det viktigt att se till att informationen används etiskt. Det mest centrala när det gäller digitaliseringen är att lyckas bevara medborgarnas tilltro till att den offentliga förvaltningen hanterar informationen om dem korrekt. Tilltron kunde höjas genom att öka transparensen, alltså genom att ge medborgarna insikt i var informationen om dem hanteras”, säger Janne Viskari.
”Digitaliseringen genomförs ändå inte bara genom att förbättra systemen eller lagstiftningen. Medborgare som vant sig vid elektroniska redskap måste fås att uträtta ärenden också med den offentliga förvaltningen uttryckligen via elektroniska kanaler. En satsning bör göras på att utveckla enskilda människors digitala kunskaper. Alla utbildningsområden bör gå in för att ge baskunskaper i digital kompetens. Också kompetensen och färdigheterna hos förvärvsarbetande och äldre personer bör stärkas så att kunskapsklyftan som föranleds av förändringarna i arbetslivet kan minskas”, fortsätter Viskari.
Nyckelord
Kontakter
Janne ViskariYlijohtaja / Överdirektör
Tel:0295 535 022janne.viskari@vrk.fiBilder
Om
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum