Biokaasu mahdollisuudesta todellisuudeksi

MTK:n mukaan hallituksen asettaman Biokaasutyöryhmän loppuraportti sisältää käytännön toimenpiteitä, joilla biokaasuliiketoiminta saadaan lopultakin Suomessa liikkeelle.

Biokaasutyöryhmän raportti on kokoelma toimista, joiden toteuttaminen mahdollistaisi biokaasuun liittyvän merkittävän kansallisen potentiaalin valjastamisen hyötykäyttöön.

– Tilaisuus on poikkeuksellinen: biokaasu koetaan laajasti yhdistäväksi tekijäksi, jolla halutaan saada ratkaisuja aikaan niin energiatalouden, ravinteiden hyötykäytön, ilmastohyötyjen ja työllisyydenkin saralla, MTK:n energia-asiantuntija Anssi Kainulainen sanoo.

Työryhmä on työskennellyt hallitusohjelman ja budjetin asettamien raamien sisällä, jolloin toimien mittakaava ja ajallinen vaikuttavuus muodostuvat rajallisiksi. Tästä huolimatta MTK toivoo, että hallitus ottaa biokaasuohjelman toimet käytännössä pikaisesti toteutettavien toimenpiteiden listalle. Biokaasuohjelma luo hyvät edellytykset myös pidemmän aikavälin toimenpiteiden suunnitteluun ja päätöksentekoon.

– Erityisen tärkeäksi näemme, että biokaasuohjelmaan sisällytetyssä ravinnekierrätyksen korvauksen valmistelussa päästään ripeästi etenemään. Maatilojen lannassa ja maatalousbiomassoissa on suurin hyödyntämätön mahdollisuus Suomessa saada aikaan biokaasun tuotantoa paikallisesti, Kainulainen toteaa.

Raportti sisältää laajan keinovalikoiman koko biokaasuklusterin edistämiseksi. Toimien yhteisvaikutus voi olla ajansaatossa merkittävä.

Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, MTK, puh. 050 596 1541

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.