Bio- ja Kiertotalouden Kasvupolku®: Voittajaksi valittiin Lumir Oy

Tuomaristoon teki vaikutuksen Lumir Oy:n tarjoama ainutlaatuinen ratkaisu akustiikka-alalla. Kunniamaininnan saaneelle Dolea Oy:n biohajoaville tuotteille on tuomariston näkemyksen mukaan imua.

Bio- ja Kiertotalouden Kasvupolun voittajaksi valittiin vantaalainen Lumir Oy. Kunniamaininnan sai helsinkiläinen Dolea Oy.

Tuomaristoon teki vaikutuksen Lumir Oy:n tarjoama ainutlaatuinen ratkaisu akustiikka-alalla. Yrityksen kasvutavoite on korkealla ja referenssit vakuuttivat. Tuomaristo kehui tässä olevan suomalaista tutkimus- ja kehitystyötä parhaimmillaan.

Lumir Oy kehittää ja valmistaa bio- ja kiertotalouden mukaisia terveellisiä ja turvallisia akustiikkamateriaaleja. Lumirin tavoitteena on kasvaa akustiikkamateriaalien "Coca-Colaksi", synonyymiksi hyvälle akustiikalle. Yrityksen akustiikkaratkaisuilla voidaan korvata sisäilmastolle haitallisia tuotteita sekä muovipohjaisia materiaaleja.

Kunniamaininnan saaneelle Dolea Oy:n biohajoaville tuotteille on tuomariston näkemyksen mukaan selvä tarve ja imua. Lisäksi tuotteilla on oikea ajoitus ja monia käyttömahdollisuuksia.

Dolea Oy valmistaa ja myy kansainvälisillä markkinoilla uudentyyppisiä, patentoituja kestävän kehityksen mukaisten Dolea-juomapillejä. Yrityksen toimintaa on Dolea-pillien lisenssimyynti Dolea Partnereille, jotka valmistavat ja myyvät pillejä tietyillä alueilla.

Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Finalistijoukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa Kasvu Open Karnevaalissa. Tapahtuma järjestetään 23.-24.10.2019 Jyväskylässä.

Kasvupolun tuomaristo, kumppanit ja osallistujat

Kasvupolun tuomaristoon kuuluvat Erik Kolehmainen (Metsä Group), Sari Åkerlund (Äänekoski/Plänet B), Toni Ramu (KPMG), Pia Qvintus (VTT), Reetta Strengell (Kemira), Paula Eskola (Motiva), Merja Rehn (Sitra) ja Esa Laurinsilta(UPM).

Bio- ja Kiertotalouden Kasvupolulla mukana ovat polkukumppanit UPM, Metsä Group, VTT, Sitra, KPMG, Äänekoski/Plänet B, Motiva ja Uusiouutiset.

Kasvupolun maksuttomaan sparraukseen osallistuivat myös AskKauko (ExportIn Oy), CoReorient Oy, Magsort Oy ja RePack Design Helsingistä, Viako Oy Espoosta, Vaatelainaamo Vaatepuu Oy Järvenpäästä, Eurowear Oy Lahdesta, Green Disposal Oy Riihimäeltä, Ecomation Oy Salosta, Dafecor Oy Turengista, Doranova Oy Vesilahdesta, Molok Oy Nokialta, Apila Group Oy Ab Kontiolahdesta, Penerg Oy Laukaasta sekä INARI Arctic Cosmetics Oy Kolarista.

Kasvupolun lisätiedot

Satu Haka
satu.haka@roihu.com

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on Suomen suurin, kaikille pk-yrityksille avoin ja maksuton kasvun sparrausohjelma. Mukaan sparraukseen voi hakea yrityksen liikevaihdosta, toimialasta, sijainnista tai iästä riippumatta.

Olemme kasvaneet pienestä pilottihankkeesta koko Suomen kattavaksi ja koko kasvuyrityskentän läpäiseväksi toimijaksi. Tavoitteemme on sytyttää kasvukipinä sellaisissakin yrityksissä, joissa sitä ei vielä ole.

Vuonna 2018 Kasvu Openille myönnettiin Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto sekä European Enterprise Promotion Award, joka on Euroopan komission jakama tunnustus menestyksekkäimmille yritystoiminnan ja yrittäjyyden edistäjille.

Svenolof Karlsson Kasvu Open Karnevaalin pääpuhujaksi26.9.2019 10:00:26 EESTTiedote

Kirjailija, journalisti ja viestintäkonsultti Svenolof Karlsson on matematiikasta kiinnostunut humanisti, joka on työskennellyt toimittajana Ruotsissa ja Suomessa sekä muun muassa Pohjoismaiden neuvoston julkaisupäällikkönä ja Journalistgruppenin asiakasryhmäpäällikkönä. Tällä hetkellä Karlsson työskentelee oman yrityksensä puitteissa sekä Suomessa että Ruotsissa, ja avustaa asiakkaita strategisessa neuvonnassa ja viestinnässä. Kysymykseen, mitä opittavaa meillä on ruotsalaisilta, Karlssonilla on napakka vastaus. - Älä pidä ruotsalaisia kummallisena kansana. Heidän etunaan on, etteivät he kysele titteleitä ja että heidän on vaikea sanoa ei. Tartu tilaisuuteen, ole oma itsesi ja rakenna henkilökohtaista suhdetta. On ihan ok olla suomalaisen erilainen. Karlsson on kirjoittanut tai toimittanut noin 50 kirjaa, joiden aiheina ovat muun muassa elinkeinoelämän historia, televiestintä, johtajuus sekä seikkailut vuorilla ja merillä. Karlssonille on myönnetty Suomen Leijonan ritarikunnan ritarim