Besök på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen kräver tidsbokning under tiden 18.3.-13.4.2020
Vi har förlängt öppettiderna för våra telefontjänster till kl. 9-15. Också våra elektroniska tjänster betjänar normalt. Vi rekommenderar att du i första hand sköter dina ärenden med oss per telefon eller via våra elektroniska tjänster.
I webbtjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet går det att beställa flera olika intyg och dem får man genast i bruk. Namnändringsansökan kan man också göra elektroniskt i webbtjänsten Namnändring.
Så här bokar du tid till kundtjänsten
Om du inte kan sköta dina ärenden elektroniskt eller per telefon kan du i brådskande ärenden boka tid till ett av våra serviceställen.
- Via webbtjänsten för tidsbeställning
- Genom att ringa till ett av våra kundtjänstnummer för att boka tid. Se alla våra servicenummer enligt ärende.
I mycket brådskande fall kan du också boka en tid genom att ringa till telefonnumret som står på serviceställets dörr.
Övergången till den elektroniska tidsbeställningen förbättrar både kundernas och personalens säkerhet när de inte behöver tillbringa tid i väntrummet.
Nyckelord
Kontakter
Kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto, tfn 0295 535 385, förnamn.efternamn[a]dvv.fi
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
