Ajola Yachts, Ajolanranta Oy

Beneteau on ensi vuonna tuomassa päästöttömän sähkömoottorin kysytyimpään purjevenemalliinsa tehdasvarusteena

Jaa
Ennakkotietojen mukaan sähkömoottori on saatavissa tehdasvarusteena Beneteaun suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliin vuodelle 2023. Beneteau on kehittämässä Torqeedon kanssa meridieselin vaihtoehdoksi 6 kilowatin sähkömoottoria, johon on ennakkotietojen perusteella saatavissa vakiona 5 kilowattitunnin (kWh) akkukapasiteetti ja lisävarusteena toinen mokoma, eli yhteensä 10 kWh.
Päästöttömällä sähkömoottorilla varustettu, Euroopan vuoden veneeksi vuonna 2020 valittu  Oceanis 30.1 on optimaalinen Suomen herkkään saaristoon ja järviolosuhteisiin, joissa päivämatkat ovat lyhyitä. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Päästöttömällä sähkömoottorilla varustettu, Euroopan vuoden veneeksi vuonna 2020 valittu Oceanis 30.1 on optimaalinen Suomen herkkään saaristoon ja järviolosuhteisiin, joissa päivämatkat ovat lyhyitä. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts

– Kuusi kilowattia vastaa nimellisesti kymmenen hevosvoiman (hv) tehoa. Sähkömoottorissa on kuitenkin parempi hyötysuhde kuin polttomoottorissa, ja vääntömomentti on heti käytettävissä, joten käyttöominaisuuksiltaan moottori vastaa mielestäni hyvinkin 15 hevosvoiman vakiomallin dieselmoottoria, Beneteau-purjeveneiden maahantuoja Antti Saarisalo Ajola Yachtsista kuvaa.

Optimaalinen saaristo- ja järviolosuhteisiin, joissa päivämatkat ovat lyhyitä 

Käytännön matkoiksi muutettuina numerot tarkoittavat, että yhdellä latauskerralla ja yhdellä vakioakulla moottorilla on mahdollista ajaa noin 3 tuntia, tupla-akulla yhteensä noin 6 tuntia vauhdin ollessa noin 4 solmua. Optiminopeus on siis hieman pienempi kuin esimerkiksi vastaavalladieselmoottorilla, jossa se on luokkaa 5,5 solmua. Mikäli sähkömoottorilla haluaa kulkea maksimietäisyyden, matkanopeus voi olla hieman pienempikin ja päinvastoin.   

Valmistaja on arvioinut, että sähkömoottorilla varustettu Oceanis 30.1 on optimaalinen saaristo- ja järviolosuhteisiin, joissa päivämatkat ovat lyhyitä. 

Moottori on hyväksytty käytettäväksi C-kategoriaan luokitelluissa vesikulkuneuvoissa. Käytännössä se kattaa sisävedet ja suojaisat rannikkoalueet, joissa merkitsevä aallonkorkeus on enintään kaksi metriä ja tuulen voimakkuus kohtalaista. Kategoria on sama kuin veneen 15 hv vakio-dieselmoottorilla, eli avomeripurjehdukseen ne eivät sovellu. Veneeseen on saatavissa tarvittaessa myös isompi, 21 hv diesel-moottori, joka on hyväksytty B-kategoriaan ja se soveltuu käytettäväksi siten myös Itämeren ulkopuolella avomeriolosuhteissa. 

Hiljaisuus, päästöttömyys ja tarkka tehonsäätö verrattuna polttomoottoriin

Vastapainoksi polttomoottoria hieman pienemmälle kapasiteetille Oceaniksen sähkömoottori tarjoaa hiljaisuutta, päästöttömyyttä, tarkkaa ja nopeaa tehon säätöä sekä suunnan vaihtoa, kun veto on eteen- tai taaksepäin. 

– Sähkömoottorissa ei ole vaihdetta, jota kytketään, toisin kuin mekaanisessa  dieselmoottorissa, jossa on sekä vaihde että kytkin. Tässä moottori on suorana akselin jatkeena. Suunnanvaihdossa ei tarvitse varoa kytkintä, vaan sen voi tehdä tehdä reippaalla kaasulla, Saarisalo sanoo.

Käytettävyys on sähkömoottorissa kaikin puolin omaa luokkaansa. Moottori on äänetön ja välittömästi käyttövalmis. Siinä ei tarvitse odottaa hehkutusta, kuten dieselmoottorissa, tai nykiä narusta käyntiin, kuten perämoottorissa. Päästöttömyys yhdistettynä äänettömyyteen tekee sähkömoottorista erityisen toimivan herkässä saaristo- ja sisävesiympäristössä.  

Virta päälle ja saman tien matkaan 

– Se vaan on niin uskomattoman hienoa, kun ei tarvitse mitään manoovereitä tehdä. Virta päälle ja pedestaalissa olevasta kahvasta vain kääntää, eikä tarvitse pelätä, käynnistyykö moottori vai ei, Saarisalo sanoo. 

Beneteaun purjevenemalleista myös pienemmät Firstit, kuten viime kesänä lanseerattu First 24, ovat saatavissa sähkömalleina, mutta sähköperämoottorilla. Muutaman kilon kevyempi moottori on niissä selkeä etu, joka tuo lisää nopeutta. Oceanis 30.1 -purjeveneessä paino riippuu valitusta akkukapasiteetista ja voi sen vuoksi olla samaa luokkaa kuin polttomoottorissa polttoaineineen.


Akusto ei haukkaa säilytystilaa, etuna on myös huollon vaivattomuus

Valmistajalta saatujen tietojen mukaan Oceanis 30.1:n akusto sijaitsee samassa tilassa, missä vakioveneessä olisi polttoainetankki, eli avotilan säilytyslokeron pohjan alla. Akusto ei siis vie veneestä säilytystilaa. Sähkömoottorin ohjauselektroniikka ja itse moottori on sijoitettu moottoritilaan, mikä sekin on väljempi kuin dieselmoottoreilla varustetuissa veneissä. 

Sähkömoottorin etuja on myös huollon vaivattomuus, kun esimerkiksi moottorin ja vaihteiston öljyistä ja jäähdytysnesteistä ei tarvitse huolehtia. Ainoastaan akselitiivisteet on on hyvä tarkistaa vuosittain kuten dieselmoottoreissakin, ja vaihdettava 10–20 vuoden välein. 

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Euroopan vuoden veneeksi 2020 valittu Beneteau Oceanis 30.1 soveltuu loistavasti Suomen saaristo-olosuhteisiin. Vene on saatavissa vuonna 2023 ennakkotietojen mukaan myös sähkömoottorilla varustettuna.Siirry videokanavalle

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Päästöttömällä sähkömoottorilla varustettu, Euroopan vuoden veneeksi vuonna 2020 valittu  Oceanis 30.1 on optimaalinen Suomen herkkään saaristoon ja järviolosuhteisiin, joissa päivämatkat ovat lyhyitä. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Päästöttömällä sähkömoottorilla varustettu, Euroopan vuoden veneeksi vuonna 2020 valittu Oceanis 30.1 on optimaalinen Suomen herkkään saaristoon ja järviolosuhteisiin, joissa päivämatkat ovat lyhyitä. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Lataa
Beneteaun suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliin on ennakkotietojen mukaan saatavissa 6 kilowatin sähkömoottori tehdasvarusteena vuodelle 2023.  Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Beneteaun suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliin on ennakkotietojen mukaan saatavissa 6 kilowatin sähkömoottori tehdasvarusteena vuodelle 2023. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Lataa
Käyttöominaisuuksiltaan Oceanis 30.1:een suunnitteilla oleva sähkömoottori vastaa maahantuojan mukaan hyvinkin 15 hevosvoiman vakiomallin dieselmoottoria. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Käyttöominaisuuksiltaan Oceanis 30.1:een suunnitteilla oleva sähkömoottori vastaa maahantuojan mukaan hyvinkin 15 hevosvoiman vakiomallin dieselmoottoria. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Lataa
Ennakkotietojen mukaan sähkömoottori on saatavissa tehdasvarusteena Beneteaun suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliin vuodelle 2023. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Ennakkotietojen mukaan sähkömoottori on saatavissa tehdasvarusteena Beneteaun suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliin vuodelle 2023. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Lataa
Vastapainoksi polttomoottoria hieman pienemmälle kapasiteetille Oceanis 30.1:n sähkömoottori tarjoaa hiljaisuutta, päästöttömyyttä, tarkkaa ja nopeaa tehon säätöä sekä suunnan vaihtoa. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Vastapainoksi polttomoottoria hieman pienemmälle kapasiteetille Oceanis 30.1:n sähkömoottori tarjoaa hiljaisuutta, päästöttömyyttä, tarkkaa ja nopeaa tehon säätöä sekä suunnan vaihtoa. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Lataa
Beneteau on kehittämässä Torqeedon kanssa meridieselin vaihtoehdoksi 6 kilowatin sähkömoottoria suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliinsa. Yhdellä latauskerralla ja yhdellä vakioakulla moottorilla on mahdollista ajaa noin 3 tuntia, tupla-akulla yhteensä noin 6 tuntia vauhdin ollessa noin 4 solmua. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Beneteau on kehittämässä Torqeedon kanssa meridieselin vaihtoehdoksi 6 kilowatin sähkömoottoria suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliinsa. Yhdellä latauskerralla ja yhdellä vakioakulla moottorilla on mahdollista ajaa noin 3 tuntia, tupla-akulla yhteensä noin 6 tuntia vauhdin ollessa noin 4 solmua. Kuva: Beneteau, maahantuoja Ajola Yachts
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Ajola Yachts, Ajolanranta Oy
Ajolantie 109
21140 Rymättylä

020 766 9969https://ajolalanranta.fi

Beneteau-purjeveneitä ja -varaosia Ajola Yachtsin nimellä maahantuova ja satamapalveluja tarjoava Ajolanranta Oy tarjoaa täysivaltaista veneiden telakointi-, huolto- ja korjauspalvelua Rymättylässä, Saaristomerellä. Ajolanranta toimii myös valtuutettuna Volvo Penta -huoltopisteenä ja -korjaamona sekä tarjoaa alkuperäisiä Volvo Pentan varaosia, tarvikkeita ja merimoottoreita.

Yritys telakoi noin 300 venettä vuosittain, pääosin isompia matkaveneitä ja purjeveneitä. Lisäksi huoltoihin ja korjauksiin tulee veneitä laajemmaltakin alueelta Varsinais-Suomesta.

Kasvava yritys työllistää noin 10 ammattilaista ja on viime vuosina lisännyt voimakkaasti kone- ja laiteasennusmyyntiä. Ajolanrannalla on myös idyllinen koti- ja vierassatama Rymättylän länsipuolella. 

Lisätietoa: info@ajolanranta.fi ja ajolayachts.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ajola Yachts, Ajolanranta Oy

Uusi purjevene kiikarissa? Viikonloppuna kannattaa suunnata Rymättylään kokeilemaan Beneteau-veneitä vesillä kokeneen oppaan kera29.8.2022 16:41:09 EEST | Tiedote

Beneteau-purjeveneiden koeajopäivään 2.–3.9. Naantalin Rymättylään saadaan peräti viisi purjevenettä testattavaksi ensi perjantaista alkaen. Ei haittaa, vaikka olisi vielä aloittelija, sillä purjehduksilla on mukana kokenut kippari, jolta voi maahantuojan lisäksi kysellä lisätietoa veneistä. Koepurjehdus on erinomainen tapa testata veneen hallittavuutta ja muita ominaisuuksia ennen ostopäätöstä. Koeajotapahtumaan on ennakkoilmoittautuminen Ajola Yachtsin sivuilla: https://ajolayachts.fi/

Nyt kaatuu seinää Ajolanrannassa! Miljoonainvestointi monipuolistaa veneilijöiden palveluja Saaristomerellä4.5.2022 19:12:22 EEST | Tiedote

Naantalin Rymättylässä sijaitseva Ajolanranta repäisi kirjaimellisesti ja tarjoaa jatkossa venepalveluja entistä monipuolisemmin. 70–80-luvun taitteessa rakennettu vanha kylmähalli sai väistyä ja tilalle nousee parhaillaan uudet modernit liiketilat. Kolmiosainen, noin puolentoista miljoonan euron investointi kohdistuu suurimmaksi osaksi uuteen moottorikorjaamo-halliin puhdastiloineen.

Hurja piikki uusien purjeveneiden kysynnässä. Useita Beneteau-uutuuksia esillä kuitenkin kevään ja kesän messuilla17.12.2021 08:49:36 EET | Tiedote

Uudesta purjeveneestä haaveileville on nyt tarjolla sekä hyviä että ei-niin-hyviä uutisia. Hienoa on se, että helmikuussa Helsingissä pidettäville Vene 22 Båt -messuille saadaan näillä näkymin kunnon kattaus purjeveneitä, samoin Helsingin Uivaan venenäyttelyyn elokuussa. Maailmanlaajuinen kysynnän kasvu on kuitenkin vaikuttanut veneiden saatavuuteen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye