Belliniä Narvan Oopperapäiville – International Opera Company Finland vie suomalaista oopperaosaamista kansainvälisille markkinoille

Vincenzo Bellinin mestariteos Norma nähdään Narvan Oopperapäivillä 31.8.2019. Teoksen on ohjannut Suomen menestyksekkäimpiin oopperaohjaajiin lukeutuva Ville Saukkonen, ja sen musiikillisesta annista vastaavat kansainväliset huippusolistit, kuten Giuseppe Varano ja Katrin Targo.

Oopperan tapahtumat sijoittuvat Keski-Aasiaan, 2000-luvulle ja maahan, jossa valloituksen jälkeen kytee kapina ja jossa kahden eri kulttuurin välinen rakkaus on rikoksista suurin. Tarina kertoo miehitysarmeijan upseerin rakkaussuhteesta Normaan, hänen salaiseen rakastettuunsa, sekä nuoreen Adalgisaan.

Norma on klassikko ja samalla hyvin ajankohtainen, kertoo Kaisa Näreranta International Opera Company Finlandista. – Monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus ovat ajassamme läsnä ja teos peilaa myös näitä teemoja. Esityksen aikana on luvassa paitsi riipaisevan kauniita melodioita myös tunteita nostattavaa draamaa.

Suomessa ainutlaatuinen kulttuuri- ja kansainvälistymishanke

Kaisa Näreranta on mezzosopraano ja Normassa hän laulaa Adalgisan roolin. Näreranta on myös toinen Teatron Productions Oy:n perustajasisaruksista ja yrityksen toimitusjohtaja. Teatro Productions tuottaa musiikkituotantojen lisäksi ja myös yritystapahtumia.

– Pyrimme murtamaan raja-aitoja ihmisten, yhteisöjen, esiintyjien ja yleisön välillä ja rakentamaan siltoja yli rajojen, Kaisa Näreranta sanoo. – Yritysyhteistyö ja sponsorointi ovat tuotannoissamme tärkeässä roolissa, ja esimerkiksi Narvan vierailun yhteistyökumppanina toimii suomalainen Matkapojat Oy. Matkapojat järjestää myös ohjelmallisen matkan Narvan oopperapäiville, joten festivaali on helposti myös suomalaisen yleisön saavutettavissa.

International Opera Company Finland on Teatro Productions Oy:n käynnistämä kansainvälistymishanke, joka tähtää toiminnassaan muun muassa oopperan ammattituotantoihin, joissa yhdistyvät kansainvälisyys ja mestari-kisälli-ajattelu: teoksen solistit koostuvat paitsi kansanvälistä läpimurtoa tavoittelevista nuorista laulajista myös kokeneista ammattilaisista.

– Suomessa tehdään laadukkaita oopperatuotantoja, mutta usein esitysmäärät jäävät valitettavan vähäisiksi. Viemällä tuotantoja ulkomaille voimme pidentää niiden elinkaarta ja lisätä kotimaisen oopperan tunnettuutta, Näreranta kertoo.

www.teatro.fi

Kaisa Näreranta
Toimitusjohtaja, CEO
Teatro Productions Oy/