Belastningsfaktorer i anknytning till projektarbete på tapeten vid arbetarskyddsinspektionerna av design- och ingenjörsbyråer
De psykosociala belastningarna ska identifieras på samtliga arbetsplatser inom ramen för bedömningen av arbetsriskerna
Alla de arbetsgivare som nåddes genom tillsynen kände inte till sin skyldighet att göra en undersökning och bedömning av riskerna med arbetet. Vid inspektionerna visade det sig att vissa arbetsplatser inte alls gjort en riskbedömning eller att utredningen av de psykosociala belastningsfaktorerna saknades. Den arbetsplatsutredning som företagshälsovården gör ersätter inte arbetsgivarens riskanalys och bedömning utan fungerar här som ett expertstöd.
Vid inspektionerna fick arbetsgivarna flest uppmaningar att åtgärda brister i utredningarna och bedömningen samt företagshälsovårdens arbetsplatsutredning. Dessutom ålades arbetsgivarna att åtgärda bristerna med bland annat att det inte fanns överenskommelser om villkoren för flextid i enlighet med kraven i arbetstidslagen och att ingen arbetarskyddsfullmäktig valts för arbetsplatsen.
På arbetsplatserna diskuterade man distansarbete och belastande faktorer vid projektarbete
Under inspektionerna ledde distansarbete och arbetets psykosociala belastningsfaktorer till diskussion och då särskilt utmaningarna i samband med projektarbete. Projekttidtabeller, överlappningar och olika problem med informationsflödet orsakade ofta känslan av brådska och stress i planerings- och projekthanteringsuppgifter. Detta innebar också utmaningar för handledningen av nya medarbetare. Vid planering som krävde precision uppfattades avbrott i arbetet och ändringar i tidsschemat vara särskilt betungande.
Syftet med tillsynen är att hjälpa arbetsgivare på sakkunnigdominerade arbetsplatser inom planeringsområdet att identifiera de psykosociala belastningsfaktorerna på arbetsplatsen. Inspektionerna har huvudsakligen utförts på distans och genom granskning av dokumentation. Dessa har behandlat utredning och bedömning av riskerna i arbetet, organisering av arbetarskyddsverksamheten och förverkligandet av den lagstadgade företagshälsovården.
Arbetsgivarna har i synnerhet varit tacksamma för att inspektionerna skett med distansuppkoppling och för det vägledande angreppssättet. Till dags dato har inemot 300 inspektioner genomförts och tillsynen fortsätter 2021.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Överinspektör Nina Holm, 0295 018 646, fornamn.efternamn@avi.fi
Ansvarsområdet för arbetarskyddet, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Arbetarskydd - sunt arbete!
I egenskap av arbetarskyddsmyndighet säkerställer vi att arbetet i Finland är sunt, tryggt och rättvist. Vi övervakar hur arbetet utförs på arbetsplatser. Vi tillhandahåller också vägledning och rådgivning samt uppmuntrar arbetsplatser till självmant och förebyggande arbetarskyddsarbete.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Pirkanmaan hyvinvointialueelle huomautus hammashoitojonoista4.7.2025 11:49:27 EEST | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueella on puutteita kiireettömän suun terveydenhuollon hoitoon pääsyssä. Hoitoon pääsy ei toteudu lain vaatimusten edellyttämällä tavalla hyvinvointialueen omavalvonnallisista toimenpiteistä huolimatta. Lähes 7700 tamperelaista odotti hammaslääkärin vastaanotolle pääsyä yli kuusi kuukautta helmikuussa 2025.
Pudasjärven kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämisessä puutteita3.7.2025 12:53:12 EEST | Tiedote
Pudasjärven kaupunki on rajoittanut lasten subjektiivista oikeutta varhaiskasvatukseen. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti kaupungin huomiota asiaan.
Kontaktpunkttjänsterna i Tillstånds- och tillsynsverket1.7.2025 13:57:59 EEST | Pressmeddelande
Kontaktpunktsuppgifterna enligt Europeiska unionens direktiv om förnybar energi, förordningen om kritiska råmaterial och förordningen om nettonollindustrin kombineras i Tillstånds- och tillsynsverket som inleder verksamheten 2026.
Yhteyspistepalvelut Lupa- ja valvontavirastossa26.6.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivin, kriittisten raaka-aineiden asetuksen sekä nettonollateollisuuden asetuksen mukaiset yhteyspistetehtävät yhdistyvät vuonna 2026 aloittavassa Lupa- ja valvontavirastossa.
Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release
According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme