Besök på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen kräver tidsbokning under tiden 18.3.-13.4.2020
Vi har förlängt öppettiderna för våra telefontjänster till kl. 9-15. Också våra elektroniska tjänster betjänar normalt. Vi rekommenderar att du i första hand sköter dina ärenden med oss per telefon eller via våra elektroniska tjänster.
I webbtjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet går det att beställa flera olika intyg och dem får man genast i bruk. Namnändringsansökan kan man också göra elektroniskt i webbtjänsten Namnändring.
Så här bokar du tid till kundtjänsten
Om du inte kan sköta dina ärenden elektroniskt eller per telefon kan du i brådskande ärenden boka tid till ett av våra serviceställen.
- Via webbtjänsten för tidsbeställning
- Genom att ringa till ett av våra kundtjänstnummer för att boka tid. Se alla våra servicenummer enligt ärende.
I mycket brådskande fall kan du också boka en tid genom att ringa till telefonnumret som står på serviceställets dörr.
Övergången till den elektroniska tidsbeställningen förbättrar både kundernas och personalens säkerhet när de inte behöver tillbringa tid i väntrummet.
Nyckelord
Kontakter
Kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto, tfn 0295 535 385, förnamn.efternamn[a]dvv.fi
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Suomi.fi-mobilappen förnyas – Se hur ändringen påverkar dig!18.3.2024 12:00:00 EET | Tiedote
De nya Android- och IOS-versionerna av Suomi.fi-mobilappen publiceras våren 2024. I och med förnyelsen förändras appens utseende och funktioner. I den nya Suomi.fi-mobilappen har bland annat appens användbarhet, tillgänglighet och navigationsstruktur förbättrats. När den nya appen har publicerats är det inte längre möjligt att använda gamla versioner av appen.
Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!18.3.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan keväällä 2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.
Suomi.fi mobile application renewed: See how the change affects you!18.3.2024 12:00:00 EET | Press release
The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched in spring 2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.
Europaparlamentets beslut om reform av eIDAS-förordning främjar förverkligandet av europeiska digitala plånböcker11.3.2024 10:59:31 EET | Tiedote
Den 29 februari 2024 röstade Europaparlamentet om en reform av eIDAS-förordningen som förpliktar EU-länderna att utveckla lösningar för digital identitet. Det gemensamma målet är säkra digitala tjänster som är tillgängliga för alla. Parallellt med reformen av eIDAS-förordningen framskrider också EU-bestämmelserna om digitala körkort och förnyelser av nätbetalningar som ökar efterfrågan på digitala plånböcker i Europa.
Euroopan parlamentin päätös eIDAS-asetuksen uudistuksesta edistää eurooppalaisten digitaalisten lompakoiden toteutumista11.3.2024 10:59:31 EET | Tiedote
Euroopan parlamentti äänesti 29.2.2024 eIDAS-asetuksen uudistuksesta, joka velvoittaa EU-maat kehittämään digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuja. Yhteisenä tavoitteena ovat turvalliset ja kaikkien käytettävissä olevat digitaaliset palvelut. eIDAS-asetuksen uudistuksen rinnalla etenevät myös EU-säädökset digitaalisesta ajokortista ja verkkomaksamisen uudistuksista, jotka lisäävät digitaalisten lompakoiden kysyntää Euroopassa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum