Beredningen av konkurrensutsättningen av Houtskär-Iniös och Nagus södra förbindelsefartygsrutter framskrider enligt servicenivåprinciperna

Principer för utarbetandet av servicenivåutkast
Enligt 5 § i lagen om främjande av skärgårdens utveckling bör staten försöka sörja för att skärgårdens bofasta befolkning har nödvändiga trafikförbindelser. NTM-centralen kommer därför att avsluta trafikeringen till alla de öar, vars ruttområden nu kommer att konkurrensutsättas, där det inte finns invånare som har registrerats som fast bosatta. Det är inte statens uppgift att ordna med transport till dessa öar.
I och med att antalet öar som omfattas av trafiken blir färre kommer trafikförbindelserna till de återstående öarna att kunna förbättras på så sätt att serviceresor möjliggörs oftare än i dag, minst en gång i veckan. För närvarande finns flera öar som omfattas av rutterna från vilka det inte är möjligt att åka till närmaste servicecentrum för att uträtta ärenden och återvända tillbaka till hemön samma dag. Det här missförhållandet vill vi rätta till. På grund av de långa avstånden kommer en del av dessa ärendeturer att skötas med snabba båtar som endast transporterar personer.
Trafikförbindelserna för öar med fast bosättning längs Nagus tvärgående rutt förbättras så att det finns turer under flera dagar och det blir möjligt att uträtta ärenden. På kajplatser där kajen och farleden gör det möjligt utökas turerna med ett sådant fartyg som klarar av att transportera fordon och frakt.
NTM-centralen kommer även att granska rutternas hållplatser på fastlandet i samband med konkurrensutsättningen, vilket kan komma att leda till bättre tidtabeller och förbättrade möjligheter att sköta ärenden. Även fartygens tekniska krav kommer att granskas för att säkerställa en pålitlig och trygg förbindelsefartygstrafik.
Användarna av förbindelsefartygstrafiken har möjlighet att delta i beredningen av konkurrensutsättningen
Användarna av förbindelsefartygstrafiken har haft möjlighet att delta i beredningen av konkurrensutsättningen. Delaktighetsprocessen är inte lagstadgad, NTM-centralen har själv velat ta användarnas perspektiv i beaktande i de olika beredningsfaserna. I juli-augusti användes elektroniska enkäter för att kartlägga användarnas trafikbehov. Det kom in många svar, totalt 215 stycken. Efter den elektroniska enkäten var det meningen att möten för användarna av rutterna skulle ha ordnats, men på grund av coronavirussituationen är möten ansikte mot ansikte inte möjliga. NTM-centralen kommer att göra servicenivåutkasten med stöd av tillgängliga uppgifter utan att träffa användarna. Servicenivåutkasten offentliggörs för kommentarer senare i höst.
Genom att engagera serviceanvändarna i planeringen av trafikservicens olika skeden säkerställs att trafiken svarar mot dagens behov och att trafikservicen blir en ändamålsenlig helhet.
Avsikten är att konkurrensutsätta rutternas serviceavtal under vintern. De nya avtalen gäller perioden 1.5.2022–30.4.2027. Målet är att ingå avtalen efter konkurrensutsättningen i februari 2021.
Mer information: Trafikens kundservice, tfn 0295 020 601
Nyckelord
Bilder
Om

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ett diskussionstillfälle om konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö för åren 2027–2042 ordnas den 29 september16.9.2025 11:20:05 EEST | Pressmeddelande
Pargas stad och NTM-centralen ordnar ett diskussionstillfälle om målen för konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö. NTM-centralen inleder upphandlingen för trafiken på Utö-rutten för 2027–2042 under hösten. Diskussionstillfället riktar sig till dem som utnyttjar rutten och fattar beslut om den. Under evenemanget är det möjligt att framföra synpunkter utgående från användarnas behov.
Utön yhteysalusreitin kilpailutuksesta vuosille 2027-2042 järjestetään keskustelutilaisuus 29.9.16.9.2025 11:20:05 EEST | Tiedote
Paraisten kaupunki ja ELY-keskus järjestävät keskustelutilaisuuden Utön yhteysalusreitin kilpailutuksen tavoitteista. ELY-keskus käynnistää syksyn aikana hankinnan Utön reitin liikennöinnille vuosille 2027-2042. Tilaisuus on suunnattu reitin käyttäjille ja päättäjille. Tilaisuudessa on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä käyttäjien tarpeista.
Ett nytt incitament för jordbrukarna att sänka fosfornivån på åkrarna15.9.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
I Skärgårdshavets område pilottestas 2026–2028 en ny resultatbaserad stödform där jordbrukarna får ersättning utifrån konkreta miljöresultat. Utkastet till förordningen har nu sänts på remiss.
Viljelijöille on tulossa uusi kannustin pellon fosforitason alentamiseen15.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saaristomeren alueella pilotoidaan vuosina 2026–2028 uutta tulosperusteista tukimuotoa, jossa viljelijöille maksetaan korvaus konkreettisten ympäristötulosten perusteella. Asetusluonnos on nyt lausuntokierroksella.
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3812.9.2025 12:52:11 EEST | Tiedote
Syksyn edetessä alkavat monet tämän kesän päällystyskohteet olemaan jo valmiina. Muutamia kohteita on kuitenkin vielä tulossa päällystykseen tämän syksyn aikana sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Ensi viikolla (vk 38) päällystystöitä tehdään Loimaalla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum