Biokaasu mahdollisuudesta todellisuudeksi

MTK:n mukaan hallituksen asettaman Biokaasutyöryhmän loppuraportti sisältää käytännön toimenpiteitä, joilla biokaasuliiketoiminta saadaan lopultakin Suomessa liikkeelle.

Biokaasutyöryhmän raportti on kokoelma toimista, joiden toteuttaminen mahdollistaisi biokaasuun liittyvän merkittävän kansallisen potentiaalin valjastamisen hyötykäyttöön.

– Tilaisuus on poikkeuksellinen: biokaasu koetaan laajasti yhdistäväksi tekijäksi, jolla halutaan saada ratkaisuja aikaan niin energiatalouden, ravinteiden hyötykäytön, ilmastohyötyjen ja työllisyydenkin saralla, MTK:n energia-asiantuntija Anssi Kainulainen sanoo.

Työryhmä on työskennellyt hallitusohjelman ja budjetin asettamien raamien sisällä, jolloin toimien mittakaava ja ajallinen vaikuttavuus muodostuvat rajallisiksi. Tästä huolimatta MTK toivoo, että hallitus ottaa biokaasuohjelman toimet käytännössä pikaisesti toteutettavien toimenpiteiden listalle. Biokaasuohjelma luo hyvät edellytykset myös pidemmän aikavälin toimenpiteiden suunnitteluun ja päätöksentekoon.

– Erityisen tärkeäksi näemme, että biokaasuohjelmaan sisällytetyssä ravinnekierrätyksen korvauksen valmistelussa päästään ripeästi etenemään. Maatilojen lannassa ja maatalousbiomassoissa on suurin hyödyntämätön mahdollisuus Suomessa saada aikaan biokaasun tuotantoa paikallisesti, Kainulainen toteaa.

Raportti sisältää laajan keinovalikoiman koko biokaasuklusterin edistämiseksi. Toimien yhteisvaikutus voi olla ajansaatossa merkittävä.

Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, MTK, puh. 050 596 1541

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila: Hallituksen vastaus maaseudun yrittäjille oli riittämätön - työvoimakriisi uhkaa alkavaa satokautta27.3.2020 13:42:43 EETTiedote

Kesän tuotantopäätöksiä tekevät viljelijät odottivat valtioneuvoston tämänaamuiselta tiedotustilaisuudelta paljon, mutta saivat vähän. MTK on todennut, että takuut kausityövoiman saatavuudesta on saatava nopeasti. Ilman tätä suuri osa sadosta menetetään jo ennen kasvukauden alkua. Hallituksella on nyt äärimmäinen kiire päättää toimenpiteistä, jotta epävarmuuden ja epätoivon aika saadaan päättymään ja yrittäjien usko uuden sadon tuottamiseen palautettua, puheenjohtaja Marttila hoputtaa.

Kysely maa- ja puutarhatiloille: Vajaa viidennes tarvitsee kausityövoimaa heti – nopeat ratkaisut tarpeen26.3.2020 12:07:39 EETTiedote

Kausityövoiman saatavuus on yksi koronakriisin aiheuttamista isoimmista hankaluuksista maaseudun elinkeinoille. Maa- ja puutarhatiloille lähetyllä kyselyllä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK selvitti kausityövoiman tarvetta yhteistyössä ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n, Kauppapuutarhaliiton ja Hedelmän ja Marjanviljelijäin liiton kanssa. Vastauksista käy ilmi, että tiloista 18 prosenttia kertoi tarvitsevansa työvoimaa jo maaliskuussa. Suurin tarve on heinäkuussa, jolloin lähes kaikki vastanneet tarvitsevat kausityövoimaa. Kyselyn otokseen vastanneiden tarve tuolloin on yli 14 000 työntekijää ja kokonaistarve kaikilla tiloilla huomattavasti suurempi. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 836 tilaa ympäri Suomen.

MTK edellyttää hallitukselta ruuantuotannon valmius- ja pelastuspakettia - kevään kylvöt, alkutuotannon jatkuvuus ja sadonkorjuu varmistettava24.3.2020 13:35:12 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on äärimmäisen huolestunut tulevasta satokaudesta ja maataloutemme näkymistä koronakriisin vallitessa. Vaikka kotimaisen ruuan kysyntä kaupoissa on kasvanut, se ei paranna tilojen taloutta. MTK esittää hallitukselle pelastus- ja valmiuspakettia, jonka sisältämillä työkaluilla pyritään varmistamaan maatilojen tuotannon jatkuminen, investoinnit, tukijärjestelmän ja markkinoiden kannustavuus sekä viljelijöiden työssä jaksaminen tulevan satokauden alla.

Töitäsuomesta.fi -palvelu laajenee naapuri- ja hätäaputöihin - tarjolla apua koronakriisissä21.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaepidemia voi aiheuttaa äkillistä avuntarvetta maaseudun yrityksille ja asukkaille. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ry ovat päättäneet yhdessä kehittää ja laajentaa MTK:n vuonna 2018 avaamaa töitäsuomesta.fi -palvelua. Tänään palveluun on avattu hätäapu-osio koronakriisissä painivien yritysten ja ihmisten auttamiseksi. Halukkaat voivat ilmoittautua auttamaan maatilan töissä tai käymään vaikkapa kaupassa, kertoo MTK:n työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula.